Flashbacks

F.J. Bijzet / Geen reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar. Een poosje geleden is er iets vervelends gebeurd, waaraan ik nog vaak terug denk. Voortdurend heb ik last van flashbacks, die ik niet kan verbreken. Ook ben ik de controle kwijt over mijn emoties. Op momenten dat er niets aan de hand is, kan ik in huilen uitbarsten en kan ik daar niet mee stoppen. En in situaties waarvan ik weet dat ik voorheen wel gehuild zou hebben en erg verdrietig zou zijn, voel ik weinig tot niks. Ik doe een sociale opleiding en weet heel goed hoe belangrijk het is om emoties te tonen, anders kan ik ook geen emoties herkennen bij anderen. Wat kan ik doen, zodat ik zelf weer de controle heb over mijn emoties?

Antwoord

Beste vragensteller,

Wat naar dat je dit zo moet meemaken. Iets vervelends meemaken is al erg genoeg, maar dat je het daarna ook niet kwijt raakt, maakt het extra vervelend! Je wilt graag weer controle hebben over je emoties en ik kan me dat helemaal voorstellen. Maar weet je, juist doordat je zo graag controle wilt hebben werk je jezelf ook een beetje tegen. Je hebt namelijk iets ergs meegemaakt. En dat heb je nog niet (helemaal) verwerkt. Door flashbacks en emoties proberen je hersenen de situatie te verwerken. Hoe harder je je daar tegen verzet hoe beroerder het meestal wordt. Beter is het om maar gewoon te accepteren dat dit het gevolg is van de vervelende herinnering en je af te vragen wat je op dat moment (als de emoties komen) nodig hebt. Moet je er even over praten, heb je een arm om je heen nodig...? En geef daar dan maar aan toe. Het is niet gek daar dan even aandacht aan te geven. Ik vermoed dat jij het vooral lastig vindt en wilt dat het weggaat. Meestal is het echter zo dat als je jezelf toestaat dit te beleven, de beleving ook minder heftig wordt.

In jouw geval raad ik je overigens ook aan om hierover met een deskundige te gaan praten. Via je huisarts kun je meestal snel verwezen worden. Ik zeg hiermee niet dat je dus veel therapie nodig hebt. Dat kan ik niet inschatten. Maar ik denk wel dat als de emoties zo terugkomen dat je wel iemand kan gebruiken die je daarmee helpt!

Groet,
Ferdinand Bijzet

Lees meer artikelen over:

emotietrauma