Psalm 91 en het tijdelijke leven

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Nu het coronavirus ook in ons land rondwaart, is de zorg hierom groot. Wat mij opviel is dat Psalm 91 in deze zorgelijke tijd vaak wordt aangegrepen om daar troost en moed uit te putten. Zoals bekend staat deze psalm vol met beloften over bescherming voor ziekten en onheil. Nu las ik ergens dat je deze psalm niet moet zien in het licht voor het tijdelijke leven, maar voor het eeuwige leven. Hoe moet ik dit dan plaatsen? Kunt u daar iets meer over zeggen?

Antwoord

Psalm 91 kun je het best lezen naast het slot van Romeinen 8. Het zegelied van de apostel Paulus: wat er ook gebeurt, niets kan ons -die geloven- uiteindelijk scheiden van de liefde van God in Christus.

Psalm 91 heeft grote zeggingskracht, juist voor DIT leven. Hier en nu. Vertrouw op God! Ook als de tegenspoeden van de rechtvaardige vele zijn (Psalm 34) is er de bewarende hand van God. Ga, in dat vertrouwen. Leef, in dat geloof.

Laat je niet regeren door angst, maar leef in “de vreze des HEEREN.”

Kand. G. van Ginkel

Tags in dit artikel:

Psalmen