Cadeaubudget van een single

C. M. Chr. Rots - de Weger / 6 reacties

Vraag

Ik ben een single van 35 jaar. Nu heb ik hier geen moeite mee en ben ik tevreden met het leven dat ik heb. Maar waar ik wel eens tegenaan loop is dat je vaak naar verlovingsfeestjes, bruiloften, kraamvisites moet en dus altijd een cadeau moet geven. Bij elkaar opgeteld geef je aan sommige mensen dus behoorlijk wat. Dit is uiteraard geen probleem, maar ik vind het wel eens moeilijk dat mensen dit niet zo door hebben en nooit iets terug doen. Hoe kun je hier het best mee omgaan? Je kunt het natuurlijk bespreekbaar maken, maar dat lijkt al snel als zielig over te komen terwijl ik dat absoluut niet zo bedoel. Ik zou het gewoon fijn vinden als mensen zich hier meer bewust van worden.

Antwoord

Beste vraagsteller,

U hebt geen moeite met het kopen cq. geven van cadeautjes en toch maakt u er een punt van omdat ánderen niet zo in de gaten lijken te hebben dat u ook wel eens wilt ontvangen. Tja, u heeft het nu gezegd. Ik heb er niet zoveel aan toe te voegen, want natuurlijk is het waar wat u schrijft. U bepaalt echter zélf hoe groot uw eventuele cadeaubudget is. En bedenk daarbij dan maar dat het leuk is om te géven. Zelf een (verjaardag)feest geven en mensen uitnodigen is een idee, maar ook: wat let u om af en toe uzelf ook eens iets ‘cadeau’ te doen? Dat hoeft echt niet zoals Mr. Bean, die zichzelf kerstkaarten stuurt omdat hij er anders geen krijgt.

Nee, gewoon omdat u uzelf een keer wilt belonen, of ergens voor hebt gespaard... probeer het maar en u zult zien dat u daar blij van wordt!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

single
6 reacties
AnnaM
Ik snap je heel goed! Ik heb een oom en tante die kinderloos zijn en wel altijd met verjaardag en nieuwjaar altijd geld gaven aan alle nichtjes en neefjes.. Mijn ouders hielden hier rekening mee en gaven hun ieder jaar altijd een groter verjaardagskado terwijl ze bij de rest vd ooms en tantes niks gaven omdat ze kadootjes onderling afgeschaft hadden... Vervelend, maar kadootjes hoeven niet groot te zijn ik vind dat je als single best een kleiner kado mag geven als een stel...
Lekkerbek
Ook ik ben single, ik vind cadeaus best een prijzig gebeuren. Ik ben gestopt met de verjaardagen van kinderen van vrienden, dat zijn er ongeveer 50, reken maar uit.....
Maar ik moet zeggen dat ik altijd erg verwend word met mn verjaardag, geen idee of dit in verhouding is. Maar ze denken aan me, ik krijg vaak tegoedbon om met ze te eten, of een high tea of lunch met de gever te gebruiken. Super leuk!
Dit zou je ook aan vriendinnen kunnen geven, dan doe je ook jezelf er een plezier mee!
Als kraamcadeau kun je ook een tegoedbon geven. Bv avondje oppas, of je maakt een x een ovenschotel voor ze etc. Of je nodigt de oudere kids uit zodat de kraammoeder s middags naar bed kan, dan doe je wat leuks met de andere kids, bakt 's avonds pannekoeken met ze, stopt ze bij jou onder de douche, dan breng je ze in pyama weer terug. Reken maar dat dit door de kuds en ouders gewaardeerd wordt. Dan ben je niet meer geld kwijt aan cadeautjes maar je maakt je wel nuttig, en het is ook voor jezelf hartstikke leuk! . Mijn ervaring is ook dat je dat op momenten terug krijgt als je het zelf nodig hebt bij bv ziekte. Dan krijg ik een berichtje: ik kom vanavond even wat eten brengen. Niet dat ik het daarvoor doe. Maar wat wel zo is: wat je zaait, dat oogst je!
K80
Goede tips hier boven
Verjaardagen van de kinderen van mijn vrienden sla ik ook altijd over, heb hun ook uitgelegd dat ik dit niet nodig vind en ik er de tijd niet voor heb.
Cadeaus onder vrienden hebben we 20 jaar geleden al afgeschaft. Bevalt echt heel goed.
Als alleenstaand loop je inderdaad wat cadeaus mis, bij kraam, verloving en trouw. Dan voelt dat niet altijd evenredig eerlijk.
Je zou eigenlijk een feestje moeten geven te ere van het vrijgezelle leven.
Een mooi reden om cadeaus te krijgen. ;)
pindas83
Ik vind eerlijk gezegd vrij zielig dat gezeur over een cadeautje meer of minder.
Je geeft toch niet iets om later wat terug te krijgen, of wel?
Bovendien is het beter te geven dan te ontvangen :)
Elala
Geef wat je kan in geld of hulp, dat geld voor eenieder. Daar heeft relatiestatus toch niks mee van doen?
Ellenoor
Best goed om hier even bij stil te staan als moeder van jonge kinderen. Tegelijk: als wij een avondje weg gaan (bijvoorbeeld naar de verjaardag van een bevriende single), moeten we wel oppas regelen - behalve als we de kinderen meenemen, maar daar zit ook niet iedereen op te wachten. Dat geeft niet, maar dat verjaardagen en avondjes weg daardoor al snel duur worden daar had ik als single ook nooit bij nagedacht.