Seksuele gevoelens van alleengaanden

C. den Hamer / 2 reacties

Vraag

Wat mogen/kunnen weduwnaars en weduwen en gescheiden mannen en vrouwen doen met hun seksuele gevoelens? Praten, leuke dingen doen, opvoeden enz blijven allemaal bestaan en kun je op bepaalde manieren weer goed gaan invullen, maar op seksueel gebied kun je weinig meer, maar ook niet minder doen dan zelfbevrediging om zo toch bepaalde spanningen op een prettige manier kwijt te raken, aangezien verlangens en seksuele behoeften blijven bestaan. Toch lijkt dit door mensen die met God willen leven als iets verkeerds beoordeeld te worden. Mensen kunnen hierdoor in een kramp komen. Ik heb het hier niet over verslaving o.i.d., maar aan lichamelijke behoefte, zoals je behoefte kan hebben aan eten, een warme douche of wat dan ook.

Antwoord

Beste vragensteller(ster),

Je snijdt een onderwerp aan waar vele alleengaanden mee worstelen. Bij vrijwel een ieder is er behoefte aan warmte, genegenheid en het willen beleven van intimiteit, waaronder ook seksualiteit. Zelfs Adam gaf aan God te kennen dat hij naar een partner verlangde, ondanks het gegeven dat hij in volmaaktheid in het Paradijs verbleef. Seksuele gevoelens en verlangens horen bij de mens en dat willen bevredigen is op zich niets ongezonds aan.

Nu beschrijf je, als ik het goed begrijp, dat het 'oplossen' via masturbatie christenmensen in een kramp terecht kunnen komen, omdat het tegen Gods wil zou zijn. Over masturbatie zelf lees ik in de Bijbel niets, maar dat wil niet zeggen dat er niets over te zeggen valt. Het gebeuren rondom Onan die zijn zwagerplicht verzaakte en daarvoor gestraft werd gaat niet over masturbatie (Gen. 38). Helaas is deze geschiedenis lang ten onrechte als bewijsvoering aangedragen dat masturbatie op bijbelse gronden verboden zou zijn (onaneren=masturberen). Wel is het een duidelijk bijbels gegeven dat het beleven van seksualiteit en het delen ervan binnen het huwelijk thuis hoort.

Natuurlijk is het zo dat seksuele gevoelens en behoeften ook aanwezig zijn als je alleen bent. Maar je kunt bevrediging van seksuele behoeften niet op één lijn stellen met behoefte aan eten. Eten is een primaire levensbehoefte die je nodig hebt en moet invullen om te blijven leven. Seksualiteit is dat niet. Als je geen seks hebt kom je niet te overlijden. Zonder seks kun je fysiek gezond oud worden. Dat neemt niet weg dat de behoefte en het verlangen naar seksuele bevrediging blijft.

Toch denk ik dat een alleengaande christen moet proberen zich niet over te geven aan masturbatie. Geldt ook voor gehuwde christenen. Masturbatie gaat gepaard met prikkelende fantasieën waarvan het de vraag is of wij ons daar aan moeten overgeven. Natuurlijk begrijp ik dat door gebrokenheid deze strijd niet altijd gewonnen wordt, maar dat kan voor het kruis worden gelegd. Laten wij als gehuwde christenen begrijpen wat een strijd het kost voor degenen die seksualiteit met een geliefde moeten ontberen. Laten we maar stil zijn in ons oordeel en biddend om hen heen gaan staan.

Kees den Hamer,
Psychotherapeut/seksuoloog

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
2 reacties
Daniel
Beste vraagsteller/ster,

U stelt de vraag in het algemeen, niet of u zelf met het probleem te maken heeft.
Het is meer (zo lees ik het) de nieuwsgierigheid naar het antwoord van de deskundige.
Met het antwoord van de deskundige ben ik het eens, geen misverstand, alleen heb ik vraagtekens bij uw vraag.
Ik heb ook de wijsheid niet in pacht en durf niet te zeggen of mastuberen als alleenstaande mag van God.
Wat ik wel weet dat eenzaamheid overal hetzelfde is, Londen, NewYork, Amsterdam, Gent, Ede, Veenendaal, Staphorst.........., eenzaamheid is overal hetzelfde en wie ben ik om te oordelen wat eenzame mensen doen.
Elkaar de maat nemen is misschien wel de slechtste eigenschap van ons refo's. Ja, ik doe er ook aan mee, ik oordeel en veroordeel ook, wij refo's zijn niet beter dan anderen, we weten het wel beter.
dkw
Aangaande masturbatie zelf denk ik niet dat het zo verkeerd is.
Maar ik denk wel dat er dan verkeerde lust gedachten opkomen, fantasieën en dergelijke.
En die kunnen zeer zeker zondig zijn, wie een vrouw aanziet om te begeren heeft alrede overspel gepleegd.
Knappe jongen/meisje die zonder prikkelende fantasie die verkeerd is kan masturberen.