Snel afgedwaald tijdens het bidden

Dr. C. A. van der Sluijs / 6 reacties

Vraag

Sinds enige maanden probeer ik ‘s morgens een tijd van bezinning te houden. Een kwartier bidden en een kwartier Bijbellezen. Dat kwartier Bijbellezen gaat wel, maar met bidden loop ik tegen een probleem aan: mijn hoofd zit altijd erg vol met gedachten. Zodra ik de stilte zoek, gaan mijn hersenen in de overdrive. Ik kan amper een hele zin bidden zonder af te dwalen met mijn gedachten. Dat vind ik erg storend.

Daarom probeer ik er wat aan te doen. Ik heb het geprobeerd al wandelend in de natuur of in een stille kamer zonder afleiding. Maar de afleiding zit vooral van binnen. Ik bid of de Geest mij wil leiden, maar het blijft een probleem. Nu zoek ik naar een oplossing, maar dat is nogal lastig. Ik heb aan yoga gedacht, maar het lijkt mee een beetje vreemd om technieken uit het hindoeïsme te gebruiken om tot de Heere Jezus te gaan. Ik heb wat boeken gelezen over de dagelijkse omgang met God, zoals “Gebedsgestalten” van ds. F. Bakker of boeken van oudvaders. Maar die zijn in een tijd geschreven, in een tijd waarin er veel minder prikkels waren en de schrijvers lijken niet met dit probleem te hebben geworsteld. Luther wel, gezien wat hij schrijft in zijn boek over het Hogepriesterlijk gebed, maar hij geeft alleen het probleem aan, niet een oplossing. Ik zou het nog kunnen zoeken in het monastieke, maar zijn er goede tips of boeken hoe ik dit aan kan pakken binnen de gereformeerde traditie?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik krijg de indruk dat je wel heel erg gestrest bent. Als het zo door gaat vrees ik een burn-out. Dat wil je nog eens verhevigen met een activistisch methodisme in de vorm van een georganiseerde en geforceerde ‘stille tijd’. Dit is het paard achter de wagen spannen. Het moet echt niet gekker worden. Eerlijk gezegd, zou ik hier gek van worden - bij wijze van spreken. Ik krijg al de kriebels als ik je relaas lees. Of ik je niet serieus neem? Zeker. Maar jij neemt jezelf te serieus. Alsof het van jou afhangt. Jij loopt te hijgen. Dit loopt uit op hyperventilatie. En als dit chronisch wordt, kan dit fatale gevolgen hebben.

Als je normaal ademt, heb je daar helemaal geen erg in. Laat staan dat dit inspanning kost. Zo is het met het gebed van een christen: ademen in God of in de gemeenschap met God. Dit gaat vanzelf of het gaat niet. Hoe is je leven eigenlijk, met God of op weg naar God? In het laatste geval kun je lang en hard lopen zonder ooit de eindstreep te behalen. Luther accentueerde dit als zalig willen worden door de werken. En hij sprak alleen maar de Bijbel na. Omdat God in de Bijbel kennelijk tot hem gesproken had.

Vandaag wordt de kerk in ons land vergiftigd door activisme. Doe daar niet aan mee, want dan sterf je voordat je sterft. In de Psalmen bestaat het gebed soms uit een zucht of zuchten (vgl. Psalm 42). Dan wordt je niet in beslag genomen door van alles en nog wat, maar dan moet je God hebben tot je deel en zaligst lot. Dat houdt je bezig, en de rest doet wel mee, maar komt op de tweede en derde en  de zoveelste plaats. Begrijp je? Beter: versta je?! Vanuit deze grondhouding voor Gods aangezicht komen de woorden als vanzelf om je noden en zorgen en dankerkentelijkheden voor de Heere uit te spreken. Dat hoef je niet te maken, dat gaat dan vanzelf. Dit is een kwestie van leven.

Mag ik eens vragen: leef je eigenlijk wel uit genade? Of heb je maar aangenomen dat je leeft? En dit geval loop je vast. Ik hoop dat dit dan nu gebeurt, want dan begin je vanzelf te bidden: “gena, o God, gena, hoor mijn gebed” (Ps. 51).

