Mindf*ck

G. Slurink / 9 reacties

Vraag

Regelmatig kom ik filmpjes tegen van Victor Mids met het programma Mindf*ck. Deze man doet allemaal goocheltrucs die van zeer hoog niveau zijn. Nu is mijn vraag: is het duivels wat hij doet? Sommige dingen lijken zo 'bovennatuurlijk'...

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een lastige vraag maar ik wil proberen mijn gedachten hierover te geven. Het ziet er inderdaad indrukwekkend uit. Echter van wat ik gezien heb krijg ik toch meer de indruk dat hij in een groot deel van zijn trucs gewoon gebruik maakt van gangbare goochelprincipes, zoals handigheid, dingen verborgen houden, geprepareerde voorwerpen, optische illusies, mensen op het verkeerde been zetten en dergelijke. Als je wat zoekt op YouTube op “Mindf*ck ontmaskerd” of meer algemeen “magic revealed” krijg je een beetje een blik in wat voor principes er zoal achter deze trucs kunnen zitten. Ik zag dat in een professionele goochelwinkel in Heemskerk waar Victor ook klant schijnt te zijn verschillende van dergelijke trucs te koop zijn. Veel van deze trucs bestaan ook al langer en zijn ook al door anderen uitgevoerd. Victor en zijn maat Oscar hebben er weer hun eigen draai aan gegeven en het weer anders ingekleed en dat is knap gedaan. Het is verbazingwekkend wat iemand met handigheid, oefening en theater doen kan.

Daarbij werken onze hersenen en zintuigen niet altijd zoals we verwachten. We zien meer over het hoofd en onthouden minder dan we denken. Je kent misschien wel het experiment van “the invisible gorilla.” Twee groepjes mensen lopen door elkaar en gooien twee ballen over. De toekijker wordt gevraagd te letten op één van de twee ballen en te tellen hoe vaak deze wordt overgegooid. Door je hierop te concentreren merk je niet op dat er op een bepaald moment een man in een gorillapak tussen de balgooiers doorloopt. Of dat bijvoorbeeld de kleur van de achtergrond verandert of dat er dingen weggehaald of verplaatst worden. Zo zijn er verschillende eigenschappen van onze zintuigen en hersenen die Victor en anderen uitbuiten. Dit wordt wel NeuroMagic genoemd. Vooral in het Engels bestaat hier redelijk wat literatuur over. Hier is denk ik niets bovennatuurlijks bij.

Victor maakt gebruik van een breed repertoire aan technieken en dat maakt het ook ingewikkelder, want je weet nooit in welke richting je nu moet zoeken. Beïnvloedt hij nu werkelijk iemand of is dat alleen maar schijn? Hij pretendeert medische kennis te gebruiken, maar is dat ook echt zo? Bovendien is het televisie. De camerastandpunten zijn goed uitgekiend. Er is altijd montage en er is meer gebeurd dan wat op het beeld verschijnt. Beelden die zouden verklappen wat er werkelijk gebeurde als je ze beeld voor beeld zou bekijken zijn eruit gemonteerd. Ik zag dat op (semi)professionele goochelforums er over gediscussieerd werd of dat 'eerlijk' is of niet. Publiek kan je afleiden, maar de camera registreert eenvoudig wat er gebeurt, dus ze moeten wel. Sommigen zeggen dan dat het alleen gaat om de 'beleving' van de toekijker en dat die op die manier gelijk blijft. Hoe dan ook, laat je niet beetnemen door wat je mist door de beeldmontage.

Al met al ben ik niet geneigd te denken dat er hier iets bovennatuurlijks aan de hand is. De kunst is de illusie te wekken iets onmogelijks te doen, maar het blijft een illusie. De dingen zijn niet wat ze lijken. Het is kunstig gedaan maar ik denk niet dat het duivels is wat Victor doet, zeker niet in de zin van dat hij gebruik zou maken van demonische krachten.

