Seksuele opvoeding van jonge kinderen

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Seksuele opvoeding van jonge kinderen We zijn over dit onderwerp aan het nadenken i.v.m. met onze oudste, die zit in groep 3. Inmiddels heb ik daar wel een boekje voor gevonden: “Pappa we krijgen een baby.” Alleen het onderwerp masturberen komt daar niet zo aan de orde. Op internet kom ik dan bij ouders-online terecht, maar daar vind ik geen bijbels overwogen antwoord op mijn vraag, namelijk of we en hoe we dat aan de orde moeten stellen, zonder het ook weer te zwaar te maken, omdat we wel beseffen dat het ook een stukje ontdekken van zijn lichaam is.

Antwoord

Mooi dat jullie actief nadenken over hoe vorm te geven aan seksuele opvoeding van jullie kinderen. Over masturberen en hoe je dat ter sprake stelt wordt inderdaad niet zoveel geschreven. De leeftijd waarop kinderen masturbatie ontdekken kan sterk wisselen, maar bij de meesten gebeurt dat pas aan het begin of in de puberteit. Soms ontdekken jonge kinderen wel dat het aanraken van of spelen met de geslachtsorganen een plezierig gevoel geeft, maar dan leggen ze vaak nog niet het verband met seksualiteit/seksuele gevoelens. Mijn advies is om het onderwerp wel ter sprake te brengen, maar pas als een kind in de hogere klassen van de basisschool zit.

Je kunt dan uitleggen dat dat plezierige  gevoel hoort bij seksualiteit tussen man en vrouw. Dat het jezelf bevredigen wel veroorzaakt dat je je prettig voelt, maar dat je het niet moet gaan gebruiken omdat je je vervelend, somber of eenzaam voelt, omdat het die gevoelens uiteindelijk niet weghaalt. Ik vergelijk het dan wel eens met het leeg eten van een zak snoep of chips, ook dat kun je gebruiken als emotierugulatie, maar geeft uiteindelijk geen beter gevoel. Samen gedoseerd snoepen als het gezellig is wél.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

opvoedingseksuele voorlichting