Geen structuur in mijn gebed

Ds. D. Breure / Geen reacties

Vraag

Ik heb veel moeite met mijn concentratie. Het probleem is dat dit in mijn gebedsleven ook het geval is. Als ik ‘s avonds mijn gebed doe, dwaal ik ontzettend gauw af en kan ik heel moeilijk structuur in mijn gebed vinden. Soms vergeet ik midden in het gebed wat ik even geleden gebeden heb. Ik vind dat zo lastig, ik voel me er schuldig onder, maar ik kan de structuur er niet goed in vinden. Heeft er iemand tips voor mij?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Allereerst mag je weten dat de HEERE wet wat maaksel wij zijn. Als je ook verder je moeilijk kunt concentreren dan weet de HEERE dat dat ook zal gelden voor het gebed.

Toch kunnen er enkele middelen misschien wat helpen. Voor je gaat bidden even een tijdje stilte zoeken. Zodat je gedachten wat tot rust kunnen komen en eerst wat kunnen verwerken. Je kunt voor het bidden een stukje lezen uit de Bijbel en proberen te zoeken waar dit stukje je voor wil leren danken of bidden. Hardop bidden kan ook helpen om de draad niet kwijt te raken. Je zou ook eerst dingen op kunnen schrijven, bijv puntsgewijs, of uitgebreider. Dan kun je dat voor je houden als je bidt en je door laten leiden.

Bovenal mag je de HEERE vragen om zo’n verlangen in je hart naar Hem dat dat je gedachten mee mag trekken. Er is er Eén Die altijd volmaakt bad: Jezus. Daarin wil Hij je Borg en Bron zijn. Borg door te verzoenen al onze zwakte en onzuiverheid in het bidden. En Bron door ons te vullen met Zijn Geest van gebed.

Na elk gebed mag je je gebed in Jezus’ handen geven, opdat Hij het gereinigd brengt tot de Vader. Vooral gereinigd van eigengerichtheid en onzuiverheid in verlangen, ootmoed en vertrouwen. Want dat zijn de ergst zonden in het gebed.
Sterkte en Gods zegen gewenst!

Ds. D. Breure

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kockengen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

bidden