Bijbelgetrouwe PKN-gemeenten in het noorden

Redactie Refoweb / 9 reacties

Vraag

Zijn er Bijbelgetrouwe PKN-gemeenten in het noorden van het land waar uit 1773 wordt gezongen (niet-ritmisch), Statenvertaling wordt gelezen en waar een evenwichtig geluid doorklinkt in de prediking?

Antwoord

Ja die zijn er. Voor namen en rugnummers kun je contact opnemen met de Gereformeerde Bond.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

9 reacties
s1051952
In deze kerken wordt niet-ritmisch gezongen en uit de Statenvertaling gelezen.

Hervormd Wouterswoude
Hervormd Driezum
Hervormd Tiendeveen

Hervormd Hollandscheveld (Rehoboth) zingt zeer langzaam ritmisch. Deze gemeente is qua qua ligging vergelijkbaar met Hervormd Wouterswoude en Driezum en iets behoudender dan Tiendeveen.

Hervormd Nieuw Balinge zingt wel ritmisch. Maar ook daar wordt de Statenvertaling gelezen tijdens de erediensten. Deze gemeente is een combinatie met Tiendeveen. Zij hebben ook dezelfde predikant (ds. Beekman).

In Groningen is volgens mij hervormd Onstwedde het meest behoudend. Echter, hier wordt wel ritmisch gezongen en leest men ook de HSV.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Belcampo
Ik begrijp niet zo goed waarom Bijbelgetrouw en niet-ritmisch zingen in de berijming van 1773 hier in een adem worden genoemd. Deze berijming kent ontzettend veel dichterlijke vrijheden, staat bol van verlichtingsdenken en wijkt geregeld af van de onberijmde tekst. Het is geen wonder dat mensen vast blijven houden aan Datheen of voor de Bijbelgetrouwere berijming van 1967 kiezen, al snap ik heel goed dat je het meeneemt in je keuze voor een kerk. Zingen is geen randzaak.
schoenveter
Vragensteller, het is goed dat je serieus op zoek bent naar een betrouwbare gemeente die leeft vanuit de Bijbel! Wel zou ik erop willen wijzen dat we niet als een soort Farizeeërs te werk moeten gaan door onze eigengemaakte regels aan te houden die de Bijbel niet voorschrijft, zie ook hieronder:

@Belcampo

Ben het met je opmerkingen eens! Wat mij opvalt als ik naar de wensen kijk is een patroon:

1. PKN was de oorsprong van de Nederlandse Hervormde Kerk en ondanks de aanpassingen in hun grondslag, kan je zoiets zien als 'De Ware Kerk' (die mag je nooit loslaten).
2. Statenvertaling zien velen als (de enige) betrouwbare vertaling, en ook: 'Het is altijd zo geweest, het moet zo en niet anders'.
3. De berijming van 1773 zien mensen blijkbaar onterecht als het 'beste', op hetzelfde niveau als de SV? Hier ook weer van: Zo zongen we, dit zijn we gewend. Waarbij niet-ritmisch zingen bij mij vooral aangeeft dat er geen ruimte is om van een gewenning af te wijken. Muziek is zeker geen randzaak. Het ritme bij muziek is ook door God geschapen en Psalmen zijn oorspronkelijk ritmisch.

Mijn indruk: Iemand die (over)gevoelig is voor veranderingen en last heeft van onzekerheid in geloof en leven. Dan klamp je je vast aan alles wat je (vanuit vroeger) associeert met Bijbelgetrouw zijn om zekerheid te voelen (om behouden te worden?).

Dit is wat ik ook vaak merk bij mensen uit bijv. GerGem etc.
Ze pretenderen vanuit een zuiver geloofsleven te handelen, maar in de kern draait het meer om hun gevoel dat ze niet (kinderlijk) durven te vertrouwen op Gods beloften.
Verder missen ze het rijke Evangelie waar Christus het antwoord is op al hun twijfels en tekortkomingen. Er is een verkeerde balans in de Woordverkondiging waar ellende de grootste aandacht krijgt en er weinig tot geen ruimte is om te spreken vanuit de Bijbel over verlossing en dankbaarheid en ga zo maar door.

