(...) Hij lijkt nog steeds geen stappen verder te ondernemen maar zoekt wel stee...

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb sinds een maand of vier contact met een jongen en ben verliefd. Uit zijn contacten die hij steeds zoekt, lijkt het wederzijds te zijn. Omdat er maar niets veranderde in zijn contacten, heb ik het eens met hem besproken en uitgelegd dat het bij mij meer losmaakt en ik meer voor hem voel. Ik kreeg de reactie dat hij me erg aardig vindt en me graag mag en het in de toekomst vast nog wel eens meer zou kunnen worden. Het leek duidelijk te zijn, maar sindsdien gaat hij weer op dezelfde voet verder met contact zoeken en ik word er nogal moedeloos van. Ik zie geen vooruitzichten en vraag me af waarom hij dan steeds contact zoekt en wil weten waar ik ben of hoe het met me gaat. Afgelopen week heb ik hem dat weer door laten schemeren en leek alles weer duidelijk te zijn tussen ons toen we een gezellige boswandeling hebben gemaakt. Ik ben dan ook weer echt smoorverliefd. Hoe kan ik nu daarmee omgaan? Hij lijkt nog steeds geen stappen verder te ondernemen maar zoekt wel steeds contact. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?

Antwoord

Verliefd meisje,

Heerlijk hè, vlinders in je buik... en oh, wat is het dan moeilijk om geduld te hebben. Een maand of vier geleden werd je verliefd op deze jongen en nù al zie je geen vooruitzichten meer, zoals je schrijft? Kennelijk ziet hij die wél, want die boswandeling van nog geen week geleden was gezellig... geef jezelf de tijd, beste meid: liefde moet groeien! En: liefde moet van twéé kanten groeien!

Dat gaat niet altijd in hetzelfde tempo... gùn elkaar ook de tijd en geef elkaar de ruimte die nodig is. Te veel of te snel willen kan verstikkend werken! Wat bedoel je precies met je een na laatste zin “hij lijkt nog steeds geen stappen te ondernemen?” Wat verwacht je van hem? Nogmaals: wanneer je overhaast te werk gaat - van alles verwacht waar hij misschien nog helemaal niet aan toe is, kun je heel gemakkelijk meer kapot maken dan je waarschijnlijk lief is. Besef dat liefde “geven” is en niet “nemen” (ik bedoel: alleen aan jezelf denken, jouw zin doordrijven!).

Hoe je hier het beste mee kunt omgaan, vraag je. Mag ik daarvan maken “hoe je het beste met jezelf kunt omgaan”? Dan is mijn advies: overhaast niet, geniet van een prille groeiende liefde, praat veel met elkaar zodat jij hém en hij jóù goed leert kennen. Dan zal de tijd zelf wel uitwijzen of jullie met elkaar een heel leven willen gaan delen...

Een fijne tijd met elkaar toegewenst onder Gods zegen,

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid