Hypnotherapie

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Ik heb conversie en nu ben ik door de huisarts naar de HSK (een landelijke organisatie in de psychische zorg, red.) gestuurd om via hypnotherapie de belemmeringen die ik ondervind te verlichten, zo mogelijk weg te nemen. Bewandel ik zo een goede weg? Het is de enige mogelijkheid, die ik nog heb!

Antwoord

Beste vragensteller,

Je vraagt je af of je de goede weg bewandelt als je hypnotherapie gaat doen. Ik voel mij niet voldoende bekwaam om een gedegen moreel oordeel te geven over hypnotherapie. Twijfels heb ik er wel over. Zeker omdat je in trance wordt gebracht. De therapeut heeft dan invloed op jou. En welke methode wordt gebruikt om in trance te raken?

Je leest bij christenartsen verschillende standpunten over hypnotherapie. Ga je hier ook biddend mee om? Persoonlijk zou ik bij twijfel er niet voor kiezen. Weet je zeker dat alle andere mogelijkheden benut zijn?

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

hypnose
2 reacties
damooms
Hartelijk dank voor het gegeven antwoord, drs. Meijer. Aanvullende informatie. Ik heb zeven maanden een behandeling gehad bij de Rivierduinen (GGZ ).. De Cognitieve Gedragstherapie werd mee gewerkt, daarna heb ik nog een therapie gehad van 4 maanden bij een Psychologe ( ondersteuning praktijk huisarts ), ook Cognitieve Gedragstherapie. Zij hebben echter niets kunnen doen aan mijn verschijnselen van conversie, zoals totale verlammingsgevoelens, het wegvallen van het spraakvermogen en het ja-knikken van mijn hoofd. HSK gespecialiseerd in conversietherapie, is nog de enige mogelijkheid. Hypnotherapie is het enige wat nog eventueel zou kunnen helpen.
John61
Een persoonlijke ervaring met hypnotherapie. 20 jaar geleden heeft hypnotherapie me op weg geholpen om van mijn jeugdtrauma's af te komen. Ik had een integere hypnotherapeut die me goed uitlegde wat hij deed en waarom. Ik heb het als ontspanningsoefeningen ervaren om bij mijn ondergesneeuwde emoties te kunnen komen. Er werd hierdoor een verbinding gelegd tussen de emoties van het kind van toen en de volwassene van nu. Ik vond er niets zweverigs of occults aan en heb er veel baat bij gehad.