Wat me minder bevalt is het geflirt met hypnose en hallucinaties. Ik weet niet of het echt hypnose is wat hij doet, maar er bestaan wel technieken die lijken op wat hij doet en die inducties worden genoemd. Niet iedereen is daar even ontvankelijk voor, je moet ervoor open staan, maar Victor en zijn team kiezen vermoedelijk hun slachtoffers goed uit. Hoe het ook zijn mag, proberen mensen op een dergelijke manier te manipuleren wijs ik af. Bovendien ben ik er niet zo zeker van wat de gevolgen kunnen zijn als iemand werkelijk in een soort van trance wordt gebracht. En er bestaat wel degelijk een demonische wereld waar we ons ver vandaan moeten houden. Als hiermee geflirt wordt door goochelaars of mentalisten ben ik meestal snel weg, ongeacht of dat nu ook werkelijk gebeurt of dat alleen maar de schijn wordt opgehouden.

Ook het mensbeeld achter de neuromagie en hypnose is vaak onjuist. Vaak worden de hersenen en de zintuigen gezien als niet meer dan een complexe deterministische machine die je kan manipuleren als je de juiste schakelaars weet te bedienen. Maar de menselijke geest is geen machine. Bij leven vormen lichaam en geest één geheel die in wisselwerking met elkaar zijn. Bij ons sterven worden deze gescheiden. Niemand heeft inzicht hoe dit nu precies in elkaar steekt. In de psychologie probeert men bepaalde patronen te ontdekken en te classificeren. Op medisch gebied probeert men dingen te onderzoeken en te meten. Maar wat onze geest nu eigenlijk is blijft een mysterie. Ik vind het gevaarlijk als mensen gaan knoeien met dingen waar ze menen inzicht in te hebben, maar zichzelf overschatten en de uitwerking van wat ze doen niet overblikken.

Tenslotte nog even over wat ik denk dat de Bijbel zegt wat vooral duivels is. Het belangrijkste dat de satan doet is mensen wegtrekken van God met verleidingen en brandende pijlen door in te spelen op onze lichamelijke en geestelijke zwakten en onze begeerten. Het woord 'satan' kun je vertalen met 'tegenstander' of 'valse aanklager' en het woord 'duivel' (diabolos) met 'kwaadspreker'. Als je alle bijbelteksten nazoekt komt dat patroon ook tevoorschijn. Bij de een gebruikt hij trots, bij de ander hebzucht en bij een derde weer wat anders. Hij zet ook mensen tegen elkaar op zodat bitterheid, afgunst en zelfzucht zich gaan nestelen. Hij is een mensenmoordenaar en de vader van de leugen (Joh. 8:44). Hij neemt mensen gevangen zodat ze zijn wil doen (2 Tim 2:26). Wat ik hiermee zeggen wil is, dat ik denk dat we de werking van de satan niet te veel moeten zoeken in dingen die bovennatuurlijk lijken (alhoewel hij daar zeker gebruik van kan maken), maar vooral in dingen en mensen die ons weghouden van God, van Christus, van Zijn woord, op welke manier dan ook. Als we daarentegen de geestelijk wapenrusting van Efeze 6 aandoen: ons vasthouden aan de waarheid, een vast geloof in Jezus die ons het heil en de gerechtigheid geeft, het evangelie omarmen, de brandende pijlen doven voor ze schade doen, onze hoop te richten op onze zaligheid, ons vasthouden aan het woord van God en volharden in gebed, dan kunnen we standhouden tegen de listige verleidingen van duivel.

Ik hoop dat dit antwoord helpt.

