Medicijn uit je lichaam

drs. A.J. van den Noort / Geen reacties

Vraag

Hoelang duurt het voordat hogebloeddrukmedicijnen uit je lichaam zijn om over te kunnen stappen op een ander middel?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

Dit is best een moeilijke vraag, omdat het niet voor iedere gebruiker hetzelfde is.

Ieder medicijn heeft een halfwaardetijd (T 1/2el), dit is de tijd die je lichaam ervoor nodig heeft om de actieve bestanddelen van het medicijn voor de helft af te breken. Globaal kun je zeggen dat na vijf keer de halfwaardetijd, 97 procent van de werkzame stof uit je lichaam verdwenen is. Als een medicijn een halfwaardetijd van 2 uur heeft, dan is na 5x2 uur=10 uur het medicijn voor het grootste deel niet meer werkzaam/actief.

Op Farmacotherapeutisch Kompas staat ieder medicijn wat in Nederland leverbaar is. Als je hier het medicijn in opzoekt, dan staat onder het kopje eigenschappen de T 1/2el. Zo kun je uitrekenen wanneer het medicijn niet meer werkzaam zou moeten zijn.

Er zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen bij deze algemene regel, zoals ernstig overgewicht, zuurtegraad van de maag, ander medicatiegebruik etc.

Drs. A. J. van den Noort

drs. A.J. van den Noort

  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Huisarts

Tags in dit artikel:

medicijn