Het christelijke geloof dé waarheid?

Ds. A.T. Vergunst / 3 reacties

Vraag

Stel, je staat geestelijk op een kruispunt. Je weet niet wat waarheid is. Op het moment ben je min of meer atheïst. Alle opties liggen open: evolutietheorie, islam, christendom, enzovoort. Je wilt weten wat de waarheid is. Waarom wij ontstaan zijn. Waarom wij leven. Boven alles wil je dat de zoektocht eerlijk is. Je wilt niet dat vooraf één religie als werkelijke waarheid naar voren wordt geschoven. Alle opties zijn immers in potentie mogelijk de waarheid.

Dat ik deze vraag op Refoweb stel, betekent niet dat ik dus het christendom als meest aannemelijke optie zie. Toch stel ik hier de vraag: hoe zouden jullie zo’n zoektocht naar de levenswaarheid starten (en vervolgen)? Als het christelijke geloof de waarheid is/heeft, zal dat gaandeweg mijn zoektocht toch wel openbaar komen. De waarheid heeft dus niets te vrezen. De waarheid doorstaat en overleeft elk onderzoek, dus nogmaals wil ik onderstrepen: het onderzoek moet eerlijk en onbevangen gebeuren.

Ter info: ik ben in de reformatorische wereld opgegroeid en daar leef ik nu nog voluit in. In het antwoord hoeft de inhoud van het christendom als zodanig dus niet meer verwoord te worden. Misschien moet het “stel” waarmee ik de vraag begin, weg. Want het is geen “stel”, het is echt.

Groet,
een vrouw.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriendin,

De vraag die je stelt is niet onbekend.  Persoonlijk ken ik ook die vraag.  Wie zegt dat wij de waarheid hebben als er zovele ‘waarheden’ zijn? Het is geen afdoend antwoord als we zeggen: “Dat moeten we geloven; zo is het ons geleerd; mijn ouders hebben dat ons voorgehouden; je moet zulke vragen niet stellen.”

De rijke man die Jezus in hel schetst kwam tot de ontnuchterende ontdekking dat hij abuis was in alles wat hij geloofde. De plaats ‘hel’ die hij een verzinsel dacht te zijn, was dus wel waar en zijn godsdienstige leven was niets waard. Maar is het mogelijk dat wij ook fout zitten? Wat als de religie van Jezus ook een uitvinding of uitwerking van de mens is?

De echte waarheid schrikt niet terug voor gedegen onderzoek. Want als iets waarheid is moet het gegrond zijn op feiten, aanwijsbare feiten. Ik ben overtuigd dat een zoektocht door de verschillende waarheden uiteindelijk de christelijke waarheid staaft als de ware, de Goddelijke openbaring van de enige God, de Vader van hemel en aarde. Hoe kom ik tot die conclusie?

Zeker niet alleen door het graven in de waarheid en het vergelijken met andere godsdiensten. Ik belijd dat hierin de werking van de Heilige Geest onmisbaar is. Toch wil Hij zeker onderzoek en vergelijking zegenen. En zoals ik al schreef, de waarheid is niet bang van zo’n grondig onderzoek.

Samuel Davies schreef: “Het geloof in de christelijke godsdienst dat gebaseerd is op slechte of onvoldoende gronden is maar weinig beter dan ongeloof. Als wij geloven dat de christelijke godsdienst van God is, maar het maakt je niet uit of het waar of onwaar is; of je bent onverschillig en onderzoekt het niet; of je gelooft het alleen maar omdat je ouders of predikant het zeggen; of het is de godsdienst van het land... dan geloof je op dezelfde gronden als allen die een andere godsdienst aanhangen. Bijvoorbeeld de moslims in Turkije, de volgelingen van Confucius in China of zij die de duivel eren. Ik ben bang dat veel mensen die gelovigen in de Goddelijke openbaring van de Bijbel dat alleen doen vanwege de omstandigheden waarin ze geboren zijn”  (ik heb dit wat los vertaald en ingekort, ATV).

