Informeel avondmaal thuis

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Mijn vrienden vieren thuis avondmaal in informele setting. Vanuit catechisatie in mijn jeugd kan ik mij herinneren dat wij hiervoor gewaarschuwd werden. Dit omdat het een “heilige inzetting” van God is. Ik weet niet meer exact waarop deze waarschuwing nog meer gebaseerd was. Mijn vrienden vieren avondmaal op een eerbiedige en vreugdevolle manier, ik merk echt dat de onderlinge liefde en dat het samenzijn met God goed is. Er wordt een beetje wijn gedronken en ongezuurd/gekruid brood gebroken en gegeten. Het Woord gaat open. Ik zie dat onderlinge bijeenkomsten goed doen. Ze wijzen elkaar op Jezus en leren van elkaar, zingen tot eer van God.

Is avondmaal thuis vieren ook Gods wil? Op welke vlakken is de waarschuwing vanuit mijn vroegere kerk terecht? Kan ik dit avondmaal meevieren om Gods volbrachte werk voor mij (en voor velen) te gedenken? Ik verlang er heel erg naar vernieuwd en gesterkt te worden. Voor mij is het avondmaal een speciaal teken waarin God Zijn liefde bevestigt. In mijn huidige gemeente vieren wij slechts vier keer per jaar het Heilig Avondmaal.

Groetjes, een jongedame.