Stampvolle kerk bij opwekkingsdienst

Kand. G.A. van Ginkel / Geen reacties

Vraag

Ik ben aangesloten bij een Hervormde gemeente. Mijn leven lang al. Ik heb drie jaar geleden voor Jezus gekozen en heb toen belijdenis gedaan. Nu komen wij elke week samen met onze belijdenisgroep om Gods Woord te openen en te overdenken. Iedere week bereidt iemand zich voor op een onderwerp. We zijn een groep van vijftien personen en allemaal tussen de 20 a 30 jaar.

Vaak komt in onze gesprekken naar voren dat we meer Gods aanwezigheid ervaren bij een opwekkingslied dan bij een psalm of gezang. Daar staan woorden in die niet iedereen begrijpt. We zien ook dat onze kerk leegloop vertoont. De jongeren kiezen meer voor een gemeente waar geen psalmen gezongen worden (of minder). Veel gemeenteleden (niet allemaal), en daar bedoel ik vooral de wat oudere, gaan liever niet naar een dienst toe waar opwekkingsliederen gezongen worden met band.

Wij hebben eenmaal in de twee maanden een opwekkingsdienst en de kerk zit dan stampvol. Vooral met jongeren. Hoe denkt u hier over? Wat zou nou een mooie oplossing zijn voor iedereen? Zijn er regels waar de Hervormde gemeente zich aan ‘moet’ houden? Heeft u tips?

Antwoord

Je vraag is heel herkenbaar. Ik bedoel: heel regelmatig komt een soortgelijke vraag naar voren. Waarom geen opwekkingsliederen in de eredienst? Waarom alleen maar psalmen? Etc. De PKN kent geen bindende voorschriften voor de invulling van de liturgie, Je mag het als gemeente allemaal zelf bepalen. Psalmen of gezangen, de synode zal zich er niet mee bemoeien of vermoeien.

In de behoudende reformatorische gemeenten wordt principieel gekozen voor “alleen het Woord in de eredienst”! Vandaar de keuze voor de psalmen. Zijn er dan geen goede en mooie geestelijke liederen naast de psalmen? Zeker wel! In die liederen wordt ook de naam van de Zaligmaker soms expliciet genoemd. Een argument dat voorstanders van het zingen van gezangen graag gebruiken. De psalmen zijn in hun optiek  “te oud-testamentisch”.

Zeker, er zijn bijzonder mooie gezangen; meer dan eens ook door de voorganger aangehaald in de dienst. En toch beperkt men zich in de eredienst (principieel) tot de psalmen. In de overtuiging dat die juist ook van de (komende) Messias en Zijn werk getuigen.

Zou je met name de jongeren niet beter bij de gemeente houden als je ruimte geeft voor opwekkingsliederen etc.? Ik weet het niet. Ik geloof het niet zo erg. In de eredienst mag en moet een accent liggen op de verkondiging. Een eerlijke prediking van zonde en genade. Ik vrees soms dat de verkondiging het slachtoffer wordt van gedebatteer over de liturgische invulling en de drang om te veranderen en te vernieuwen.

Overigens is de laatste tijd nogal eens geschreven over deze “problematiek”. Het is nogal actueel. Zing de Psalmen. Zing geestelijke liederen! Van harte! Maar houd het in de eredienst -wat mij betreft- in principe bij de psalmen.

Kand. G. van Ginkel

Lees meer artikelen over:

liederenopwekkingPsalmen