Een hartelijk groet,
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

goochelenhypnoseoccult
9 reacties
vandijk
Mijn broertje heeft (zonder bijzijn van anderen) een tijd gekeken en was erg onder de indruk. Op een gegeven moment ging Victor Mids ook met een dame om tafel om op afstand dingen te veranderen oid. Deze dame hield zich bezig met telekinese.
Mijn broertje vond het toch wat eigenaardig en is gestopt met kijken en heeft even gekeken wat telekinese is. Het bevestigde zijn gevoel dat het toch allemaal niet zo zuiver zou zijn als het leek.
Wat wil het 'toeval': de volgende dag lag er een pakket in de brievenbus, zonder afzender, over telekinese en hoe je dit kunt 'leren'.
Voor hem was het duidelijk dat er machten bezig zijn die invloed uitoefenen op mensen. Houd je er verre van...spiritualiteit is tegenwoordig meestal gebaseerd op oosterse godsdiensten die een betrekking hebben op de hogere werkelijkheid. Hier schuilen vaak demonische machten achter.
wat is telekinese:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/spiritueel/46748-telekinese-kan-ik-dat-ook.html
mortlach
Goocheltrucs zijn fascinerend, maar het is allemaal vingervlugheid en psychologie. Er is niets duivels aan.

Voorbeeldje. Als een goochelaar een balletje opgooit met zijn hand, en hij doet dat 3 of 4 keer achter elkaar, dan 'programmeert' hij onze waarneming. Als de 5de keer hij een werpgebaar maakt, maar het balletje door vingervlugheid niet opgooit, zullen onze hersenen in eerste instantie toch dat balletje zien. Halverwege corrigeren onze hersenen zichzelf waardoor het beeld van het balletje halverwege spontaan verdwijnt. Lijkt magisch, is gewoon slim spelen met hoe onze geest werkt. Totaal onschuldig.

Het is heel wat anders als het gaat om spiritisten, mediums en hypnotiseurs. Hoewel dat ook altijd gewoon slimme professionals zijn waar niets duivels achter zit, heb ik daar een heel ontprettig gevoel bij, omdat ze gebruikmaken van mensen in nood en hen doen geloven dat ze met hun overleden familielid praten. Daar zou ik om die redenen bij uit de buurt blijven. Maar goocheltrucs met kaarten en balletjes, superleuk, gewoon lekker van genieten.
John61
Victor Mids noemt zichzelf op zijn website www.victormids.com "illusionist", oftwel "zinsbegoochelaar". Wat hij doet is bijzonder knap, maar is volledig gebaseerd op natuurwetten en kennis van de werking van de menselijke geest. Daar is niets magisch of occults aan.
ErikJan64
"Mindf*ck en hypnose, volgens meneer van der kamp hij is evangelist en boekenschrijver is het veilig om naar dit programma te kijken omdat zo stelt hij wij in Christus zijn, deels misschien waar en toch zie ik ook een waarschuwing vanuit de bijbel. Wat hebben wij christen met de duisternis van doen. Ik heb aan de lijve ondervonden welke gevaren je zelf onbewust aan blood stelt. Toen ik verslaafd was heb ik ook momenten mee gemaakt dat ik zomaar op klaar lichte dag mijn moeder zag in huis in een nare situatie, zij was in leiden en ik was zwervende in Amsterdam. Alles wat daar in huis gebeurde , gebeurde daadwerkelijk toen ik bij haar de volgende dag op bezoek kwam, precies zoals ik het had gezien in Amsterdam en dat is best eng.

Ik ben maar even open hoor om aan te geven dat de wereld van duisternis heel griezelig en echt heel serieus kan zijn. Hoeveel mensen zijn er op dit moment gestorven door geweld van Is? Zoveel christenen zijn als seksslavinnen afgevoerd, vermoord of gekruisigt. Wat we zien is niet alleen de mens, maar ook pure demonie en satans invloed. Wat heeft dit te maken met het programma mind fuck zou je zeggen, nou heel veel.
Je stelt je open ook al beweert men zoals meneer van der kamp dat het veilig is. Het gaat je beheersen op een ongezonde manier.

