Gekwetst na dates

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Via een christelijke datingsite ben ik in contact gekomen met een jonge christelijke vrouw. Op een gegeven hebben we in het echt afgesproken. Ik vond het leuk en gezellig met haar toen. Toen ik aan het eind vroeg of het voor herhaling vatbaar was, zei ze: ja, op zich wel. Een halve week later liet ze me via WhatsApp echter toch weten dat ze het bij die ene keer wilde houden. Ze gaf verder aan dat het vooral gevoel was en ze niet echt goed kon uitleggen waarom ze niet meer verder wilde.

Een aantal maanden later nam ze via WhatsApp weer contact met mij op. Ze gaf in dat bericht aan dat de reden waarom ze geen tweede keer met mij wilde afspreken niet helemaal klopte. Het had volgens haar namelijk ook te maken met dat het te snel ging. Verder gaf ze aan toch weer opnieuw te willen afspreken. Dat leek mij wel leuk en ik gaf haar een tweede kans. Onze tweede afspraak was weer leuk en gezellig, nog leuker en gezelliger dan de eerste keer voor mijn gevoel. Aan het eind vroeg ik weer of we nog een keer gingen afspreken. Toen zei ze: ja, dat vind ik goed. Verder bood ze haar excuses aan voor haar eerdere ‘gedoe’. Ik was blij met de geslaagde tweede date en was al helemaal blij dat dit een vervolg leek te gaan krijgen.

Echter, in de nacht na de tweede date kreeg ik weer een app-bericht van haar dat ze een derde afspraak toch niet zag zitten. Het was voor haar gevoel gezellig geweest maar niet meer dan dat. Verder zei ze ook nu weer dat ze het niet kon uitleggen en dat het alleen gevoel was. Ik was zeer teleurgesteld en ook boos. Ze had me immers die middag nog het gevoel gegeven dat het nog wel eens iets kon worden tussen ons. Een paar uur later week ze daar alweer van af. Al zou ze op haar laatste beslissing terugkomen en toch weer een derde afspraak willen, zou ik daar niet op ingaan. Ik kan haar op het gebied van de liefde immers niet meer vertrouwen.

En toch doet het mij pijn wat er gebeurd is. Ik voel me bedrogen en gekwetst namelijk. Tijdens onze afspraken in het echt vond ik haar heel aardig en leuk, maar nu vind ik haar onbetrouwbaar en onoprecht. In mijn hoofd kan ik echter die overgang in hoe ik haar zie nog moeilijk meemaken. Hoe kan ik dit alles een plekje geven? Ik ben hoog sensitief, dus dit soort dingen komen wel binnen.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, dat zo’n afwijzing bij je binnenkomt snap ik. Het is van het meisje in kwestie -op z’n zachtst gezegd- niet nétjes zoals zij omgaat met afspraken, ontmoetingen en app-contact. De enige manier om het van je af te zetten is het ook daadwerkelijk te dóén. Zeg tegen jezelf -wellicht meerdere keren- dat het niet aan jou ligt! Zíj heeft een bepaalde manier van omgaan met anderen, die alleen voor háár eigen rekening komt. Dit heeft niet met jou als persoon te maken, moet je jezelf voor ogen (blijven) houden! Misschien probeert zij wel om dates te ‘scoren’, of heeft ze een weddenschapje met een vriendin. Zoiets ‘doms’ kan natuurlijk ook. Met andere woorden: herpak je en mocht je nog eens een date aangaan dan ben je gewaarschuwd dat er altijd een teleurstelling uit voort kan komen!

Nog dit: heeft zij inmiddels zich opnieuw ‘bedacht’ en weer contact gezocht, wees dan heel helder en duidelijk dat je van dit soort gedraai níét gediend bent! Omdat jij serieus bent, en dat van de ander eveneens mag verwachten!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

dating
3 reacties
K80
Toch kan ik die dame wel begrijpen. Ben ook wel eens op date geweest waarbij er twijfels zijn. Daarna toch maar op een tweede date gegaan, leek goed maar naderhand wist ik dat het toch niet goed genoeg was.
Liefde laat zich niet dwingen, soms lijkt het goed maar werkt het toch niet.

Aan de andere kant is het netjes dat ze laat weten dat ze niet verder wil.
Ze had ook niets meer kunnen laten weten en de zaak doodgezwegen.
Dat gebeurd ook en dat is pas vervelend.

Kop op en op zoek naar een andere leuke vrouw.
Jet90
Ik begrijp deze vrouw ook wel een beetje.
Je geeft aan dat je boos was toen ze vertelde dat ze toch niet verder wil. Waarom zou je boos worden? Zij heeft toch het recht om zich te bedenken en te besluiten dat ze toch geen relatie wilt?

Daarbij is het soms ook gewoon heel lastig om uit te leggen waarom je voor je gevoel toch geen relatie wilt met iemand. Waarschijnlijk is ze gewoon niet verliefd. Dan gaat het ook niet zomaar komen.

Laat haar dus maar gaan. Er zijn vast wel meer leuke vrouwen op de site!
vrouw78
Beste jongeman,

Je hebt het idee bedrogen te zijn en dt voelt rot.
Als je probeert te kijken naar de waarneming, is het dat het meisje terugkomt op haar beslissing.
Dat komt bij jou onbetrouwbaar over.
Het idee bedrogen te zijn heeft ook te maken met vertrouwen. Kan het zijn dat daar jouw pijn zit? Wat gebeurt er met jou als je iemand niet kunt vertrouwen?

Als je daar mee aan de slag zou kunnen gaan, kan het zijn dat je deze situatie als een leermoment gaat zien.

Mijn ongevraagd advies is: kijk eens naar jouw gevoel en welke behoefte daar achter ligt. Zie en hoor jezelf hierin.