Vriend wil marinier worden

drs. ing. P.L.D. Visser / 7 reacties

Vraag

Ik heb nu vier maanden verkering. Mijn vriend droomt er al heel zijn leven van om in het leger te gaan. Hij wil marinier worden. Toen we verkering kregen wilde ik hier niet echt over nadenken (mijn vriend deed toen examens). Ik dacht: dat zie ik dan wel weer. Hij heeft zich ingeschreven, is uiteindelijk goedgekeurd en is net met de opleiding begonnen. Maandag had ik een gesprek met een man op mijn werk. Hij heeft ook in het leger gezeten. Hij vertelde wat ze er allemaal deden. Ik maakte me grote zorgen. Ik wist wel veel dingen, maar als je het dan uit de mond van iemand hoort schrik je er toch wel van. Hij vertelde dat ze heel vaak feesten en drinken. Veel mannen gaan naar de hoeren. Dat je al een beetje het pispaaltje bent, omdat je christen bent en dat je meegaat, omdat je er anders helemaal alleen voor staat. Ik werd vreselijk bang. Ik zag het niet zitten dat mijn vriend die opleiding zou gaan doen omdat hij gewoon nog erg onzeker is, totaal niet sterk in zijn schoenen staat en er niet tegen opgewassen is. Die avond ging ik naar m’n vriend want de volgende dag zou hij al op bivak gaan. Ik had het heel de dag al opgekropt, zag hem stralen en mijn hart brak. Hoe kon ik zijn droom afpakken? Toch heb ik het eindelijk 's avond verteld. Ik heb heel hard gehuild. Alles uitgelegd en verteld dat ik het eigenlijk niet zag zitten. Toen heeft m’n vriend gezegd. Ik doe alles wat jij wilt. Die avond is de mentor gebeld en is het even stop gezet. Hij ging niet meer mee met die bivak. Toch werd m’n vriend op die dag erna erg dipperig. Hij wist echt niet wat hij moest gaan doen. Had die dag een afspraak gehad met de mentor. Hij had zich altijd gefocust op het leger en nooit bedacht wat hij anders zou kunnen gaan doen. Gistermiddag is hij naar me toegekomen om me te vertellen dat hij een overhaaste beslissing had genomen en toch die opleiding wil afmaken, omdat hij niet weet wat hij anders moet en omdat het toch echt z’n droom is. Hij zei dat hij dacht dat God hem bij zou staan omdat Hij hem al tot hiertoe had geholpen. Ik moest dit enorm verwerken. Nu nog steeds, een dag later. Ik denk niet dat ik het aankan. Ik zie hem veel minder vaak en dan al die dingen erbij. Hij komt gewoon in een hele andere cultuur terecht, waar ze vreselijk vloeken ook. Ben bang dat hij daardoor beïnvloedt wordt. Wat moet ik hiermee? Ik voel me machteloos. Heb tegen m’n vriend gezegd dat hij het maar gewoon moet gaan doen en dat als ik het niet meer trek het maar over is tussen ons... Hoe kan ik hier mee omgaan? De relatie stoppen of hoe hem eventueel steunen (al heb ik nu even genoeg aan mezelf)? Ik voel dat ik bij hem vandaan groei als ik niet uitkijk, m’n liefde voor hem is op het moment niet erg groot. Sorry voor het hele verhaal, maar zo begrijpt u het verband meer. Ik hoop dat ik antwoord krijg. Bedankt alvast. Groetjes, een 16-jarig meisje.

Antwoord

Beste jongedame,

Het is heel wat, wat je daar op tafel legt. Ik voel me erg aangesproken door jouw situatie omdat ik als legerpredikant werkzaam ben tussen de mannen en vrouwen van Defensie. Een paar opmerkingen.

