God ontmoeten

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Als wij gaan sterven dan zullen we God ontmoeten. Maar ontmoet je God dan in de staat zoals je sterft? Als je altijd een gezond verstand gehad hebt en je wordt op latere leeftijd dement en sterft dan, sta je dan ook dement voor God? En als een kind van bijvoorbeeld vier jaar komt de overlijden, hoe wordt zo’n kind dan geoordeeld?

En sta je als je sterft meteen voor God? En hoelang duurt dat oordeel voordat je naar de plaats zult gaat waar je voor eeuwig wezen zult?

Het zijn wat ingewikkelde vragen en misschien is er wel geen antwoord op. Maar het zijn toch vragen die mij veel bezighouden.

Antwoord

Je stelt wel moeilijke vragen. Misschien ook wel nieuwsgierige vragen. Het belangrijkste is te beseffen dat sterven betekent dat we God zullen ontmoeten. Daar begin je ook mee. En het is goed de ernst van ons leven te beseffen ook met het oog op de oordeelsdag. Dan zullen ook die andere vragen wel een antwoord krijgen. Lees wat Jezus zegt over die laatste dag, bijvoorbeeld in Matt 25:31 e.v.

Die andere vragen, hoe het precies zal zijn met ons lichaam, met de omstandigheden kun je ook lezen in 1 Kor 15. In vers 35 wordt ook zo’n vraag gesteld: met welk lichaam we worden opgewekt. Lees het vervolg maar. En leef ondertussen zoals je op de oordeelsdag wensen zult geleefd te hebben.

Ds. W. C. Meeuse