Geachte dominee Kleiberg. Ik moet binnenkort geopereerd worden. Als ik nu niet m...

Ds. N.P.J. Kleiberg / Geen reacties

Vraag

Geachte dominee Kleiberg. Ik moet binnenkort geopereerd worden. Als ik nu niet meer wakker zou worden, dan wordt het voor mij eeuwigheid?!

Antwoord

Uit je vraag proef ik een beetje nood, angst. Trouwens, eigenlijk vraag je niets, maar stel je iets vast. En wat je dan zegt, is waar. Dan wordt het eeuwigheid. Vooraf zou ik willen opmerken, dat het elke dag eeuwigheid kan worden. En wat leven wij daar vaak over heen. Maar nu er een operatie te wachten staat, komt het wel heel sterk op je af. Ik weet niet hoe lang het nog duurt voor je geopereerd zal worden. Wat ik wel weet, dat je nu nog kan en mag bidden. Mag bidden om door de operatie heen te mogen komen. Het daarin ook van de Heere alleen te verwachten. Maar bovenal te bidden of de Heere je door Zijn Geest een hart wil geven, dat "geopereerd" mag zijn, "vernieuwd" mag zijn. Hoe tegenstrijdig het dan ook klinkt, maar als je dat mag hebben, dan wordt de vraag al minder belangrijk. Want dan kan en mag het eeuwigheid worden.

En nu heeft de Heere gezegd, dat je Hem mag aanroepen. "Roep Mij aan in de dag der benauwdheid." "Heden zo gij Mijn Stem hoort, verhardt je niet, maar laat je leiden." "Al wat je de Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij je geven." Ga maar met Gods eigen Woord naar de Heere toe om daarop te pleiten. Jij hebt het niet verdiend en ik niet, dat de Heere naar ons zou omzien. En toch heeft Hij nu voor zondaren en goddelozen Zijn Zoon gegeven. Pleit daar maar op door het tot de Heere te zeggen: Heere, het is toch Uw woord. Hier is er zo één, die niets verdiend heeft. Mogelijk dat de Heere de aankomende operatie wel wil gebruiken om jou stil te zetten en naar Zichzelf toe te trekken.

De Heere geve het je maar om het van Hem te verwachten en met Hem naar de operatie toe te leven en de operatiekamer in te gaan. De nabijheid van de Heere toegebeden met de woorden van Psalm 25: Ja, allen, die U verwachten, zullen niet beschaamd worden

Ds. N. P. J. Kleiberg