Al wie Kaïn doodslaat

Ds. A.J. Schalkoort / Geen reacties

Vraag

In Genesis 4 staat: “Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan. Doch de HEERE zeide tot hem: Daarom, al wie Kaïn doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE stelde een teken aan Kaïn; opdat hem niet versloeg al wie hem vond.” Over wie heeft Kaïn het eigenlijk "al wie mij vindt”) en over wie heeft God het "al wie Kaïn doodslaat”)? Adam en Eva waren toch de eerste mensen en Kaïn was toch hun eerste zoon? Is Kaïn bang dat een dier, een engel of een duivel wraak neemt?

Antwoord

Wie zijn degenen die eventueel Kaïn vinden, enz? We moeten bedenken dat er in Genesis 4 sprake is van een geweldige tijdsverschil. Als er staat dat Kaïn uitging van Gods aangezicht en vervolgens een stad bouwt en huwt, dan hebben we te maken met de tijd die voortgegaan is en intussen de nakomelingen van Adam en Eva behoorlijk zijn toegenomen in aantallen. Dus degenen die voor Kaïn een bedreiging vormen zijn allemaal in de verte familie van hem.

Ds. A. J. Schalkoort

Tags in dit artikel:

Kaïn