Kruis opnemen

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Er staat: “Laat wie achter Mij aan wil komen zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen.” Hoe hebben de joden in die tijd dit waarschijnlijk geïnterpreteerd? Was “je kruis opnemen” een gezegde in die tijd? Wat betekende dit toen?

Antwoord

Zichzelf verloochenen, jezelf op de tweede plaats stellen, nee zeggen tegen eigen verlangens, is een algemene uitdrukking en zal zo ook bij de Joden bekend geweest zijn.

Je kruis opnemen komt van het gebruik dat een tot de kruisdood veroordeelde zelf de kruisbalk moest dragen naar het kruisigingsplaats. Zo moest de Heere Jezus dat ook doen. De kruisiging was niet gebruikelijk bij de Joden, zij kenden steniging als manier van ter dood brengen. Kruisiging kwam bij de Romeinen vandaan.

Bij het horen van de woorden van Jezus zullen de Joden ongetwijfeld gedacht hebben aan Deuteronomium 21: 23 waar staat dat iemand die aan een houten paal gehangen was, een door God vervloekte is. Gelet op dit laatste zullen de omstanders de woorden van Jezus vreemd gevonden hebben en niet zo snel begrepen hebben. Wij weten dat het volgen van Jezus niet een vloek maar een zegen is, omdat Hij Zelf aan het kruishout wilde sterven en de vloek heeft weggenomen (Galaten 3: 13).

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

kruis