Ooggetuigen van biddende Jezus

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Bekend is dat de evangelieschrijvers gebruik maakten van verschillende bronnen. Hoe zit dat met de biddende Jezus in de tuin van Getsemané? Wie kan de bron geweest zijn van het gebed dat Jezus bad? De discipelen sliepen immers.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt twee vragen die volgens mij samengevat kunnen worden in de vraag wie de bron is geweest van de woorden die de Heere Jezus heeft gebeden in de hof van Gethsémané. Het antwoord is volgens mij vrij eenvoudig: Petrus, Johannes of Jakobus of meerdere van deze personen. Er staan namelijk twee dingen in alle drie de evangeliën. In de eerste plaats dat er geen grote afstand was tussen de biddende Heere Jezus en Zijn drie discipelen. In de tweede plaats staat er niet dat de discipelen sliepen, maar dat de Heere Jezus hen slapende vond. Dat wil zeggen dat ze niet perse vanaf het moment dat de Heere Jezus ging bidden aan het slapen waren, maar dat zij tijdens het gebed in slaap gevallen zijn.

Met andere woorden, het is goed voorstelbaar en niet in tegenspraak met wat Mattheüs, Markus en Lukas vermelden dat de drie genoemde discipelen vanaf een korte afstand in elk geval een deel van het gebed van de Heere Jezus hebben gehoord. Zij hebben dit vervolgens doorverteld aan de drie genoemde evangelisten of in de gemeente, waaraan de drie genoemde evangelisten hun informatie hebben ontleend. Dat er meerdere oog- en oorgetuigen zijn geweest, kan ook verklaren dat de evangelisten ook onderling verschillen hebben in de vertelling. Ook legden ze zelf een eigen accent in deze diepe gebedsworsteling van de Heere Jezus.

Ik hoop zo afdoende antwoord te hebben gegeven.

Met hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Lees meer artikelen over:

tegenstrijdig