Profetieën over mijn leven kwamen niet uit

Ds. P.D.J. Buijs / 1 reactie

Vraag

Ik maak mij de laatste tijd best zorgen over twee personen. Enkele jaren geleden heb ik in een jaar tijd twee ‘profetieën’ gehad over mijn leven. De eerste ging over dat de Heer mij als een springplank zou lanceren in de roeping die hij voor mijn leven had. De tweede ging over een toekomstige huwelijkspartner. Diegene zou komen als een bepaalde periode in mijn leven afgerond was. De twee ‘profetieën’ zijn door twee verschillende personen gedaan. Ik was ook niet op zoek naar dit “woord van de Heer” maar beide spraken deze woorden spontaan tegen mij.

Nu ben ik een vrij nuchter christen dus ik was niet jaren later zijn beide ‘profetieën’ niet uitgekomen. Ik ben dus tot de wijze conclusie gekomen dat deze twee mensen niet namens de Heer gesproken hebben. Ik ben niet teleurgesteld want ik meen dat deze mensen gewoon mij wilden bemoedigen met lieve woorden. Ondanks dat deze woorden niet van de Heer waren, meen ik niet dat ze het met kwaadaardige motieven hebben uitgesproken.

Nu las ik laatst in het Oude Testament dat valse profeten gedood moeten worden. Hier schrok ik van! Zal de Heer hen veroordelen om wat ze tegen mij hebben gezegd? En zal de Heer mij veroordelen omdat ik die woorden in eerste instantie heb aangehoord en daardoor hun verleid heb tot zonde? Ik had ze namelijk ook af kunnen kappen zodat ze stopte met praten. Ik zit hier best wel, mee dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Antwoord

Beste lezer,

Terecht schrijft u/jij het woord ‘profetieën’ in de vraag tussen aanhalingstekens. Het is namelijk zeer de vraag of we dit soort uitingen profetieën mogen noemen. Het kon inderdaad wel eens wezen dat genoemde personen bemoedigende woorden hebben willen spreken. Maar om die te laden met het gezag van God Zelf en er het label ‘profetie’ aan te hangen gaat veel te ver.

Over profetie zoals de Bijbel daarover spreekt zou heel veel te zeggen zijn. Er zijn boeken vol over geschreven. Dat kan in deze beantwoording uiteraard niet allemaal voor het voetlicht worden gehaald. Daarom slechts een paar opmerkingen:

1. Profetie komt zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament veelvuldig voor. In de tijd dat de Bijbel er nog niet was, openbaarde de Heere Zich door middel van woorden die hij aan mensen gaf uit te spreken. Zo kennen we veel oudtestamentische profeten: Jesaja, Ezechiël, Amos, enz. In het Nieuwe Testament komen we ze ook tegen in de pas gestichte gemeenten. Het Nieuwe Testament zoals wij dat nu kennen was nog niet op schrift gesteld. De Heilige Geest gaf naast de apostelen ook profeten die een openbaring van God kregen in een bepaalde situatie in de gemeente. Het konden ambtsdragers zijn, maar ook buiten het ambt waren er mensen met profetische gaven en inzichten. Dat is een gave van God sinds de Heilige Geest is uitgestort (Hand. 2:16-18). Deze profetieën vullen de Bijbel niet aan, nog minder gaan ze tegen Gods Woord in. Ze functioneren binnen de gemeente en voor de gemeente als geheel. Het zijn dus niet zomaar uitingen van mensen naar enkelingen toe.

Iemand vatte de betekenis van de profetie in het Nieuwe Testament helder samen (E. A. de Boer, in het boek Geestrijk leven). Profetie is:

  • inzicht in wat Christus Zelf en wat Zijn apostelen gesproken hebben (zoals de profeten van het oude verbond Gods wets- en verbondswoorden toepasten);
  • doorzicht in de geestelijke en hemelse werkelijkheid die geopenbaard is in Christus, de Heere in de hemel, om actueel de weg te wijzen;
  • uitzicht op de weg van Christus’ gemeente in de wereld en naar de toekomst toe om vrijmoedig het Evangelie uit te spreken en de toekomst van de komende Heere tegemoet te gaan.

Gaandeweg zijn profetische woorden en woorden van de apostelen in het Nieuwe Testament op schrift gesteld. Ook met profetieën uit de tijd van het Oude Testament is dat gebeurd. Daarom zijn we nu aangewezen op “het profetische Woord dat zeer vast is.” We doen er goed aan om daarop acht te slaan (zie 2 Petrus 1:19).

2. Laten we met allerlei zogenaamde ‘profetieën’ buiten het Woord van God om maar uiterst voorzichtig zijn. Voordat je het weet brengen ze je op een dwaalspoor. Dat bedoelen de personen die ze uitspreken er niet mee. Ik vrees dat er ook veel onkunde is als het over profetie gaat. Grondige studie van wat de Bijbel daarover zegt zou dan goed zijn. Hoe dan ook: ook als mensen hun woorden tooien met het woord profetie, betekent dat niet dat ze het dus bij het rechte eind hebben. In de Bijbel lezen we ook dat elke profetie getoetst moet worden (1 Korinthe 14:29). Waaraan? Aan wat God in Zijn Woord geopenbaard heeft. Dat betekent dat profetieën nooit ‘een-tweetjes’ kunnen zijn tussen twee personen. Profetie in de zin van het nader uitleggen en actualiseren van Gods Woord en het plaatsen van de huidige tijd in het licht van Gods Woord, is een zaak van binnen de gemeente.

Ten slotte: uit uw/jouw mail is te merken dat je ook erg teleurgesteld kunt worden en in verwarring kunt raken als een zogenaamde profetie niet uitkomt. Er kan zelfs geestelijke schade worden aangericht. Dat laat wel zien: ga maar niet op dit spoor, hoe goed mensen het ook bedoelen. De Heere kan soms andere wegen met ons gaan die we niet begrijpen (bijvoorbeeld: dat er geen huwelijkspartner komt). Maar dan nog houden we Zijn Woord als reisgids voor ons leven.

Of de Heere deze personen zal veroordelen? Soms kan iemand een oprecht kind van God zijn en het toch op een bepaald punt fout zien. Zie 1 Korinthe 3:10-15: iemand kan zelf behouden worden als hij Christus toebehoort, terwijl een bepaald werk van hem/haar de toets van het oordeel niet kan doorstaan. Het oordeel daarover is aan de Heere.

Ik denk niet dat u/jij schuldig staat door woorden van deze ‘profeten’ te hebben aangehoord. Maar als je achteraf inzicht hebt gekregen dat je ten onrechte geneigd was hun woorden te geloven, is het goed om dat aan de Heere te belijden.

Met een hartelijke groet en zegenwens,
Ds. P. D. J. Buijs

Tags in dit artikel:

profetie
1 reactie
Ali636
Soms bemoedigend. Soms hebben we niet gedaan wat ons profetisch wordt aangerijkt. Je moet twee sterren hebben om op te varen.
Een andere zendingsvriendin kreeg een profetie -"die man ga je mee trouwen". Hij heeft haar wel jarenlang dwars gezeten maar van een huwelijk is het nooit gekomen. Ze is nu getrouwd (boven de zestig pas met een heel andere dienstknecht van de Heere).
Vals of niet vals - ik laat het liggen.. Ik maak ook fouten. Gods vrede in de hart als je beslissingen neemt is het belangrijkste. En delen en bidden samen met andere toegewijde christenen.