Verschil in straf op oordeelsdag

Ds. H. D. Rietveld / Geen reacties

Vraag

Mijn vraag heeft te maken met de dood. Wanneer iemand sterft die een leven heeft geleid zonder moord, doodslag, overspel, etc, maar iemand kent de Heere Jezus niet, wat gebeurt er dan? Moet deze persoon dan ook voor Gods troon verschijnen en rekenschap afleggen, zoals ook iemand die de Heere Jezus wel kent moet doen? Kan die persoon dan ook in de hemel komen? Of gaat een ieder die de Heere niet kent per definitie niet daar de hemel?

In mijn hoofd is er nogal een strijd tussen het moeten kennen en liefhebben van de Heere, alvorens je in de hemel kan komen. Bovendien: bij God is alles mogelijk en God is barmhartig, dus wie zegt dat deze persoon niet in de hemel zou kunnen komen? Ik hoop dat u mij kunt helpen op basis van de Bijbel.

Antwoord

De boodschap van de Bijbel is samengevat in Johannes 3:16: “Alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.” Dit vers komt uit het gesprek dat de Heere Jezus had met de Schriftgeleerde Nicodemus. Even verder zegt de Heiland: “Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld, maar wie niet gelooft, is al veroordeeld omdat hij niet geloofd heeft in de Naam van de eniggeboren Zoon van God” (vers 18).

Dit zei Jezus tegen een Joodse tijdgenoot, die Hij persoonlijk aansprakelijk stelt. Een Bijbellezer uit later eeuwen, zoals de vragensteller, kan zich afvragen: maar hoe is het dan met al die mensen die nooit van het Evangelie gehoord hebben?

We mogen ervan uit gaan dat God in alles rechtvaardig is. Daarom zegt Ps. 67:5 al duidelijk dat God alle volken in rechtmatigheid zal oordelen (Ps. 67:5). Dus inzake alles wat zij al dan niet over God hebben kunnen weten of willen weten. Denk bijvoorbeeld aan de mondelinge traditie vanaf Adam en vanaf Noachs zonen na de zondvloed. God proeft de nieren en kent de harten van alle mensen (Ps. 17:3; Spreuken 17:3; Jes. 11:20 en 17:10).

Vervolgens is te wijzen op Luk. 12:41-48. Daar leert Jezus Zijn discipelen hoe het zal zijn bij het eindgericht. In die gelijkenis gaat het over getrouwe en ontrouwe dienaren/slaven. Terwijl hun heer op reis is hebben zij voor zijn bezittingen te zorgen. Hij zal hen verantwoordelijk stellen voor hun gedrag. En dan zegt de Heere: De slaaf die de wil van zijn heer gekend heeft en geen voorbereidingen getroffen heeft en ook niet naar zijn wil gehandeld heeft, zal met veel slagen geslagen worden. Maar dan wijst Jezus ook op het volgende: Wie echter Zijn wil niet gekend heeft en dingen gedaan heeft die slagen verdienen, zal met weinig slagen geslagen worden. In Zijn volstrekte rechtvaardigheid zal God dus rekening houden met mensen die van Hem niet veel hebben kunnen weten. Aangezien wij allemaal zondaren zijn heeft elk mens wel zonden die de Heere zal zien en bestraffen, maar blijkbaar naar de mate van die zonden. Hoe en wat wij ons daarbij moeten voorstellen blijft voor ons moeilijk, maar deze gradatie geeft al voldoende aan dat God echt met alles rekening zal houden.

Voor kerkmensen geldt echter Zijn waarschuwing: Van ieder aan wie veel gegeven is, zal veel teruggevraagd worden en van hem aan wie men veel toevertrouwd heeft, zal men des te meer eisen. Denk ook aan Rom. 1:18 -21, waar Paulus erop wijst dat de mensen God kunnen kennen uit de natuur, al houden ze Gods waarheid in ongerechtigheid ten onder. In Rom. 2:12 zegt hij dat degenen die zonder wet gezondigd hebben ook zonder wet verloren zullen gaan en zij die onder de wet gezondigd hebben door de wet geoordeeld zullen worden. Er zijn heidenen die de wet niet hebben maar toch van nature doen wat de wet zegt. Hun geweten getuigt dus van Gods wet. En God zal de verborgen dingen van de mensen oordelen door Jezus Christus (Rom. 2:16).

Paulus heeft de inwoners van het heidense Athene gezegd dat God een dag heeft vastgesteld waarop Hij de wereld rechtvaardig zal oordelen door een Man, die Hij daartoe aangesteld heeft: Jezus (Hand. 17: 31). Johannes hoort, wanneer de engelen Gods straffende oordelen over de aarde uitgieten, in de hemel zeggen: Uw oordelen zijn waarachtig en rechtvaardig (Op. 16: 7 en 19:2).

Iedereen zal de hemelse Rechter als Hij Zijn eindoordeel uitspreekt in zijn geweten dus gelijk moeten geven. Paulus zei dan ook: Ik oefen mijzelf met het oog op de opstanding van zowel rechtvaardigen als onrechtvaardigen om altijd een zuiver geweten voor God te hebben (Hand. 24:15v). Daar zal de Heere bij ieder mens naar kijken.

Slotsom: De vraag of we door het ware geloof met deze Christus verbonden zijn is veel belangrijker dan alle vragen over het grote eindoordeel. Wij kunnen het rechtvaardig eindoordeel over ieder mensenleven, dat Hij geschapen heeft en waarvan Hij de hele loop gekend heeft, met een gerust hart aan Hem over laten. Er is niemand zo alwetend en alles begrijpend als de hemelse Rechter, die de volmacht om te oordelen van Zijn Vader heeft ontvangen (Joh. 5:22)!

Ds. H. D. Rietveld

Lees meer artikelen over:

oordeelsdag