Hebben sommigen daarom een sombere, krampachtige houding rondom kerk en geloof? En zo ja, zien ze dit zelf ook? Zouden ze daarom niet luisteren naar andere geluiden van buitenaf?
Wij zijn als mens heel zwak en makkelijk beïnvloedbaar, wat in mijn ogen dit als resultaat geeft. Kritiek hierop wuiven ze weg als gezeur en hooghartigheid, wanneer je ze op deze zwakke plek wijst (iets wat eng is duw je graag van je af). Bid en werk, veel meer kunnen we helaas niet doen!
Samanthi
@Schoenveter
Je noemt alleen de Ger gem, denk je niet dat het in alle kerkgenootschappen zo gaat? Van links naar rechts? Tot we aan Zijn voeten terecht komen.
schoenveter
@Samanthi,
Daarom zet ik er niet voor niets 'Bijv.' voor. Dat zegt niet dat alleen 'die of die' dat doen maar ook bij anderen aanwezig kan zijn. Hoe vind je de rest van mijn tekst inhoudelijk gezien, of wilde je alleen iets verdedigen?

Waar ik dit beeld vooral sterk vind zijn GerGemmers (GGiN, OGG nog meer dan GG) het meest typerend. Ik zie/hoor daar gemiddeld vaker een nadruk op zuivere leer en ware kerk zijn en tegelijk on-Bijbelse standpunten krampachtig vasthouden. Daarom dat ik dit zo aanhaal. Ik kan ook kleinere kerkgemeenschappen noemen met soortgelijke problemen maar die zullen de meesten niet eens kennen. Ik ken ook GerGem's die heel anders zijn en dit beeld niet dragen, maar dan spreken we over een minderheid.

Hoe dan ook is je punt prima, een balans vinden en vasthouden is zwaar en moeilijk bij iedereen, overal hangen mensen verkeerde gewoontes aan, maar dat maakt mijn punt niet minder ernstig of slecht. Daarom raad ik de vraagsteller ook aan verder te kijken en keuzes te maken op Bijbelse punten i.p.v. persoonlijke voorkeuren, gevoelens en/of gewoontes.
Samanthi
@schoenveter, ik begrijp je punt wel.
Je hoort weleens:naar wat voor kerk ga je dan? dan krijg je een relaas, bij on dragen de vrouwen nog hoedjes en we zingen niet ritmisch, de oude berijming en lezen de SV.
Tja...

PS ik had vroeger collega's uit de GKV die claimde ook de ware kerk te zijn....
schoenveter
@Samanthi
Fijn om te horen. Tja, hoedjes dragen is een keus, maar dan zeg ik: Weet dan ook wáárom je het draagt! Voor sommigen is een kerk niet behoudend als je geen hoedje draagt, vervolgens weten ze zelf niet te zeggen waarom ze het zelf wel dragen! Dat is een simpel en duidelijk voorbeeld van wat ik bedoel te zeggen. En dat geldt ook voor de andere punten die je noemt. In hoofdzaken één zijn, in bijzaken mag je twéé zijn.

De GKV is die 'ware kerk' visie overigens al zo'n 25 jaar kwijt maar dit heeft vroeger inderdaad meegespeeld, en ze staan er nog steeds om bekend ook al is dit nu niet meer zo. Tegenwoordig is het niet meer te vergelijken met hoe het vroeger was (van behoudend naar lichtzinnig) wat overigens heel jammer is eigenlijk.
Samanthi
@schoenveter, ik draag altijd een bandana, er staat om der engelen wil, die bedekten hun lichaam, voor de Heere, omdat je niet van te voren weet of je gaat profeteren, Gods Woord doorgeven, ook bidden is niet in een systeem, dat kan elk moment van de dag, alleen of met een ander.
johannesdehoop
Wat goed dat je zorgvuldig op zoek bent naar een passende kerk in het Noorden van Nederland! In de volgende plaatsen zijn kerken in overeenstemming met je wensen:
- Ureswird
- Aintwedder
- Oensterwedde
- Enzelenerwoud