Het is niet zomaar wat om met een militair verkering te hebben en eventueel te trouwen. Een ‘soldatenhuwelijk’ vergt dikwijls wat meer van de echtelieden dan bij ‘gewone’ huwelijken. Een militair is nu eenmaal nogal eens van huis, voor oefeningen en tegenwoordig ook vaak voor uitzendingen. Meestal duren de uitzendingen ongeveer 4,5 maand. Soms langer, maar dan krijgt een militair tussentijds verlof om een tijdje naar huis te gaan. Bij de mariniers (daar zit jouw vriend immers bij) is het heel gebruikelijk om vaak van huis te zijn. Soms gaan ze naar de Antillen voor bijv. kustbewaking of gaan ze naar Zuid-Amerika voor Jungletraining of vertrekken ze op uitzending naar Afghanistan. Als elite-eenheid zijn ze vaak op pad: ter land, ter zee en in de lucht, om het zo maar even te zeggen. Wanneer jullie tot een huwelijk zouden komen betekent dat dat je als echtgenote moet leren om op eigen benen te staan wanneer je man van huis is. Het betekent ook dat jullie de tijd die jullie samen doorbrengen zorgvuldig moeten investeren in jullie relatie.

Ik vind het jammer dat jullie niet aan het begin van jullie verkering (vier maanden geleden) al eens wat hebben doorgepraat over jullie gezamenlijke toekomst. Als ik het goed begrijp heb jij het voor je uitgeschoven (“dat zie ik dan wel weer”) en heeft je vriend kennelijk (misschien door gebrek aan informatie?) ook niet zoveel gepraat over de toekomst. In elk geval lijkt het mij belangrijk om nuchter door te spreken of jullie in de toekomst een soldatenhuwelijk kunnen en willen aangaan. Dat hoeft trouwens niet voor ‘altijd’ te duren. Veel militairen dienen een beperkt aantal jaren bij Defensie. Gaandeweg beginnen ze te verlangen naar een meer geregeld burgerbestaan waarbij ze vaker thuis zijn, minder uren maken en minder lichamelijke belasting hebben. Wanneer er zich kinderen aankondigen maken militairen nog wel eens de overstap naar het burgerleven. Dikwijls nemen ze met de nodige weemoed dan afscheid van de kameraadschap, de afwisseling en het avontuurlijke leven bij Defensie – zo heb ik het tenminste vaak horen zeggen.

Terug naar jouw noodkreet. Het valt me op dat je erg gedreven wordt door bezorgdheid en zelfs angst. Je bent geschrokken door wat je verteld werd over wat er aan zonde te vinden is bij de militairen. Het is waar dat er allerlei dingen kunnen gebeuren die niet naar Gods wet zijn. Helaas. Net als in de ‘gewone’ samenleving gebeurt dat. Aan de andere kant is het ook zo dat je met eer en een goed geweten als christen kunt dienen bij Defensie. Meerdere christenen hebben carrière gemaakt in de krijgsmacht en dienen nu tot in de generaalsrangen toe. Sommigen van hen zijn in de thuisgemeente ouderling of diaken en komen daar ook publiekelijk voor uit. Het is wel heel belangrijk dat je als christen leeft, juist in het contact met je maten. Dat je gewoon bidt en dankt voor je eten. Uit je bijbeltje leest op de slaapzaal. Niet vloekend en schuttingtaal gebruikend door het leven gaat. Meer dan eens heb ik gemerkt dat zulke jongens en meisjes juist geen ‘pispaaltje’ (om jouw term over te nemen) zijn, maar respect krijgen. De anderen merken: zij hebben een levenskompas, zij leiden een leven uit één stuk.

Nu is het zo dat er bij Defensie een vijftigtal predikanten werkt dat militairen en hun ‘thuisfront’ ondersteunt in allerlei omstandigheden. De predikanten gaan overal waar de militairen ook gaan; naar binnen- en buitenland, op oefening en op uizending. Ik zou jullie willen adviseren om behalve met jullie eigen predikant of wijkouderling (niet vergeten, want daar lees ik niets over!), ook contact te zoeken met één van deze predikanten. Elke militair ontvangt één of meer tijdschriften vanuit de “geestelijke verzorging”. Hierin staan de namen en plaatsen van legering van de predikanten. In elk geval is het mogelijk om voor een militair in opleiding een (vloot-)predikant te spreken te krijgen; even vragen aan de militaire instructeurs en het kan geregeld worden. Of jouw kerkverband predikanten heeft uitgezonden in de krijgsmacht weet ik niet. Jullie eigen dominee of ouderling zal dat kunnen uitzoeken. Als jullie er niet uitkomen wil ik wel bemiddelen; geef dat dan door aan Refoweb en dan zullen zij mij wel weten te vinden.

