Opschrijven van gebed

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Tijdens het bidden raak ik vaak snel afgeleid. Wat ik nu vaak doe is dat ik mijn gebed opschrijf en het vervolgens al lezend bid. Is dit een goede manier om mezelf meer te concentreren tijdens het bidden?

Antwoord

Beste vriend(in),

Uit je vraag proef ik dat bidden voor jou heel waardevol is. Dat spreekt me aan. Niet voor niets zingen we in één van de Psalmen: “Zoek dagelijks Zijn aangezicht.” De Heere wil gebeden zijn. Het probleem waar jij mee zit, is niet vreemd. Veel mensen hebben die moeite dat hun gedachten onder het bidden afdwalen. We hebben vaak moeite om de rust en de concentratie te vinden die nodig is om te bidden. Ben je je bewust dat je je richt tot een God Die hoort en wat leg je biddend voor Hem neer? Iets wat kan helpen bij het bidden, is dat je hardop bidt. Maar daar is niet altijd de gelegenheid voor.

Jij hebt ontdekt dat het helpt wanneer je je gebed eerst opschrijft. Dat kan. Daar is op zichzelf niets mis mee. Ik heb er wel een vraag bij: kun je op die manier wel echt je hart uitstorten voor de Heere? En is er ruimte voor dingen die spontaan bij je opkomen tijdens het bidden. Kort samengevat: ik vind het mooi dat je op die manier bewust probeert te bidden, maar zorg er wel voor dat je hart er in mee kan komen. En als je over bepaalde vormen aarzelt, schaam je er dan niet voor om met de discipelen te vragen: “Heere, leer ons, leer mij bidden. Richt mijn gedachten, bij het opschrijven en bij het uitspreken.” In de Psalmen vind je veel prachtige voorbeelden.

Gods zegen toegewenst,
Ds. J. Westerink

Tags in dit artikel:

bidden