Criteria voor maagverkleining

J. Boeijenga / 4 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 30 jaar. Al jarenlang tob ik met overgewicht. Wisselend woog ik steeds 10-15 kg minder, maar al snel kwam dit er dan weer aan. Door mijn overgewicht heb ik inmiddels ook suikerziekte. Mijn hele leven staat onder invloed van mijn gewicht, dit al vanaf mijn puberteit. Ik heb diversen diëtisten, artsen enz. hiervoor gesproken en gezien. Nu ben ik inmiddels weer zoveel aangekomen dat het me bang maakt en het geeft mij zoveel last, terwijl ik gezond eet en regelmatig probeer te bewegen.

Ook voor mijn man is het lastig. Hij zou ook graag zien dat ik wat afval, wat ik ook heel goed begrijp. Afvallen lijkt uitzichtloos en soms zakt de moed mij dan weer in mijn schoenen, wat kan zorgen voor eetbuien. Er wordt regelmatig aangeraden om naar een psycholoog te gaan, maar die zegt ook dat er niets aan de hand is verder met me. Ik weet wat ik wel en niet kan eten.

Mijn vraag is daarom ook: is het toegestaan om een maagverkleining te doen? Ik vind dit een moeilijk onderwerp, ook omdat ik graag zelfstandig zou willen afvallen. Maar mag ik ‘zomaar’ in mijn lichaam laten snijden terwijl ik niet ziek ben?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Overgewicht is een vaak onderschat probleem. Te vaak wordt door de buitenwereld hierover in verwijtende zin gesproken. Hoewel er zeker (veel) gevallen van verwijtbaar overgewicht zijn, is er vaak ook sprake van genetische factoren (aanleg) zoals lichaamsbouw, vetstofwisseling, etc. In feite gaat het daar nu niet over. Er is iets dat (terecht) als een probleem wordt ervaren en gezocht wordt naar een duurzame oplossing omdat de diëten, leefregels etc., tot nu niet het gewenste effect hebben gehad.

Gesteld dat je voldoet aan de criteria die gesteld worden aan een maagverkleining (zie onder) dan is dit een serieuze afweging. Je stelt echter dat je liever ‘zelfstandig’ zou willen afvallen. Behalve dat je zelf tot nu toe het levende bewijs bent dat dit niet tot het gewenste resultaat heeft geleid, is ‘zelfstandigheid’ in deze ook een relatief begrip. Waarom wil je het ene wel zelfstandig, maar overweeg je anderzijds je wel over te geven aan het medische circuit?

Je hebt moeite met een maagverkleining en terecht, want het is een vrij forse ingreep. Naar mijn gevoel is het goed om ook een alternatieve, minder ingrijpende, procedure te overwegen die ook weer ongedaan gemaakt kan worden: een maagbandje. Maar een gesprek met een consulent of specialist van een gespecialiseerde kliniek in bariatrische chirurgie zal meer duidelijkheid geven.

Je vraagt je af of je ‘zomaar’ in je lichaam mag laten snijden. Naar mijn gevoel laat geen enkel weldenkend mens ‘zomaar’ in zijn of haar lichaam snijden. Dan moet er toch echt wel wat aan de hand zijn. Nu is dat ‘aan de hand zijn’ natuurlijk een subjectief begrip. Ik het kader van bariatrische chirurgie gelden dan ook strenge criteria:

  • allereerst uiteraard je BMI. Die moet hoger zijn dan 40. Wanneer je een aandoening hebt die het directe gevolg is van je obesitas (en daar lijkt het wel op, want je noemt diabetes, maar ook hoge bloeddruk, OSAS, verhoogd cholesterol en/of gewrichtsslijtage zijn dergelijke afgeleide aandoeningen) dan geldt een BMI > 35;

  • je leeftijd moet liggen tussen de 18 en 65 jaar; jij bent 30 jaar;

  • je moet in de afgelopen vijf jaar minimaal zes maanden onder professionele begeleiding serieus geprobeerd hebben af te vallen (ik kan onvoldoende uit je vraag opmaken of dit het geval is);

  • je conditie moet van dien aard zijn dat je fit genoeg bent om de operatie en de daarvoor benodigde narcose te doorstaan;

  • na de operatie blijf je nog vele jaren onder controle en zijn ‘levenslange’ leefstijl- en voedingsregels van toepassing.

