Profetie oefenen

Ds. J.J. Tigchelaar / 3 reacties

Vraag

Laatst werd ik uitgenodigd om mee te gaan naar een huissamenkomst waar ze ‘profetie’ zouden beoefenen. De reden daarvoor was dat er in Korinthe staat dat je je daar naar uit moet strekken. Degene die mij uitnodigde is zelf een positief zuiver en oprecht christen die echt met de Heer leeft. Ik heb nee gezegd omdat ik het te eng en benauwd vond in een huiskamersetting. Kun je zoiets oefenen? En doe je dat dan in een besloten groep? Wat oefen je dan? (In het Oude Testament hadden ze ook profetenscholen; in het verhaal van Elisa kom je dat tegen).

Antwoord

1. De grote vraag is wat in het bijbels taalgebruik onder profetie moet worden verstaan. Veel hedendaagse pleitbezorgers van beoefening van profetie zijn daar niet duidelijk over. De gangbare gedachte bij profetie is dat het hierbij gaat om voorspelling van (zaken uit en gebeurtenissen in) de toekomst. Maar het woord profetie heeft in de Bijbel een diverse en ruimere betekenis.

2. In het Oude Testament moesten profeten Gods Woord doorgeven aan de mensen. Er worden ook valse profeten genoemd die eigen woorden gebruikten onder het mom dat God door hen sprak. Valse profeten dienden gedood te worden!

3. In het Nieuwe Testament vinden we ook enkele profeten die iets over de toekomst konden voorspellen. Maar de woorden profetie en profeet hebben in het Nieuwe Testament meestal een andere betekenis gekregen. Het gaat dan om de nadere uitleg en toepassing van wat door God in Zijn Woord is geopenbaard. Deze vorm van profetie is geen nieuwe openbaring. Elke christen mag daarnaar zoeken en anderen in de gemeente daarmee helpen. De gave van de profetie wordt door God gegeven (1 Korinthe 12:28) en tegelijk moet er ook naar gestreefd worden (1 Korinthe 14:1).

4. Daarbij is controle door anderen nodig. Niemand kan op eigen gezag claimen de waarheid te spreken. Helaas zijn er veel voorbeelden van onjuist gebruik van de pretentie dat de Heere spreekt door een zogenoemde profeet. Dikwijls wordt dan iets door iemand als goddelijke wil geponeerd om een ander iets te laten doen of laten. We noemen dat manipulatie. Dat is altijd verkeerd, maar vooral wanneer daarbij God als argument wordt gebruikt.

5. Toch horen we geregeld dat bepaalde mensen iets voorspelden of beweerden en dat dat inderdaad uitkwam of waar bleek. We horen echter oneindig veel minder van voorspellingen die nooit uitkwamen. Een heel bekend voorbeeld zijn de voorzeggingen van de datum van het einde van de tijden. Of iets een ware of valse voorspelling is, kan alleen achteraf worden vastgesteld.

6. Paulus schrijft aan de Korinthiërs (1. Kor.14:4) over de waarde van de profetie. Ze dient tot opbouw, vermaning en troost.  En in vers 31: Opdat allen leren en allen bemoedigd worden. Uit alles blijkt dat het hier gaat in en om de gemeente. Anders dan bij het gebruik van tongentaal, die onbegrijpelijk en dus oncontroleerbaar is, moeten in de gemeente de profeten (uitleggers) hun uitspraken door anderen laten beoordelen (vs. 29). Bevestiging door een paar vrienden in een huiskamer is hier niet aan de orde.

7. Beoefening van de profetie vereist gebed en nauwkeurig onderzoek van wat door God in Zijn Woord is gegeven en dan de uitleg en toepassing daarvan voor de gemeente te vinden. In de geschiedenis van de kerk en de belijdenissen vinden we wat anderen voor ons al hebben gevonden en geprofeteerd.