Het onderzoek van de waarheid tussen al de andere ‘waarheden’ die ons voorgehouden worden, moet wel altijd met dezelfde maatstaven gedaan worden. Vergelijkend onderzoek moet de vier algemene elementen van elke godsdienst naast elkaar zetten.

Elke godsdienst bevat in het algemeen vier aspecten: 1. Een hoger wezen/ideaal dat ‘god’ genoemd wordt; 2. een wereldbeschouwing die we hanteren richting anderen; 3. een ethiek van gedragingen en verwachtingen; 4. Toewijding aan aspecten als verering, gehoorzaamheid, vertrouwen, liefde, eerbied, ontzag.

Als ik dan iedere religie op deze vier punten onderzoek, is mijn conclusie dat het ware en pure christelijk geloof hier duidelijk ver boven alle andere religies staat.  Het heeft een goddelijke afdruk die ver boven het menselijk staat.

Het zal niet de intentie zijn van deze vraag dat ik mijn bovenstaande conclusie onderbouw. Maar ik ben er van overtuigd dat mijn conclusie de juiste is (dat had u natuurlijk ook wel verwacht van een predikant die elke dag bezig is met de verspreiding en onderbouwing van het christelijke geloof).

In het onderzoek naar een religie is een bestudering van de bron essentieel. Met andere woorden, wat is mijn ‘epistemology’? Dat moeilijke Engelse woord zal ik maar niet proberen te vertalen, maar in normale taal verwijst dit naar de basis van mijn geloof. Voor ons christenen is dat de Bijbel. In het onderzoek moeten we de bron van het christelijke geloof ook vergelijken met de bronnen van andere religies. Mag ik je aanmoedigen om met die bronvergelijking te beginnen als je echt onderzoek wil doen om je overtuiging te bevestigen en dan bovengenoemd vier elementen vanuit die bron te overdenken? Ik bedoel dit: wat leert de Bijbel over God? Wat is het Godsbeeld in de Koran? Hoe ziet Confucius God? En wie of wat is God in het boeddhisme?

Als je het Engels machtig bent adviseer ik je de preek van Samuel Davies over “The Divine Authority and Sufficiency of the Christian Religion” (The Sermons of the Rev Samuel Davies. Solia Deo Gloria Publications, Volume 1, sermon 1). Ik begon onlangs dit boek te lezen en werd erg door deze preek gesterkt. Doe dit met veel gebed om het licht van de Heilige Geest. En loop deze weg niet alleen, want het is makkelijk om te verdwalen door allerlei anti-christelijke filosofieën.

Ik hoop dat je vindt wat ik gevonden heb. Hoe meer ik de ‘bron’ van de christelijke religie bestudeer vanuit allerlei oogpunten, hoe meer overtuigd ik ben dat de Bijbel Gods’ openbaring is en dat de pure christelijke leer zoals die geleerd en geleefd is door de Heere Jezus Christus, DE WAARHEID is.

Hartelijke groeten,

Pastor A. T. Vergunst,
Carterton, Nieuw Zeeland

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

christendom
3 reacties
Zv70
Beste vraagsteller, ik herken je vraag ook wel. Misschien heb je wat aan het boekje 'Waarom zou ik geloven' (Philip Nunn).

https://www.heartcry.nl/webwinkel/boeken/waarom-zou-ik-geloven-/

https://www.hertog.nl/artikel/9789079465590/Waarom%20zou%20ik%20geloven?/
Marith04
Ik zit zelf ook (al een tijdje) midden in deze zoektocht. Een tip die ik je wil meegeven is om het niet helemaal alleen te doen: heb het er met andere mensen over, mensen met verschillende meningen. Zoeken naar de waarheid is niet altijd makkelijk, is mijn ervaring, dus het is fijn om dingen te kunnen delen én nieuwe inzichten te krijgen van anderen. Ik wens je het beste!
Rembrand
Wanneer we concluderen dat het christelijk geloof de waarheid is komt bij mij de volgende vraag op. Welk christelijk geloof?
En dan bedoel ik niet alleen het persoonlijk geloof maar ook welke kerk.