Voetreflextherapie klinkt occult

Ds. H. Veldhuizen / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over voetreflextherapie. Een vriendin van mij gaat naar zo'n therapeut en heeft daar ontzettend veel baat bij. Ze knapt er enorm van op. Maar ik heb mijn twijfels er bij. Het klinkt een beetje occult net als iriscopie. Kun je als christen naar zo'n therapeut?

Antwoord

Beste vriendin,

Mooi dat je goede zorg hebt voor je vriendin. Maar laat ik je gerust stellen: voet(zool) reflextherapie is niet occult. Wat is trouwens occult? Dat is niet zo gemakkelijk te zeggen. Het is een beetje een modewoord geworden in onze tijd. Letterlijk betekent occult: wat verborgen, geheim is. Maar daar kom je niet zoveel verder mee. Er is in Gods schepping zoveel verborgen. In het dierenrijk bijvoorbeeld. Onlangs hoorde ik dat een bepaald soort zwaluw 'even' heen en weer naar Parijs vliegt (zelfs Madrid werd genoemd) als daar veel larfjes voor zijn of haar jongen zijn. Wie vertelt ze dat? En hoe weet ze de weg? Wij zeggen natuurlijk zeggen: dat is het instinct van die beesten, maar wat is instinct? Je kunt ook denken aan radiogolven. Wie had, zeg honderd jaar geleden, kunnen dromen dat je via de radio kunt horen wat op hetzelfde moment aan de andere kant van de wereld gezegd wordt (ik denk nog niet eens aan de TV: zichtbaar, in kleuren). Ik denk ook aan Internet en e-mail, waar jij en ik gebruik van maken. Het is me verborgen hoe het werkt. Ik denk zelfs dat het in diepste wezen onverklaarbaar is. Maar het ligt verborgen in Gods schepping.

In het algemeen zeggen we: occult is datgene wat verbonden is met de geestenwereld of met antigoddelijke machten. En dat is met voetreflextherapie niet zo. Voetreflextherapie komt uit de Verenigde Staten. In Nederland is een aantal fysiotherapeuten dat het in praktijk brengt. Het gaat uit van de gedachte dat (bepaalde) zones van de voetzool in relatie staan met bepaalde organen in het lichaam. Voor het gemak gezegd: dat er lijnen lopen van de organen in het lichaam naar de voetzool en omgekeerd. Door massage e.d. kan men nu de organen die ziek zijn 'helpen', bijvoorbeeld 'prikkelen' of van energie voorzien zodat er verbetering van die organen optreedt.

Ik zeg er meteen wat bij. Alternatieve genezers hebben soms wel de neiging om "in het grensgebied" van het occultisme te werken. Daarom moet je vriendin oppassen: als het met een bepaalde inwijdingsrite gepaard gaat, of met een mantra (een bepaalde spreuk), of er wordt een kaars aangestoken (ik heb natuurlijk niets tegen een kaars!), pas dan op. En: schaadt het het geloof van je vriendin? Dan moet ze niet doen. Occultisme wil altijd schade toebrengen aan het geloof, omdat het van duistere machten  afkomstig is en/of met duistere machten werkt.

En nog iets: Ik vind het altijd uiterst belangrijk dat mensen niets doen buiten hun huisarts om. Als je het mij vraagt, zeg ik je namelijk dat ik zelf niet direct geloof in voetreflextherapie. Er zijn (de goeden niet te na gesproken) heel wat charlatans en geldkloppers onder zgn. alternatieve genezers. Waarbij je moet bedenken dat het om je gezondheid kan zijn. Of stel dat de 'genezer'; wel de pijn kan wegnemen, maar de kwaal blijft. Terwijl je denkt dat de kwaal weg is. Daarom zeg ik altijd: doe niets om buiten de huisarts.

Er is nog iets: Van alternatieve genezers gaat soms een rustgevend invloed uit. Ze hebben vaak ook meer tijd en aandacht voor iemand dan de reguliere arts. Daarom komen er nogal wat mensen bij een dergelijk genezer en worden ze 'geholpen'. Vooral mensen met een ziekte met een psychische achtergrond vinden (soms) baat. Terwijl ik zelf meen dat je de rust niet in de eerste plaats bij de alternatieve genezer moet zoeken, maar bij de Heere Jezus, Die gezegd heeft: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijd, en Ik zal u rust geven (Mattheüs 11:28).

Je noemde ook even iriskopie. Is dat occult? Sommigen zeggen: de iris functioneert op dezelfde wijze als de glazen bol bij een waarzegger, dus de iriskopist is een helderziende. Afblijven! Anderen zeggen: de iris geeft (zo is ze door God geschapen) wéér wat zich in het lichaam afspeelt (dus net zoals de voetzool). Iriskopie kwam al vele eeuwen voor onze jaartelling in China voor. In Duitsland zijn dikwijls iriskopisten verbonden aan ziekenhuizen. Ze worden ook vaak ingeschakeld (ook in Nederland) bij een verstandelijk gehandicapte die zelf niet kan zeggen wat hij of zij mankeert. Ik sta tegenover iriskopie ongeveer net zoals tegenover voetreflextherapie.

En, heel belangrijk is: bij alles wat onze gezondheid (ons leven!) betreft moeten we natuurlijk niets doen buiten de Heere om. Dat geldt zowel het gaan naar een alternatieve genezer als naar een reguliere arts. Maar dat wist je natuurlijk al.

Ik hoop dat ik je wat geholpen heb. Het beste met je vriendin

Ds. H. Veldhuizen

Lees meer artikelen over:

natuurgeneeskunde