Avondmaal thuis vieren

Redactie Refoweb | Geen reacties | 02-04-2021| 08:09

Vraag

Is het toegestaan om zelf thuis het avondmaal te vieren of hoort dit alleen in de kerk? In de kerk word slechts vier keer per jaar het avondmaal gevierd, maar graag zou ik thuis eigenlijk elke zondag het avondmaal willen vieren om dit te gedenken. Mede omdat Jezus zegt tegen zijn discipelen “doe dit tot mijn gedachtenis” en de discipelen na zijn hemelvaart ook zondags het avondmaal vierden.

Alleen vraag ik me dus af kan je dat gewoon zelf thuis vieren of moet dat perse in de kerk zijn? Want in de kerk zijn er natuurlijk bepaalde sacramenten die langsgelopen worden. Maar aan de andere kant hebben vervolgde christenen in andere landen ook niet altijd de mogelijkheid naar de kerk te gaan en daar het avondmaal te vieren, dus die zullen het dan ook wel thuis moeten doen lijkt mij.


Antwoord

Sacramenten die langsgelopen worden? Er zijn er maar twee: doop en avondmaal. Bedoel je misschien het voorlezen van het avondmaalsformulier, waarin (onder andere) de voorwaarden staan voor het gelovig vieren van het avondmaal?

Zie voor een antwoord op je vraag deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/25079/thuis-vieren-van-het-heilig-avondmaal

www.refoweb.nl/vragenrubriek/27758/informeel-avondmaal-thuis

Mis niks, abonneer je op onze WhatsApp en wekelijkse nieuwsbrief

Dit artikel is beantwoord door

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
2818 artikelen
Redactie Refoweb

Bijzonderheden:

Mailadres: vragen@refoweb.nl


Dit panellid heeft meerdere artikelen geschreven
Geen reacties
Je kunt niet (meer) reageren op dit bericht. De reactiemogelijkheid is niet geactiveerd of de uiterste reactietermijn van 1 maand is verstreken.

Terug in de tijd

Zoon des verderfs

De antichrist wordt in de Bijbel “zoon des verderfs” genoemd. Judas is de enige in de bijbel die deze naam ook kreeg. Zit daar een specifieke betekenis achter? Ik zie bepaalde overeenkomsten tussen ...
Geen reacties
01-04-2024

Goede vriendin vertelt over misbruik

Ik heb een hele goede vriendin (ben zelf een jongen), maar ik geloof dat het van beide kanten meer is/begint te worden dan vriendschap. Een moeilijke zaak is, ze is in haar jeugd seksueel misbruikt. D...
Geen reacties
01-04-2008

Klachten na (occulte) voetmassage

Eind 2014 heb ik tijdens een open dag van een sportcentrum een voetmassage gehad. Ik ervaarde dat als erg prettig en ontspannend. Toen ik tijdens de behandeling een groot Ying-Yang teken op het raam o...
1 reactie
01-04-2016
design website door design website by Mooimerk website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis hosting website door hosting website by STH Automatisering
Stel hier
een vraag