Seksueel overschrijdend gedrag melden (2)

Ds. J. Westerink / 2 reacties

Vraag

Ik heb eerder een vraag gesteld. Naar de politie en aangifte doen, daar beslis ik niet over. Daar is men al mee bezig vanuit het slachtoffer. Maar ik bedoel, wat ik verplicht ben te melden bij de kerkenraad? En kun je voor seksueel overschrijdend gedrag onder censuur worden gezet?

Antwoord

Beste vrager,

Afhankelijk van de ernst van het seksueel grensoverschrijdend gedrag en van de positie van de dader ( bijv. ambtsdrager of niet), kan men voor dergelijk gedrag onder censuur worden gesteld. De kerkenraad moet dan wel op de hoogte zijn of worden gesteld. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat een dader aan het Avondmaal zou gaan en daarmee die gang voor een slachtoffer blokkeert. Dat kan en mag niet. Dus, de weg van Matth. 18 lijkt mij niet alleen noodzakelijk maar ook begaanbaar. Zou de kerkenraad het slachtoffer verder beschadigen door vergoelijkend te spreken of toe te dekken wat de ander deed, dan is altijd de weg open naar de klachtencommissie die de meeste kerken inmiddels wel hebben.

Hopelijk help ik met dit antwoord verder. Anders hoor ik het wel.

Met vriendelijke groeten,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

censuurkerkenraadseksueel misbruik
2 reacties
Roozemond
Aangifte doen en het hele proces daaromheen, kan lang duren. Het is NOODZAKELIJK dat het gedrag geen voortgang kan vinden, daarom, als je zeker weet dat dit nog steeds niet gestopt is, ga dan... Slachtoffers hebben het megazwaar....
Daniel
Wijk bij Duurstede (Hozanna)