Gradaties in de Geboden

Ds. J. Koppelaar / Geen reacties

Vraag

Zijn er ook gradaties in de Geboden aan te brengen? Want ik weet dat er in de Bijbel gesproken wordt over: Dat wie een gebod overtreedt, dat hij ze alle overtreed (Lukas 18, geloof ik). Maar is het bijvoorbeeld ook afkeurenswaardig om een abortusarts te vermoorden? Ik heb veel leeftijdgenoten die menen dat dat slecht is, maar ik denk dat dat ook geheel Gods wil kan zijn en dat Hij dat ook van je als mens en dienaar kan vragen. Wat zijn uw bevindingen hierover?

Antwoord

Inderdaad overtreden wij de gehele wet als we één gebod overtreden. Dat wil niet zeggen, dat God ons zal straffen voor moord, diefstal, overspel, etc. terwijl we dat allemaal niet gedaan hebben, maar wel een goed gecamoufleerde begeerte naar rijkdom hebben gekoesterd. Zo goed gecamoufleerd, dat God alleen wist hoe erg die begeerte was. Ik ken een ouderling die voor zijn bekering alleen maar voor cijfers leefde en vooral voor het begrip ‘optellen’. Hij vertelde mij na zijn bekering nog steeds met de verzoeking te worstelen om niet alles in cijfers om te zetten. De man leefde verder voor het oog voorbeeldig. Zondigt hij dan door toe te geven aan deze verzoeking zo erg, dat hij de gehele wet overtreedt? Ja.

Hoe zit dat dan? Wel, de Heere begint in de bekering een relatie van liefde en gerechtigheid met zijn kinderen. Liefde die alle terreinen van het leven beslaat en gerechtigheid die op alle fronten zegenrijk werkt. We gaan met heel andere blikken naar de mensen om ons heen kijken, want we worden door de liefde gevoed. We hoeven ook niet meer op te komen voor onze rechten of ons kwaad te maken omdat ons financieel onrecht aangedaan is. Iemand heeft ons bij voorbeeld ernstig benadeeld, zodat het ons veel geld gekost heeft. Natuurlijk mogen we via een rechter proberen recht te laten geschieden, maar persoonlijk willen we de dader er niet meer op af rekenen. Want Christus gerechtigheid leeft in ons en dat is vooral een reddende gerechtigheid. Wie weet zelf door Gods liefde gered te zijn ziet graag de reddende gerechtigheid van God aan het werk in de naaste. En die kan niet werken als ik als benadeelde partij alleen maar geld van die ander wil incasseren en hem niet door mijn houding tot verandering van inzicht wil brengen. Juist door hem die andere wang toe te keren, laat ik de gestalte van de Heere Jezus zien en Zijn reddende gerechtigheid.

Welnu, als ik stiekem maar door geldzucht gedreven wordt en verder voor het oog van Nederlands volk keurig leef, dan laat ik de gestalte van Christus niet meer zien. Gods gerechtigheid kan niet meer reddend via mij werken. Zijn liefde is niet meer af te lezen van mijn neutrale gezicht. Ik heb door dit stomme gedrag heel de liefdewet van God op losse schroeven gezet. Want wat helpt het als ik nooit gemoord en gestolen heb, maar nagelaten heb de gestalte van Christus te tonen. Hoe moet de naaste die nooit in de kerk komt dán oóit God leren kennen in Zijn liefde en gerechtigheid?

De Wet van God overtreden is dus vooral slecht, omdat ik dan niet meer in staat ben de wereld te laten zien wie Jezus is. Denk je dat ik dat dan wel doe, als ik een abortusarts vermoord?

Drs. J. Koppelaar, v.d.m.

Tags in dit artikel:

tien gebodenzonde