Je ziet, maar dat wist je waarschijnlijk ook al, dat het niet een kwestie is van ‘even een ingreep en dan is het probleem opgelost´. Nee, het is een levenslange strijd, waarbij de ingreep een enorme steun in de rug is. Ook voorafgaand aan de ingreep dient een streng programma doorlopen te worden. Maar al met al zul je niet alleen afvallen, in feite is dat niet het enige doel, maar het verbeteren van je gezondheid en daarmee de kwaliteit van je leven.

Blijft nog staan: het principiële aspect. Mag je dit laten doen? Allereerst dit: hier heeft een scribent van Refoweb geen oordeel over. Hooguit kunnen denkrichtingen aangereikt worden...

Naar mijn mening is het zo dat, wanneer je binnen de criteria valt die er gelden voor een bariatrisch chirurgische ingreep, er wel degelijk sprake is van een ziekte. En voor ziekte mag men zich laten behandelen: Matt. 9:12b: “Die gezond zijn hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn.” Nu is deze tekst primair geestelijk bedoeld, maar niet minder toepasbaar op lichamelijke en psychische aandoeningen.

Het is al met al een moeilijke route, maar dat is het tot nu toe ook al geweest. Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe in het te volgen traject, of dat nu wel of niet een maagverkleining betreft.

Johan Boeijenga

J. Boeijenga

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Nunspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    -Sedationist in ziekenhuis St. Jansdal