8. Tenslotte de genoemde profetenscholen. Dit woord komt in het Oude Testament niet voor. Wel hadden sommige profeten groepen jongeren die hen uit eerbied volgden en hem vader noemden. Vergelijk ook deze uitdrukking in 2 Koningen 5:13. De reformator Zwingli stichtte in Zurich in 1525 een theologische opleiding die hij de naam profetie gaf.

Ds. J. J. Tigchelaar

Tags in dit artikel:

profetie
3 reacties
Ali636
Ik ben lichtelijk huiverig. Ook al heb ik geleerd dat je geen geestelijke paraplu moet dragen om te voorkomen dat de Heere een gave aan je geeft. Maar oefenen...geen sprake van! Laat de Heere maar geven wat Hij wil. Dan komt dat vanzelf wel openbaar in mijn spreken en doen en laten.
Sammie2016
Vragensteller, je bent terecht voorzichtig (je vindt het zelfs eng) met dit soort menselijke initiatieven. Ze kunnen wel eens door satan de duivel worden gevoedt en niet door de ware God Jahweh.
Dominee Tigchelaar citeerde de Bijbel al "valse profeten moeten (en zullen ook)
worden gedood.

De Bijbel zegt in 2Petrus 1:21 .. Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest.

Alle profetieën die wij moeten weten heeft God in de Bijbel laten optekenen, we hoeven er niets bij te verzinnen, dat zou onze dood betekenen (lees Openb 22:18).

Profeteren op een andere manier.
Maar de Bijbel spreekt er over dat christenen getuigenis moeten afleggen van de heer Jezus en dan het woord "profeteren' gebruikt .....
lees maar in:
Open 19:10 Aanbid God; want het is het getuigenis afleggen omtrent Jezus dat tot profeteren inspireert.”

De Bijbel noemt dat prediken (evangeliseren) van het "goede nieuws van Gods Koninkrijk". Lees Mat 24:14, 28:19-20.

Dus laat je niet misleiden door de duivel (Openb 12:9) of onwetende mensen maar blijf inzien wat "de goede en volmaakte wil van God is" ......
Romeinen 12:2 .. Laat je niet langer door deze wereld vormen, maar word veranderd door je denken te hervormen, zodat je kunt nagaan wat de goede en aanvaardbare en volmaakte wil van God is.
Jesaja40
Beste vragensteller,

In de Messiasbelijdende Joodse traditie is het profeteren niets anders dan het verkondigen van het Woord. Echter in de kerken krijgt dat een heel andere betekenis, gelet ook op de terughoudendheid die er op uw vraag is gekomen.

Als eerste moet u zich afvragen waarom men u heeft uitgenodigd en wat de doelstelling is. Een profetenschool, zoals die voorheen bekend was onder mijn volksgenoten, is er nu niet meer. Wat is dan de doelstelling van degene die u heel vriendelijk uitnodigd? Verkondigt de persoon hem/haar eigen inzicht dan is het goed om daar terughoudend in te zijn.

Wij kennen de uitdrukking wat de consequentie is van een valse profetie. Die persoon dient gestenigd te worden. Dat zal nu niet meer zo zijn en toegepast worden. Toch is de waarschuwing op een valse profetie nog steeds van kracht.

Natuurlijk moet u niet altijd uitgaan van het negatieve, want het kan zomaar zijn dat degene die u heeft uitgenodigd u terdege een uitleg kan geven over zaken. Persoonlijk zou ik dat nimmer onder de aandacht brengen van profetieën.

Het meest zuivere zou zijn: ik nodig u uit voor een Bijbelstudie aangaande dit onderwerp. Dan kunt u zich voorbereiden op wat u te wachten staat. Hier blijft het wat vaag en schuilt het gevaar er in dat u overrompeld gaat worden door "feiten/waarheden/aanname's/toekomstvoorspellingen" door de spreker, die u meeneemt in zijn/haar belevingswereld.

Van de spreker is het niet fair als deze vooraf geen opening van zaken geeft. Hier gaat het wel om geestelijke zaken waar u mee in aanraking komt. Aan de andere kant als de spreker transparant is en duidelijk aangeeft waarover het gaat wees dan ook altijd kritisch en stel daarover kritische vragen.