Of jouw vriend als een christen in het leven staat weet ik natuurlijk niet. In ieder geval heb jij niet veel vertrouwen in hem. Je zegt dat hij onzeker is, niet sterk in zijn schoenen staat en ‘er’ niet tegen opgewassen is. Van groot belang is dat jullie samen PRATEN. Samen spreken over de dienst van de Heere. Elkaar bij het Woord van God houden. En, bovenal: samen BIDDEN. Samen jullie angsten en vragen bij God brengen. Het gebed is het beste wapen in de geestelijke strijd die jullie moeten voeren. Trouwens, dat is niet alleen zo nu je vriend bij Defensie zit, maar dat is altijd zo! De wereld is nu eenmaal niet reformatorisch, dat gebeurt pas als Christus terugkomt op de laatste dag… Christus zegt dan ook: “Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze” (Joh. 17:15). En laten we eerlijk zijn: in de reformatorische zuil leven en werken, zonder in geloof en bekering de Heere te volgen zal jullie niet zalig maken.

Tenslotte: zou het misschien ook heilzaam kunnen zijn dat de nood nu zo hoog oploopt voor jou en je vriend? Jullie zullen dan des te meer op de levende God aangewezen zijn. Bid met jullie ouders (hopelijk kunnen en willen ze dat!) eenvoudig en aanhoudend samen om een nieuw hart en leven. Bid om wijsheid bij de keuzes die jullie moeten maken. Bid om staande te blijven in de geestelijke strijd. “Bidt zonder ophouden” (1Thess. 5:17). Houd daarbij vast: God hoort het gebed!

Met hartelijke zegenwens,
Ds. P. L. D. Visser, legerpredikant

Tags in dit artikel:

leger
7 reacties
LauraC
Even een korte reactie, want de vraag staat mij na aan het hart, mijn man (DV bijna 6 jaar getrouwd) dient in de luchtmacht. Ik kan helemaal inkomen met wat drs Visser schrijft. Een huwelijk als het onze, dat vorig jaar gezegend werd met een zoon, is niet als een huwelijk dat je vaak tegenkomt. Wij zijn ons nu aan het voorbereiden op zijn 4 maanden durende uitzending, daarbij komt nog dat hij sinds januari dit jaar meer weg dan thuis is geweest. Dat vergt van de 'thuisblijvers' een hoop, hij mist bijvoorbeeld onze trouwdag, Kerst, de 2e verjaardag van onze zoon.
Ik wist, net als de vraagstelster, waar ik mee 'accoord' ging voordat we trouwden en hoewel het soms moeilijk is, ik ben nog nooit 'bedrogen' uitgekomen.
Wat betreft de vraagstelsters angsten over wat er gebeurt 'in dienst'. Bij mijn man weten ze allen dat hij een 'actief' christen is, daar heeft hij nooit geheim van gemaakt, mede door de tips die drs Visser heeft aangedragen. En zoals drs Visser zelf al zei; daar hebben ze respect voor. Ze proberen hem vaak uit te dagen door vragen en handelingen maar gelukkig heeft de Heere mijn man nog altijd willen helpen met antwoorden en kracht. Als vrouw, en dan maakt het niet uit waar je man werkt, er is overal zonde, moet je vertrouwen hebben in het 'ja-woord' van je man. Heb je dat niet, dan maak je je leven erg moeilijk.
Al met al is dit niet de korte reactie geworden die ik wilde schrijven, maar ik hoop dat je er wat aan hebt, vraagstelster. Veel sterkte van Boven toegewenst!
erishoop
16 jarige

hoe jong ben je

sorry maar je collega verteld welke slechtigheden er plaats vinden maar je laat je toch niet einvloeden door een collega
, je gloof het ook

