Concentreren tijdens het bidden

Ds. H. Polinder / Geen reacties

Vraag

Tijdens het bidden vind ik het erg moeilijk om me te blijven concentreren. Het gaat bij mij bijna altijd over in piekeren over wat er die dag is gebeurd. Ik probeer er tegen te vechten, maar mijn gedachten gaan over allerlei (vervelende) dingen die die dag zijn voorgevallen. Dit gebeurt vooral wanneer ik mijn zonden voor de Heere probeer te belijden. Is dit de duivel die mij probeert te verhinderen? Wat kan ik hier tegen doen? Ik wil niet hardop bidden, ik houd het liever tussen de Heere en mij. Soms bid ik daarom maar niet, of gedachteloos omdat ik weet dat ik anders nog lang aan het piekeren ben. Ik voel me hier heel schuldig over. Kunt u mij helpen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De duivel wil maar een ding en dat is je van het bidden afhouden. Hij probeert zoveel mogelijk je gedachten te verwarren en te richten op andere dingen.

Je schrijft dat je liever niet houdt van het hardop bidden. Toch lijkt me dat je het misschien zou moeten proberen, want dan kan helpen om je geconcentreerd te bidden. Ik weet niet wat je gebedshouding is, maar geknield brengen, brengt je ook in geconcentreerde houding. Als je op bed ligt bijvoorbeeld, komen er ook al gauw andere gedachten door je hoofd.

Belangrijker nog is om in jouw situatie eerst een paar verzen uit de bijbel te lezen, want dat is het Woord van God die de het werk van de duivel kan weerstaan. Desnoods schrijf je van te voren een paar dingen op waar je voor wilt bidden zodat die goed in je hoofd zitten.

Vooral is het nodig om te bidden om de leiding van de Heilige Gees, Die een zondaar leert bidden. Wordt niet wanhopig en hopeloos zodat je stopt met bidden. Dat zou erg zijn, want God wil ons zo graag zien aan de troon van Zijn genade opdat wij onze hulp van Hem alleen zouden verwachten.

Ds. H. Polinder

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

bidden