Meekijken met een kerkdienst

Ds. G.J. Noordermeer / Geen reacties

Vraag

Hoe moeten we denken over het meekijken met een kerkdienst op zondag? Op grote schaal kan men thuis de diensten volgen middels geluid én beeld. Is dit wel volgens Gods Woord? Waarom horen we hier zo weinig over in onze tijd? Is het meekijken werkelijk een noodoplossing? Zijn wij zo niet ‘wijzer’ dan God, “dewelke zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging zijns Woords wil onderwezen hebben”?

Antwoord

Beste vraagsteller,

In het Reformatorisch Dagblad hebben onlangs heel wat artikelen gestaan waarin diverse standpunten over het meekijken van kerkdiensten zijn geuit. Het is meer dan duidelijk dat men verdeeld is in het waarderen van beelduitzendingen. De één is een voorstander, de ander weer een tegenstander en een derde zit er een beetje tussenin. Wat zou het fijn zijn als er in de Bijbel een gebod of een verbod met betrekking tot beelduitzendingen zou staan: dat zou veel meer uniformiteit geven. Maar helaas, in de Bijbel lees ik niets van een gebod of verbod op beelduitzendingen. Concreet betekent dat je dan zelf een zorgvuldige afweging moet maken.

Is het meekijken werkelijk een noodoplossing? In het begin van de corona-tijd was het denk ik wel een noodoplossing. De erediensten konden in gebruikelijke vorm helaas niet doorgaan en men is naar (nood)oplossingen gaan kijken. Hierbij is dankbaar gebruik gemaakt van de techniek waar sommige gemeenten al eerder gebruik van maakten. Het uitzenden via beeld gaf voor veel mensen toch meer betrokkenheid op hun eigen gemeente.

Nog steeds geeft het uitzenden via beeld een noodoplossing in de huidige situatie. In veel gemeenten kunnen nog niet alle leden iedere zondag naar de kerk. Via beeld en/of geluid kan men toch naar de levende verkondiging van Gods Woord horen. Zo blijft de gemeente door middel van deze verkonding toch nog aan elkaar verbonden!

Zijn wij zo niet ‘wijzer’ dan God, “dewelke zijn christenen niet door stomme beelden, maar door de levende verkondiging zijns Woords wil onderwezen hebben”?

Als het hier zou gaan om gesneden beelden, zou je helemaal gelijk hebben. Nu zou ik een videobeeld niet willen verwarren met een afgodsbeeld, dus nee wij zijn niet wijzer dan God. Tegelijk hoop ik dat er bij alle thuisblijvers en meekijkers en meehoorders het verlangen naar de daadwerkelijke kerkgang blijft. Dat verlangen lees ik terug in de Bijbel. Een verlangen dat juist sterk was wanneer er geen gelegenheid was om naar Gods huis te gaan (vgl. Ps. 27 en 84). Juist het gemis hiervan en de noodoplossingen die er zijn, zijn hopelijk katalysatoren voor de waarheid van Psalm 84: hoe branden mijn genegenheden, om ’s Heeren voorhof in te treden...

Met vriendelijke groet,
Ds. G. J. Noordermeer

Lees meer artikelen over:

internet