Dure cadeautjes van familie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Bij mijn schoonfamilie geven ze hoge bedragen uit voor (gezamelijke) cadeautjes (bijvoorbeeld verjaardag neefje of nichtje 20/25 euro, terwijl wij 10 euro geven). Wij worden wat scheef aangekeken omdat we minder geven. Mijn man is éénverdiener en we kunnen en willen (!) simpelweg niet met deze hoge bedragen meedoen. Dit hebben we al uitgelegd, maar de grapjes over dat wij gierig en zuinig zijn blijven komen. Ook wordt er geoordeeld over onze andere uitgaven. Hoe hier mee om te gaan?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Eén advies: de familie laten praten. Ú gaat over uw uitgaven, over de manier van geldbesteding van uw inkomsten. Nu snap ik wel dat de zogenaamde grapjes niet leuk zijn, maar neem er afstand van. Niet door uit te leggen – wat niet nodig is! Misschien een weerwoord met humor... of gewoon maar negeren.

Als een en ander u erg dwars blijft zitten, kan wellicht uw man aan zijn familie duidelijk maken dat u last hebt van hun woorden en daden.

Marijke Rots

4 reacties
Avhg
Ik denk dat het ook veel verschil maakt voor hoeveel personen je voor een cadeautje moet zorgen. Wij hebben aan de ene kant erg veel neefjes en nichtjes en aan de andere kant nog weinig. Wij geven max. 5 euro uit daarvoor, voor beide kanten, omdat het anders gewoon te duur wordt. Wil je een groter cadeau dan geven we het met elkaar. Het is jullie keuze en die hoort gerespecteerd te worden. Je mag denk ik ook zeggen dat je het niet fijn vindt dat er steeds iets over gezegd wordt.
mortlach
Je kunt volgens mij best zeggen dat je die "grappen" niet leuk en kwetsend vindt, dat het emotionele druk of zelfs chantage is om bepaald gedrag af te dwingen. Je kunt zelfs zeggen dat het een prettige relatie met de makers ervan in de weg staat en dat je dat jammer vindt.

Dan is het verder aan hen om te bepalen wat ze belangrijker vinden; een fijne relatie of die grappen maken, want dat is de keuze.

Negeren kan een optie zijn, maar ik heb bij een tante moeten dreigen om de relatie simpelweg volledig te verbreken omdat na 30 jaar grotendeels negeren er nog steeds van dat soort "grapjes" werd gemaakt. Sinds die heldere communicatie heb ik geen grapje meer gehoord en is de relatie verder weer prima.
Ermelo
Waar u op zou kunnen letten, is er voor te zorgen dat u een hartelijke instelling hebt naar de schoonfamilie. Over een aantal jaar is men allang vergeten wat voor dingetje ze van u kregen voor een verjaardag (of dat nu tien of dertig euro kostte), maar men onthoudt wel dat u belde om te vragen hoe het met een ziek familielid was, of een persoonlijk hartelijk kaartje stuurde bij een bijzondere gelegenheid. Dat zijn dingen die niet veel kosten, maar wel bijdragen aan een goede verstandhouding.
Omega
Humor helpt m.i. het best. Je zou kunnen zeggen dat je cadeautjes kiest die in verhouding staan tot de consumpties die je daar krijgt ;-)