Hypnose

prof. dr. M.J. Paul / 2 reacties

Vraag

Aan ds. Paul. Onlangs keek ik een uitzending van De Wereld Draait Door. Daarin was Jan Smit te gast, die vertelde over zijn nieuwe programma Ik Weet Wat Jij Deed. In dat programma worden mensen gehypnotiseerd, wordt hen verteld dat ze iemand anders zijn en gaan ze rare dingen doen. In de uitzending van DWDD kwamen ook de betreffende hypnotiseur en een 'slachtoffer' aan het woord, die vertelden over hun ervaringen. Matthijs van Nieuwkerk vroeg of de hypnotiseur in de uitzending ook iemand onder hypnose kon brengen. Een klik met de vingers, en hup, het eerdere slachtoffer was onder hypnose. Ik heb ook ooit een uitzending gezien van Louis Theroux, waarin hij onderduikt in de wereld van hypnose. De man kon zelfs een hele zaal hypnotiseren, al leek dat wel een andere, tragere vorm van hypnose. Dit fenomeen jaagt mij angst aan en ik heb daarom wat vragen. Ik heb het desbetreffende programma van Jan Smit (IWWJD) niet gekeken, omdat ik het veel te eng vind.

Ik weet niet precies wat hypnose is. Is het een slaap, een bewusteloosheid, een coma? Hoe werkt het? Hoe kan het dat je in de hypnose niet weet wat je doet en dat je iemand anders kunt zijn? Dat zijn mijn eerste vragen.

Ten tweede wil ik ook weten hoe ik me hiertegen kan beschermen. Ik kijk het programma niet. Maar stel dat ik ooit in mijn leven hiermee in aanraking kom, buiten mijn wil, hoe kan ik me als christen dan wapenen? Ben ik in Gods kracht sterk genoeg om het te weerstaan en niet onder hypnose te raken? Of is het een psychische truc waar niemand iets tegen kan doen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De term “hypnose” (van het Griekse hypnos, “slaap”) komt van de Engelse arts James Braid in Manchester die, nadat hij een mesmerist (magnetiseur) aan het werk had gezien, zelf met proefnemingen begon. Men kan de hypnotische toestand omschrijven als een toestand die op slaap of trance gelijkt met een verlaagd bewustzijnsniveau. Het voornaamste kenmerk is een verhoogde suggestibiliteit. Dit laatste woord houdt in dat de patiënt niet meer zelfstandig kan denken en handelen, maar daarin geheel geleid wordt door de suggesties van de hypnotiseur. De zintuiglijke prikkelingen worden zoveel mogelijk ‘gedempt’, maar op zo’n wijze dat het bewuste daarbij in een soort slaaptoestand wordt gesust terwijl het onderbewuste wakker blijft. De hypnotiseur kan nu zijn suggesties direct aan het onderbewuste doorgeven.

Het onderwerp hypnose is erg omstreden. De standpunten variëren van positief tot negatief. Veel christelijk auteurs zien echter samenhangen met de occulte wereld en wijzen hypnose daarom af.

Dr. Kurt Koch schrijft in zijn Okkultes ABC (4e druk, 1996) onder het kopje “Hypnose” (p. 235-245) waarschuwend en hij noemt diverse praktijkvoorbeelden. In dezelfde lijn beweegt W. J. Ouweneel zich in zijn boek “Het domein van de slang” (4e druk, 1988, p. 318-322). Hypnose brengt echt niet altijd occulte belasting, maar omdat bepaalde weerstandsvermogens tijdelijk uitgeschakeld worden, zijn negatieve invloeden gemakkelijker mogelijk.

Voor informatie op internet, zie http://www.pamweb.org/hypnobk.html  en
http://www.stichting-promise.nl/artikelen/meditatie-en-occultisme/hypnose-christelijk-of-occult.htm

Het lijkt me zondermeer het beste je niet in te laten met deze praktijken. Als je dit overkomt? In alle gevallen is het gebed en het beroep op Gods beloften van toepassing. Concreet: het aandoen van de geestelijke wapenrusting van Efeze 6:10-20. We kunnen niet alle gevaren voor zijn, en ook psychische krachten kunnen ons beïnvloeden (denk alleen maar aan de reclame), maar wanneer wij ons bewust zijn van gevaren, mogen wij ons daartegen wapenen. Ook kunnen wij elke dag aan God opdragen, biddend om zijn bescherming. Wij weten lang niet altijd wat er op ons afkomt, maar zelfs pijlen van de boze (Ps. 91: 3-6) zullen ons dan niet deren.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

hypnose
2 reacties
emmie
Hup, 1 klik op de link en je ziet het programma! Waarom? De vraagsteller zegt dat hij/zij dit niet durfde en toch wordt de link in de vraag gezet. Maar goed, echt bizar om te zien. kBen een nuchter mens, maar kreeg toch een knoop in m'n maag toen ik em bezig zag.
Gerteke
De link is waarschijnlijk in de vraag gezet door de redactie, zodat iedereen weet waar de vragensteller het over heeft. En als je goed leest, zie je dat de vragensteller het betreffende programm (Ik weet wat jij deed) niet durft te kijken, maar wel keek naar DWDD. Opletten Emmie ;-).