met deze beinvloeding heeft hij jou vertrouwen gewoon verbrjseld

1 wees eens reeel een schipper is de hele week weg of langer van huis enz enz maar God is toch ook jou
vriend je heb Hem 7 dagen 24 uur per dag
2 als jij het vertrouwen heb in je vriend en in God dan vertrouw je ok op de bescherming Gods als hij daar is
3 het is wel wat om als 16 jarige eisen te stellen in een prille relatie

een relatie is geven,nemen en delen en niet eisen en regeren alles is niet voor ikke alles is voor beide

daarbei is het werken in het leger / marine in alle opzichen mijn inziens een roeping

je heb er een drang toe van af het begin en niet in eens in een opwelling

het is ongepast om zoveel te eissen binnen 4 maandjes

laat hem zijn roeping uitvoeren , stel niet teveel eisen en laat je niet beinvloeden ,vertrouw op Hem alleen

dan weet ik zeker dat zonder dwang de liefde wint
banaan12
Dat het niet altijd een pretje is klopt. Peter (ook marinier) heeft een getuigenis bij stichting Jijdaar gedaan. Enerzijds moet hij soms weg lopen om eea niet mee te kijken, blijft hij in het weekend "alleen" achter op de basis enz enz. Anderzijds is hij daar wel een levende getuige van Christus!

http://www.jijdaar.nl/index.php?option=com_docman&Itemid=160
banaan12
Btw, hij heeft in april de getuigenis gedaan!
pannenkoek
@ erishoop.
Bij punt 3 schrijf jij over eisen. Ik vind dat je daar voorzichtig in moet zijn. Je weet niet hoe intens de liefde kan zijn.

Vraagstelster, heel veel sterkte. Ik heb het hier in de gemeente ook meegemaakt, dat een bijna getrouwde man voor 4,5 maand weg moest. 'Op bergen en in dalen, ja overal is God.' Zijn ogen doorlopen de ganse aarde!
Mink
Zijn trouwe Vaderogen zien alles van nabij
wie steunt op Zijn vermogen, die dekt en zegent Hij...
Orchidee
hoi vragenstelster,

Ik schrok er een beetje van dat je nog maar 4 maanden verkering hebt en nu al zulke eisen begint te stellen aan je vriend.
Is het niet allereerst belangrijk dat je jezelf gaat ontwikkelen en je vriend ook zichzelf laat ontwikkelen?
Ook is was 16 toen we verkering kregen, maar probeer ook nog ieder zijn eigen leven te laten opbouwen om zo ook later veel stabieler in je relatie te staan.

Gods Geest werkt ook binnen defensie en ook hier kun je als christen leven, in de maatschappij is het niet veel anders als bij defensie.
Ook de hoeren lopen hier langs, komen de folders van sexblaadjes en porbofilms door de bus vallen, komt er s'avonds na half 11 veel reclame met blote vrouwen voor sex op tv, staan er allerlij o6-nummers in de krant om te bellen.
Je ongelovige buren vloeken hard, op televisie zijn vloeken niet van de lucht, op internet vind je alles wat God verboden heeft, de discotheken staan hier niet ver vandaan, de kroegjes zijn overal te vinden, er worden door ouders ook kratten met bier aangesleept, het alcoholgebruik is zo ook niet uit de lucht.......

.... Dan is het aan jouw om de keuze te maken; Probeer ik naar Gods wil te leven en wijs ik dit allemaal of laat ik me hierdoor beinvloeden en ga ik hierin mee?

De wereld is idd niet reformatorisch maar hard en doorspekt met zonde, ook voor jouw als je bijvoorbeeld in de zorg gaat werken in het ziekenhuis, de pabo gaat volgen, verder gaat studeren zal je met de wereld in aanraking komen en komt het voor jouw er ook op aan welke keuzes jij gaat maken.

Ik bid jullie Gods Wijsheid toe, en hoop dat jullie ook bij jullie beide ouders steun en gebed voor jullie relatie mogen ondervinden.

Ga met God!!
groetjes Orchidee