Verbale seksuele intimidatie

Reformatorische Maatschappelijke Unie / 13 reacties

Vraag

Ik (jongeman van 28 jaar, ongehuwd, wel een relatie) zit met een moeilijke situatie op m'n werk. Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe baan op kantoor. Ik werk op een nevenlocatie van een grote organisatie. Ik werk daar met twee dames. De teamleider, één van de twee dames, stelt bizarre vragen aan mij omdat zij nooit heeft gehoord dat er een man van 28 geen seks heeft gehad.  Zij vraagt: “Heb je wel eens een blote vrouw gezien? Wat zou je doen als wij naakt zouden rondlopen? En: “Je bent een nieuwe collega, dus je moet vrijdag op zaterdag mee stappen, dan trekken wij een zeer kort rokje aan met naaldhakjes, dan verwachten we wel wat moois.” En: “Binnenkort vier ik de verjaardag van m'n zoontje, maar het is verplicht seks voor iedereen die komt.” En dat gaat zo de hele dag zo door, als de andere collega er is, maar ook als wij samen zijn. U begrijpt misschien wel dat dit heel moeilijk voor me is. Ik heb het met m'n vriendin besproken, maar die is veel jonger en die begreep niet helemaal dat deze werkplek zo gevaarlijk is. Het zijn wel m'n inkomsten. Wat is een goede reactie? Ik heb lid van de RMU. Zouden zij ook gratis advies hiervoor kunnen geven?

Antwoord

Aangrijpend als je de gehele dag door seksueel getinte opmerkingen te horen krijgt. Dit hoef je echt niet te accepteren! Hier is sprake van verbale seksuele intimidatie. Belangrijk is om dit wel met de werkgever te bespreken, want de werkgever moet je beschermen tegen seksuele intimidatie op het werk en de nadelige gevolgen daarvan. De werkgever zal dan ook hieromtrent onderzoek moeten doen en maatregelen moeten nemen.

Wel adviseren wij je om contact op te nemen met de RMU, zeker als lid en daar zijn geen kosten aan verbonden. Tezamen met jou is het belangrijk om te beoordelen of er voldoende wordt ondernomen om deze intimidatie te stoppen.

Jannie Voortman, RMU

Tags in dit artikel:

RMUwerk
13 reacties
CrA
Beste jongeman,
Je bent in een gevaarlijke situatie beland. Toch een vraag: Ik neem aan dat je collega's, die het vreemd vinden dat een man van 28 nog geen seks gehad heeft, zij daar jou mee bedoelen. Als dat zo is, hoe weten ze dat jij nog geen seks gehad hebt? Heb je ze dat verteld? Ben je soms enigszins, misschien wel onbewust, meegegaan in hun seksueel getinte opmerkingen? Verzoekingen moeten in de kiem gesmoord worden, anders wakkeren ze aan tot een storm. Waakt en bidt dat je niet in verzoeking komt, de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
denkna
Kom op zeg! Je bent 28 jaar, dus ook geen broekie meer.
Probeer dit eerst op te lossen met kwinkslag en wat humor.
En maak gewoon helder en duidelijk waar jou grenzen liggen, vanuit een gezonde professionele houding!

De 'voorstellen' die de dames doen gaan helemaal nergens over. Maar ze hebben kennelijk ontdekt dat ze er jou mee kunnen stangen. Dus komt het van jou kant aan op een stukje weerbaarheid.

Het is goed dat er een RMU er is. Maar probeer dit eerst zelf op te lossen, zou ik zeggen. Door de RMU er bij te halen schaalt de situatie direct op naar een conflict. Daar wordt de werksfeer over het algemeen niet beter op.

Kom op! Je kunt het!
89avkr
@CrA, zelf ben ik ook werkzaam in een omgeving waar door collega's weleens zulke dingen worden gevraagd. Dat hoef je echt niet zelf te vertellen, daar vragen ze naar. Bij een kennismaking vragen ze van alles, ook of je een relatie hebt. Ben je (nog) niet gehuwd en woon je ook niet samen? Dan kun je wel raden wat de volgende vraag is die ze stellen.
John61
Vraagsteller, jij bent voorwerp van ongewenst gedrag (in dit geval seksuele intimidatie) zoals dit gedefinieerd staat in de Arbowet. Zulk gedrag hoort niet thuis in een werksituatie; dit hoef je niet te accepteren. Wees naar je collega's duidelijk waar je grenzen liggen en zeg dat je hier niet van gediend bent. Als de dames dan niet stoppen, raad ik je aan dit met je leidinggevende te bespreken. Je werkgever is verplicht je hiertegen te beschermen. Als je dan nog niet verder komt, schakel dan een vertrouwenspersoon van je werk of als die er niet is van je vakbond in. Denk niet dat het vanzelf wel stopt. Sterkte!

Verdere info: http://www.arbeidsrechter.nl/seksuele-intimidatie-werkgever-werknemer-klacht-ontslag
CrA
@89avkr, collega's durven alles te vragen, maar je hoeft niet op alles een antwoord te geven. Bovendien kun je duidelijk aangeven dat je van zulke vragen niet gediend bent.
Cslingerland
Jozef maakte ook iets soortgelijks mee. Hij maakte heel duidelijk wat hij er van vond en waarom hij er niet van gediend was. Hij moest dat met negatieve gevolgen bekopen, maar de Heere zorgde voor Hem. Ten diepste maken ze God belachelijk door op zo'n vunzige manier om te gaan met de gemeenschap tussen man en vrouw. Ik hoop dat je mag zien hoe bijzonder deze instelling van de Heere juist is. Misschien is het dan juist om medelijden te hebben met de gene die denken dat ze je het leven zuur maken. Sterkte er mee, in de stappen die je onderneemt, maar ook Gods onmisbare kracht er voor gewenst!
Jello
Moeilijke situatie, wat volgens mij niet zoveel te maken heeft met jouw leeftijd. Een 'kom op joh, je bent al 28...' lijkt me dan ook niet echt toepasselijk of helpend in dit probleem. En op zulke zondige uitspraken met humor en een kwinkslag te reageren ook niet!

Goed dat je hulp zoekt. Maar probeer allereerst over deze mensen heen te zien. Welke bedoeling heeft de Heere met deze moeilijkheden in je leven? Deze dames zijn maar de werktuigen van het kwaad en daarom zijn ze te beklagen. Vlucht met deze moeilijkheden tot de Heere en verwacht het van Hem!

En bid voor deze collega's...
denkna
Van een brandweerman geleerd dat je de grootste brand had kunnen blussen met een natte doek: als je er maar op tijd bij bent!

Wat ik er mee wil zeggen @jello, is dat situaties makkelijk escaleren. En in zekere zin gebeurt dit hier al. Ik praat zeker het gedrag van deze dames niet goed, begrijp me. