Zaad- of eicellen filteren

drs. P. C. Hildering / 1 reactie

Vraag

Bestaat er een mogelijkheid om zaad- of eicellen buiten het lichaam te laten filteren op basis van een bepaalde genetische afwijking? Zo ja, hoe accuraat is deze methode en waar in Nederland is dit toepasbaar?

Antwoord

Waar u in de vraag op duidt staat bekend als preconceptionele selectie. Het is een optie die beschikbaar is gekomen bij de IVF-procedure. Naar mijn weten is het in Nederland niet een gebruikte optie. Er zijn nogal wat ethische vragen bij te stellen, maar daar is in dit bestek niet op in te gaan. Mocht u er nader op in willen gaan dan zou ik u een persoonlijk contact adviseren met een deskundige.

Drs. P. C. Hildering

Tags in dit artikel:

isci en ivfsperma
1 reactie
drj
Eicellen kunnen worden onderzocht door naar het erfelijk materiaal van het poollichaampje te kijken, dat met de eicel samenhangt.
Zaadcellen kunnen alleen geselecteerd worden op vorm en in Belgie zijn ze er tamelijk goed in mannelijke en vrouwelijke zaadcekken van elkaar te scheiden. Dat helpt dus alleen als het een ziekte is die geschlachtstebonden is.

Voor alle technieken geldt, dat 100% zekerheid niet bestaat.