Voetreflextherapie onbewezen

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik ben een jonge moeder van twee kinderen en momenteel in verwachting van de derde. Ik loop al een tijdje rond met vermoeidheidsklachten en heb na de bevalling van de tweede een lichte postnatale depressie gehad. Ik wil mezelf heel graag weer in balans voelen en hopelijk weer een PND voorkomen. Via via kwam ik terecht bij een therapeut die voetreflextherapie doet. Ik ben bij haar op kennismaking geweest en ze heeft me wat dingen uitgelegd over de therapie. Het gaat erom dat zij de voeten masseert en op bepaalde punten druk kan uitoefenen zodat de balans in het lichaam hersteld wordt.

Aan de ene kant sprak het me erg aan, maar aan de andere kant heb ik mijn bedenkingen erbij. Ze let namelijk ook op het energetische aspect en had het over de energie chi die door het lichaam stroomt. Ik zou erg graag een ontspannen behandeling willen ondergaan om van mijn klachten af te komen en mezelf meer fit en in balans te voelen. Daarom sprak deze behandeling me aan. Maar ik wil me niet inlaten met het verkeerde. Jaren terug ben ik via de huisarts bij een soort maatschappelijk werker terecht gekomen om te praten, maar dat is juist iets wat ik ook niet zoek: een gesprekspartner of een praatgroep, juist omdat ik al zoveel verbaal bezig bezig ben thuis en op het werk. Heeft u tips of adviezen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als ik het goed begrijp wil je tips of adviezen om een postnatale depressie te voorkomen. Ook vraag je jezelf af of het verantwoord is om je te laten behandelen met voetreflextherapie.

Om met het laatste te beginnen: de theorie achter voetreflextherapie of reflexologie is dat bepaalde delen van de voetzool corresponderen met bijbehorende lichaamsdelen of organen. Dit idee stamt oorspronkelijk uit de Chinese geneeskunst. Met het huidige (westerse) geneeskundig model kunnen wij daar niet zoveel mee. Het is een niet (goed) bewezen therapie en bovendien anatomisch en fysiologisch niet goed te verklaren. Vanuit medisch oogpunt zou ik het dus niet aanraden. Voetmassage kan natuurlijk wel ontspannen. Daar lijkt mij niets mis mee. Misschien kan je man dat geven?

Hoe moet je dan een postnatale depressie voorkomen? Helaas is dat niet altijd te voorkomen. Je kunt wel een goede leefstijl nastreven. Zorg voor voldoende nachtrust en een regelmatig eet- en leefpatroon. Probeer voor zover dat gaat voldoende te bewegen en ook buiten te zijn. Voel je niet schuldig over negatieve gevoelens en gedachten maar praat erover (ook al doe je dat liever niet). Ga op tijd naar een professional.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief
4 reacties
Marleen1987
Maar is alles wat niet bewezen wordt in de Westerse geneeskunde bij definitie gelijk slecht?

Door mijn lyme leed ik vaak afschuwelijke pijnen. Ik was uitbehandeld bij de artsen de lyme was bewezen uit bloedonderzoeken en lumbaalpunctie. Ze konden alleen niets voor mij doen omdat ze niet wisten wat te doen.
Ben bij een therapeut terecht gekomen die ook een niet erkende therapie toepast bij mij. Ook vanuit de Chinese geneeskunst. En al weet ik dat ik niet beter kan worden, omdat er teveel bechadigt is in mijn lichaam. Het heeft me wel een stuk verder geholpen.

Oke je moet je er wel goed bij voelen en anders niet doen. Alleen nu komt het over of dat het je niet kan helpen en slecht voor je is....
Lekkerbek
In het ziekenhuis bij poli verloskunde heb je een POP poli, voor mensen met bv een eerdere postnatale depressie of mensen met een psychisch belaste voorgeschiedenis. Je loopt hier je zwangerschapscontroles waarbij ze ook t stukje psyche meepakken. Ook na de zwangerschap krijg je hier nog wat controles zodat je goed in de gaten gehouden wordt en de drempel niet hoog is om aan de bel te trekken. Misschien een idee om daar de controles te lopen?
Autumn
Vragensteller vraagt ook of ze zich inlaat met het verkeerde als ze voetreflextherapie doet. Ik ben daar wel benieuwd naar. In het antwoord staat dat het medisch niet bewezen is, maar is het ook occult of verkeerd?
refoweb
@autumn: zie de 'lees ook'-artikelen.