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

overgewicht
4 reacties
lia78
In hetantwoord wordt gesteld dat een maagband een alternatief zou zijn. Echter, dit word vrijwel niet meer gedaan.
Voor u toestemming krijgt voor de operatie van gastric bypass of sleeve gaat u een heel en intensief trajectin
Roos3
Vaak is er een reden voor overgewicht. Dit kan inderdaad komen door verlaagde stofwisseling of genetische aanleg, maar dit kan ook komen door eetgedrag en eetbuien en onderliggende (onbewuste) problemen. Ik weet niet wat bij de vraagstelster het geval is. Als het overgewicht komt door eetgedrag, zou ik kijken naar een andere psycholoog, om te kijken welke onbewuste gedachten en emoties ten grondslag liggen aan het eetgedrag
Overigens mag een psycholoog nooit zeggen dat er 'niets aan de hand is', zij kunnen niet in een persoon kijken en kunnen niet alles 100% doorgronden
Merry
Ten eerste ben ik niet echt voor een gastic bypass gezien de gevolgen. Vitamine te kort, complicaties enz. Ook vergeten mensen dat een gastric bypass een manier is om je lichaam te dwingen tot een gezonde levensstijl. Als je dat niet volhoud kom na een tijd al het gewicht weer terug. Maar Als je te veel lichamelijke/klachten gevolgen heb raad ik het aan. Voor sommige mensen is het de enige optie en geeft het daadwerkelijke goede resultaten. Als je ervoor kiest volg dan alle adviezen mbt het nemen van vitamines en voedingsmiddelen nauwgezet op.
Ik heb ook heel mijn leven overgewicht/obesitas gehad. Ook heb ik PCOS. Dat is een hormoonstoornis, waardoor je overgewicht kan krijgen, maar je kan ook PCOS krijgen door overgewicht. Op mijn 22ste had ik een BMI van 45! Ik had ook alle diëten geprobeerd. Vanaf mijn 6de levensjaar ging ik naar een diëtiste. Niets hielp. Nu weet ik waarom. DIËTEN HELPT NIET. een dieet staat gelijk aan tijdelijk je etenswijze veranderen en zo snel mogelijk resultaten zien. Daardoor krijg je het jojo effect. WAnt na een tijd beland je weer in je oude levensstijl.
Wat wel gaat helpen is beetje bij beetje je levensstijl veranderen naar een steeds gezondere levensstijl waar jij je goed bij voelt.
Nu ben ik 25 en ben al 30 kg afgevallen.
Hoe heb ik het gedaan?
Veel gebeden tot God of HIJ mij kracht en wijsheid wil geven. Ook ben ik ga leren zien dat ik mooi bent. Dat ik wonderlijk gemaakt ben.
Ik ben gaan inzien dat diëten niet werkt. Want hoe meer je eten gaat verbieden hoe meer je zin in eten krijgt en in je mond gaat proppen. Daarna komt die ellendige schuld en minderwaardigheidsgevoel. daardoor voel je je alleen nog maar ellendiger.
Ik heb de dieet mentaliteit de deur uitgedaan, want ik kwam tot het besef dat een levensstijl voor heel je leven is en je kan alleen een levensstijl ontwikkelen wat jezelf 'volhoudt''. en waar jij je goed bij voelt. Als ik iets wilde eten mocht ik het! daardoor had ik veel minder zin in ongezonde eten. In het begin had ik de regel 80% procent gezond eten en 20 % ongezond. Nu eet ik bijna alleen maar gezonde etenswaren.
Beetje bij beetje ben ik mijn levensstijl gaan veranderen. Eerst ben ik gaan stoppen met frisdrank en alleen thee/koffie en water gaan drinken. Daarna heb ik gezonde alternatieven gezocht voor voedsel met een hoge koolhydraat gehaalte. Bijv. ipv spagetti, courgetini. Daarna ben ik mijn ontbijt gaan veranderen van boterhammen naar een smoothie met magere kwark, fruit havermout en psyliumvezels.(voor een goede stoelgang)
Ook eet ik nu tijdens de lunch de meeste calorieën en savond alleen groente en een stukje vlees. ook eet ik na het avond eten niets meer. Over het algemeen eet ik koolhydraat beperkt en eiwitrijk.
Beweeg! zoek een sport wat je leuk vind. Ik vond niets leuk! ik haatte sport. Daarom heb ik een personal trainer ingeschakeld en zijn we samen gaan zoeken wat ik leuk vond. Uiteindelijk ben ik krachttraining gaan doen en I love it!
Dit is mijn levensstijl, ik voel mij er prettig bij. Voor jou kan het heel anders uitzien.
Andere tips:
eet uit een kleinere bord.
je bord moet een vuist van koolhydraten bevatten, twee handen groente en een hand vlees.
leg gezonde dingen in het zicht, daardoor eet je minder snel ongezonde etenswaren.
doe het samen met je man, steun elkaar er in.
KOOP geen ONGEZONDE voedsel. Wat je niet in huis heb kun je ook niet opeten.
Doe boodschappen als je net gegeten hebt.
gooi de weegschaal weg! want je bent meer waard dan de nummer op de schaal ipv wegen meet je je zelf( taille, borst en heupomtrek)
zoek een sport maatje.
Ga niet voor snelle resultaat, maar voor gezondheidsvoordelen op lange termijn.
Het feit dat je gediagnostiseerd ben met diabetes type 2 is het verstandig om een koolhydraat beperkte levensstijl op te zoeken.
je mag me altijd contacteren via mail(bekend bij de redactie)
Em1
Heftige beslissing waar je voor staat.

Ik sluit me aan bij wat Mery hieronder ook schrijft.
Leefstijl verandering is het beste wat je kan doen en zal je ook na een operatie moeten doen en volhouden, anders heeft het geen zin.

Een andere manier van eten kan je hier zeker bij helpen. Verdiep je eens in www.thenewfood.nl. Ketogeen/koolhydraatarm eten, maar eiwitrijk en je hebt zeker geen honger. Het is geen dieet, je eet gewoon anders (en lekker)...en het went snel.
Steeds meer (huis)artsen, dietisten en ook diabetesverpleegkundigen gebruiken deze manier bij hun patienten en het wordt ook vaker gebruikt in de leefstijlgeneeskunde.
Het fijne is dat er kant en klare kookboeken zijn en dat je gewoon eens kan starten om 4 weken de startgids te volgen. Je hoeft dan zelf niet over menu's na te denken en doet gewoon simpel wat er staat. Kijk eens wat het met je doet.
Zorg daarnaast voor voldoende beweging! Succes!