Censuur opheffen na excuses

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Een familielid van ons is onder censuur gezet omdat hij zich bemoeid heeft met het ‘onterecht’ afzetten van een ouderling in de gemeente. Nu wil de kerkenraad het censuur opheffen, maar alleen als hij bekend tegen het vierde en vijfde gebod te hebben gezondigd. Is dit wel terecht? Ook de kerkenraad heeft gefaald in/met het afzetten van de betreffende ouderling. Ik zie geen verband met zonden tegen het vierde en vijfde gebod.

Antwoord

Beste vragensteller,

U vermeldt niet tot welke kerkgemeenschap nu behoort. De gang van zaken rondom tuchtprocedures verschilt namelijk per kerkverband nogal.

Ik begrijp dat in uw kerk de kerkenraad de bevoegdheid heeft een ouderling af te zetten. Natuurlijk mag een gemeentelid het daarmee oneens zijn. Dat is op zichzelf niet tuchtwaardig. U schrijft dat hij er zich mee bemoeid heeft. Dat kan van alles zijn. Dus ook daaromtrent is uw vraag vaag. De kerkenraad heeft kennelijk geoordeeld dat de bemoeienis zodanig was, dat tucht op zijn plaats was. Dan moet de bemoeienis toch wel heel wat ingehouden hebben, tenzij de kerkenraad wel heel snel met het tuchtstokje zwaait.

De kerkenraad wil nu de tucht opheffen, maar waarom? Is er in de situatie dan iets veranderd? U schrijft dat de afzetting “onterecht” was of bedoelt u dat zij onterecht werd gevonden? Ook dat maakt verschil.

Tegelijkertijd heeft volgens u de kerkenraad gefaald bij het afzetten van de ouderling. Is dat uw mening of is dat door daartoe bevoegden geconstateerd? Dat de kerkenraad excuses eist kan ik me voorstellen, afhankelijk van de vraag wat uw familielid allemaal heeft gezegd of gedaan.

Het vijfde gebod gaat over het gezag. Dat kan in het geding zijn geweest en als dat geschonden is dan is het vragen om excuses terecht. Het vierde gebod betreft de rustdag. Of dat er iets mee te maken had, kan ik niet beoordelen. Ik kan dus niet een heel scherp en duidelijk antwoord geven op uw vraag omdat er teveel onzekerheden in zijn.

Hartelijke groeten ,
Ds J. L. Schreuders, Urk

Tags in dit artikel:

censuur