Amsterdam 1986 in de Bijlmer waar ik werkzaam was als flat beheerder en schoonmaker. Een levensgevaarlijke omgeving toen, veel geweld,verslaafde,schietpartijen enz tot dode zwervers in het containerhok voor het grofvuil.
Het was op een ochtend om 7;00 ergens in januari op een plek waar twee flats bij elkaar kwamen. Ik stond op de kruising in een overdekte hal. Ik was net christen en ervaarde God op een intense wijze heel dichtbij.
Toen zomaar uit het niets en zonder een zichtbaar persoon, ik was alleen op dat moment, voelde ik een hand van achteren die mij vol raakte op het achter hoofd , ik vloog door de lucht en kwam op de grond terecht volledig in paniek en knallende hoofdpijn, het eerste wat ik deed op dat moment was de Here Jezus aanroepen, ik bad om het bloed van Jezus om mij te beschermen. Een paar minuten lang was ik in een hevige angst en reddeloosheid en mijn hoofd deed erg zeer. Toen ik bad kwam ik tot rust en kon mijn werk doen. De volgende dag het zelfde uur op de zelfde plek, weer deze hand en deze keer nog harder dan de dag daar voor, weer paniek en angst en vreselijke hoofdpijn. In paniek ben ik naar huis gegaan en kwam in de gemeenschap aan, de aanwezige oudsten en broeders kwamen om mij heen staan en begonnen met gebed en ik werd gezalfd met olie, op mijn kamer kwam ik tot rust en viel in een diepe slaap. De aanvallen zijn niet meer terug gekomen. Waarom ik dit weet en hoe, ik ervaar angst of agressie om mij heen en ik weet dan dat je beter maar weg kunt gaan. Of ik ruik de stank van zwavel om mij heen ook dan weet ik dat het niet goed zit.

Ik schrijf dit omdat ik van mening ben dat wat men onschuldig acht aan dit programma wij helemaal niet naar moeten kijken. We zouden juist heel dicht bij God moeten zijn en bidden. Hoe meer wij in de waarheid leven en de wapenrusting aan doen wij geen enkele behoefte hebben aan dit soort programma's. Blijf er maar ver dat is veel beter. Ik wil niet zeggen dat ik blij met de omschreven ervaringen, maar ben mij wel zeer bewust dat het aanwezig is.
johnknox46
erikjan64,vandijk, je gaat erg ver en komt met totaal anderen dingen dan die wat betreft victor mids, victor is een arts en wetenschapper, maakt gebruik van psychologie, hij bewijst ook hoe mensen voor de gek te houden zijn zoals gebeurd met reklames bv, ons brein is snel af te leiden en zien of denken we dingen omdat we door het leven veelal geprogrammeerd zijn, er is niks duivels aan, je kunt je alleen afvragen of het idd bijbels is om te kijken naar entertainment als dit, zijn technieken worden ook in het christendom gebruikt door sommige gemeenten door neurologie te gebruiken om mensen te misleiden en dingen in te prenten die er niet zijn denk aan sektes maar ook dichterbij, ik ben van mening dat dat vele malen gevaarlijker is dan wat Victor mids doet.
johnknox46
en erikjan, bedoel je Wilkin van der kamp?
ErikJan64
Beste johnknox46. Kijk ik heb zoals je kunt lezen een verleden die niet erg fijn was. Ik was van mening om open en eerlijk te zijn wat betreft we op tv zien en van Victor mids. Natuurlijk laat hij dingen zien die jou om de tuin leiden, en dat kan onschuldig lijken en we zijn dan gauw geneigd om te denken dat het allemaal fake is en dat is deels waar. Hypnose is levensgevaarlijk echter kan dit alleen als je er voor open staat. Maar wat is nu het doel van dit programma of wat wil de makers ervan bereiken? Is dat niet wat wij ons moeten afvragen, gaan wij dit als normaal beschouwen en straks satans rituelen gaan uitvoeren op tv ook als normaal beschouwen, want wat er nu in de wereld gebeurt is niet normaal maar we kijken er ook niet meer van op dat er mensen worden afgeslacht.Vroeger dacht men er net zo over om voor je lol naar een waarzegster te gaan op de kermis en je er twee gulden voor moest betalen. Het gekke is wel dat als je er voor open staat gebeuren er denkbeeldig ook die dingen in je leven gebeuren die zij heeft uitgesproken. Ik ben vrij van telephatisch macht, maar wil niet zeggen dat ik geen onderscheidt maak tussen die zogenaamde onschuldige dingen enz.
Psychologie kan goed zijn, maar het kan heftige reactie's uitlokken vanuit het verleden, dit kan fout gaan als je er in blijft hangen.

