Bindingsangst door scheiding ouders

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben gescheiden en hertrouwd. Inmiddels is mijn oudste zoon 20 jaar en is hij een aantal keer met een vriendin uit geweest. In een gesprek met mij gaf hij aan dat hij eigenlijk onzeker is in het aangaan van een relatie. Hij noemt het zelf een soort bindingsangst. We hebben het idee dat het mogelijk met de scheiding van zijn vader en mij te maken kan hebben. Ik ben op zoek naar christelijke lectuur over dit onderwerp, maar in de christelijke boekhandel konden ze me alleen aan boeken voor jonge kinderen helpen. Ik ben benieuwd of jullie tips/ideëen voor ons hebben? alvast bedankt!

Antwoord

Beste moeder,

U vraagt een tip? Doorgaan op de ingeslagen weg! Práten met die zoon van u, die zeer open is naar u toe! Geweldig is dat, u hebt zo’n goede band met hem! Hij legt u het woord "bindingsangst" al in de mond. Ga daarop door. Grijp de gelegenheid tot een gesprek aan! Laat het niet verzanden in het lezen van welk goed boek dan ook! Natuurlijk is hij onzeker… het voorbeeld dat hij van zijn ouders heeft gekregen biedt niet bepaald de zekerheid die hij zoekt. Alleen u -en zijn vader- kunnen hem vertellen over wat liefde is. Ik neem tenminste aan dat u ooit elkaar hebt liefgehad. Alleen u -en zijn vader- kunnen hem vertellen waardoor er een scheiding gekomen is. En daarbij bepaalt uzelf wat u wel en wat u niet vertelt.

Daarnaast kunt u hem natuurlijk een goed boek aanraden over "de liefde", en over de weg naar een huwelijk toe (ik noem geen titels, want er zijn er meerdere!). Googlen of naar de bibliotheek, maar dat is dan de volgende stap.

Een hartelijke groet,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

bindingsangstechtscheiding
1 reactie
Carin
Wat een prachtig, duidelijk en ook wijs antwoord! De vragensteller veel wijsheid toegewenst!