Wajong-uitkering

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Als je salaris aangevuld wordt met een Wajong-uitkering (oude Wajong-regeling van voor 2010) en je zou werkloos worden, val je dan helemaal terug in de Wajong? En hoe zit het dan met eigen vermogen en eigen huis?

Antwoord

Een aantal inkomsten hebben geen invloed op de Wajong-uitkering: 1. Inkomen partner: 2. Vermogen of spaargeld; 3. Een erfenis; 4. Alimentatie: 5. Toeslag voor huur, zorg of kinderopvang van de Belastingdienst; 6. Onkostenvergoeding voor vrijwilligerswerk (maximaal 1500,00 per jaar in 2012).

Het is mogelijk dat een Wajong’er een toeslag boven zijn Wajong-uitkering ontvangt. Die toeslag is mogelijk als het inkomen lager is dan het sociaal minimum. Bovengenoemde inkomsten kunnen wel weer van invloed zijn op de toeslag die boven de Wajong-uitkering wordt ontvangen. Het UWV geeft aan dat als Wajong’ers willen weten wat in die situatie voor hen geldt dat ze dan kunnen bellen met het UWV: 0900–9294. Meer informatie is  te vinden op de website van het UWV. Meer informatie is ook op te vragen bij de RMU: 0318-543030.

Jannie Voortman,
juridisch medewerker individuele belangenbehartiging RMU

Tags in dit artikel:

RMUuitkering