Wat ik met mijn verhaal wil aangeven al is die extreem en al past het niet in het geen wat Victor mids doet en al is hij arts en ik niet, voor mij blijft het een wereld waarmee je moet oppassen. Satan kan dingen doen die zeer geloofwaardig overkomen en jij als mens ziet in eerste instantie niet in dat het fout is. Dat komt meestal als het te laat is.

Als een evangelist gaat roepen dat het veilig is en wij in Christus zijn en er zal ons niets gebeuren gaan bij alarm bellen rinkelen. Wie zegt dat het voor iedereen veilig is ondanks dat je in Christus bent? Hoeveel christenen hebben juist nare ervaringen met die wereld of zijn sterk beïnvloedbaar en denken dat als meneer van der kamp dat zegt dan is het oké, maar zij vragen zichzelf niet af of het wel voor hun oké is.
Je zegt toch ook niet tegen een verslaafde ga maar naar een coffeshop.

Kijk onschuldig of niet ik wil alleen maar aangeven dat zulke programma's juist er aan bij kunnen dragen dat we alles dan ook normaal gaan vinden en onze schouders er voor ophalen en onverschillig kunnen worden.
Ik ben op zijn zachts gezegd wel wat wijzer geworden dat dit soort dingen hoe onschuldig ook, ook de weg vrij maakt om juist meer te weten te komen over dit soort zaken, want ik spreek even over mijzelf, ik ben nogal onderzoekend aangelegd.
Ik heb met een gebeds team jaren gelden bij een occulte beurs gestaan en hebben voor mensen gebeden daar. Ook ja je leest het goed, mensen uit de kerk, zij kwamen daar naartoe omdat het hun interessant leek allemaal, zij hadden een programma van rostastelli gezien op tv hij is hypnotiseur als ik de naam goed schrijf.
Ik heb dan dergelijke ervaringen in mijn leven en die begonnen ook onschuldig op de kermis, dus voor mij is het niet zo onschuldig.
Er zijn zwakkere onder ons die juist niet ernaar moeten kijken.
Ik wilde alleen maar een ding bereiken en dat is dat wij niet zomaar alles als normaal en van zelfsprekend gaan vinden en dat we juist erg allert moeten zijn hoe onschuldig het ook allemaal lijkt. Het klinkt erg overdreven maar ik meen het wel.
johnknox46
erikjan je hebt gelijk, maar echt wetenschappelijk gezien is het absoluut onschuldig wat deze man doet.
ErikJan64
John61 bedankt dat je mij serieus neemt bedankt daarvoor. En ik snap jou ook wel, maar wat voor de een onschuldig is kan voor een ander schade geven in zijn leven.
Soms gaan die dingen heel geleidelijk en heb je er geen benul van maar het kan je leven gaan beïnvloeden . Daarom kijk ik liever niet al is het nog zo onschuldig. Ik had een collega een geweldig mens hoor die een ding voor mij fout deed, zij was een witte heks. Ik ben wel eens bij haar thuis geweest en we hadden een goed gesprek daarover, zij vertelde dat zij een goede heks was omdat zij veel met kruide allerlei kwalen genas. Voor haar was dit onschuldig al behoorde zij tot de orde van heksen in nederland. Natuurlijk kun je met die mensen een goed gesprek hebben ook over het geloof en zij vond dat het ook heel goed samen kan gaan. Zie je wat er gebeurt, zij sterk beïnvloed door hekserij en denkend dat het goed is omdat zij de ander er geen kwaad mee deed. En toch staat zij sterk onder invloed van een duistere macht, maar dat ziet zij zo niet. Ik heb mijn geloof en vond het van wel. Voor mij was het oppassen geblazen voor haar de gewoonste zaak van de hele wereld. En toch en dat meen ik, was zij ook een fantastische collega, die helemaal niet over kwam als heks en gewoon haar werk deed.