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

bidden
6 reacties
micha10
Mooi om te lezen dat je er heel veel voor over hebt om een goed contact met God te krijgen..en dat je er open over bent! God wil niets liever dan dat! Maar er is ook een stoorzender die ons van God af wil houden. hij trekt aan jou, en aan ons. want hij ziet dat je verlangen is om dicht bij Hem te leven.
GEEF het niet OP!! Misschien helpt het om hardop te bidden.
En niet s'morgens direct op je mobiel kijken of er berichten zijn binnen gekomen. want dan zit je hoofd vaak al vol met zoveel informatie.
Dat kan je ook belemmeren om stil te worden in je hoofd.
Ik wens je van Harte Gods zegen toe! God houdt van je! En zal jou zeker helpen als je Hem daarom vraagt!
Bloemkool78
Beste vraagsteller,

Mooi en goed om stille tijd te houden.
Maar je hoeft niet persé standaard een kwartier te bidden, dit is geen kritiek, absoluut niet, integendeel.
Je kunt de hele dag door met God praten. Ik weet niet of je tegen christelijke films bent, maar de film War room is een hele leerzame film, met name op gebied van gebed, vind ik zelf. God heeft nog nooit een ware bidder laten staan. Ook niet in onze zwaktes en tekortkomingen.
Gods Zegen toegewenst!
Niagara
Mag ik vragen waar je gedachten heen afdwalen? Zijn dit dingen waar je over piekert, emoties die je ervaart? Leg deze dan juist voor God neer! Wat ook kan helpen als je moeite hebt met bidden is meer tijd nemen om te ontspannen zodat niet alles op je afkomt op gebedstijd, dat gebeurt namelijk als dat het enige moment is dat je stilstaat en reflecteert, dan is er zoveel informatie te verwerken dat dat in het bidkwartiertje niet lukt, laat staan dat het lukt om te bidden. Wat ook kan helpen als je sowieso snel afgeleid bent is mobiele telefoongebruik terugschroeven naar een paar vaste momenten per dag en buiten die momenten niet reageren op berichtjes en hem op stil zetten. Ook kan het helpen om punten op te schrijven waar je voor wilt bidden, dat kan wat meer structuur geven. De structuur die je kan afgaan kan bijvoorbeeld zijn: beginnen met danken voor wat God geeft, vervolgens schuld belijden in punten waar je hem tekortschiet/van baalt, je emoties en moeilijkheden uiten etc, dan voorbede doen en eindigen met lofprijzing en aanbidding. Ook kan het lonen naar de gebeden van Jezus en anderen in de bijbel te kijken om daarvan te leren. Mij zelf helpt het vaak om psalmen te luisteren en daarmee met God te praten, dat geeft mij wat meer structuur. Dit zijn allemaal vormen van gebed, zoek wat voor joi de beste manier is om met God in contact te komen
Jodocus
Mooi antwoord. Het gaat niet om het kwartier lezen of het kwartier bidden. Ik denk dat jij daar meer waarde aan hecht dan God. Ik zeg niet dat het bij de vraagsteller zo is, maar als je alleen maar bidt om het kwartier 'vol te krijgen', lijkt me dat niet de bedoeling. Leg het maar aan de Heere voor dat je 'gebreken' hebt, dat je meer tijd zou willen besteden aan Zijn dienst, maar daar moeite mee hebt. Ik denk niet dat er literatuur bestaat over hoe je zo lang mogelijk - geconcentreerd - kunt bidden, daar heb je de Geest voor nodig..
bakvis
Wat ook kan helpen als je zo snel afgeleid bent en dat echt je stille tijd en je gebedsleven hindert, is hardop bidden inderdaad en als dat ook niet werkt; je gebed uitschrijven. Zo blijf je met je aandacht gedwongen bij datgene wat je bid.
't is een tip die ik ooit kreeg en ik zie bij mensen met behoorlijk aandachtsproblematiek die aan mijn zorgen zijn toevertrouwd, dat het hen helpt! Zegen gewenst!

Ps. realiseer je ook dat God jou door en door kent! Hij weet ook van jouw moeite met concentratie en stille tijd af!!
WillemB
Geachte ds van de Sluis,
Met alle respect een vraag aan u: Misschien kunt u deze vraagsteller nog een paar praktische aanvullingen in uw antwoord eraan toevoegen. Want eerlijk gezegd vraag ik mij af of dit antwoord op dezelfde golflengte ligt als dat deze vraag gesteld is. Deze jongere heeft misschien ergens gehoord of gelezen hoe noodzakelijk stille tijd is. Hij is ermee begonnen; het lezen lukt redelijk, maar bidden gaat niet door afleidende gedachten. Als ik in mijn geval dan dit antwoord zou krijgen (schei uit met dit activisme), zou ik er direct helemaal mee stoppen. Dit zal beslist uw bedoeling niet zijn. Herkent u niets in de verstoring van afleidende gedachten?

@vraagsteller, je haalt iets van Luther aan. Luther zat eens te eten en keek naar zijn hond, die alsmaar bedelend naar hem keek, of hij ook een paar kruimeltjes van de tafel zou krijgen. Luther zuchtte: O, kon ik maar zo bidden als die hond…!