Meer op gevoel doen

W.T. Nijhof / Geen reacties

Vraag

Beste beantwoorder. Ik loop er tegenaan dat mijn hoofd/denken overheerst en dat dit mij belemmert om dingen te doen. Op het gebied van creatieve dingen bijvoorbeeld moet het kloppend en goed genoeg zijn, wil ik er tevreden over zijn. Door deze ‘eisen’ begin ik er meestal niet aan en dat is jammer omdat ik het fijn vind om zo bezig te zijn en ik juist wel creatief ben. Tijdens het leren autorijden kostte het veel lessen voordat ik mijn hoofd ‘uit kon zetten’ en echt kon gaan leren en durfde. Dit heb ik ook met veel sporten. Hoe kan ik zorgen dat ik meer dingen op mijn gevoel kan doen? En dat mijn hoofd mij niet meer tegenhoudt? Is daar een specifieke therapie voor o.i.d?

Groeten van een twintiger.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste twintiger,

Wat ik je eigenlijk wil vragen is: welke vraag zit er onder de vraag die je stelt? Er ligt denk ik een diepere oorzaak. Waar ben je bang voor? Welke angst wil je onderdrukken. Door dingen beheersbaar en controleerbaar te willen maken wil je eigenlijk voor jezelf een bepaalde veiligheid creëren. Je begint er aan als je zeker weet dat het een goede afloop heeft, of dat je er tevreden genoeg over kunt zijn. Want als je niet tevreden bent over iets wat je vanuit een creatieve geest hebt ondernomen, wat gebeurt er dan met je?

Er is een eenvoudig hulpmiddel wat je hierbij kan helpen. Het zogenaamde 5-G schema. Via deze oefening kan je inzicht verkrijgen in het verband tussen wat je denkt, voelt en doet.

Ik wil je ook adviseren om mensen in je omgeving in vertrouwen te nemen en te delen wat je bezig houdt. Mocht je er in blijven vastlopen is een gesprek bij de praktijkondersteuner van de huisarts wellicht een idee.

Wijsheid en veel creatieve momenten toegewenst.

Willem Nijhof

W.T. Nijhof

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Berkenwoude
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Maatschappelijk werker met eigen praktijk voor maatschappelijk werk en psychosociale hulpverlening www.praktijkcompass.nl

Tags in dit artikel:

psychologie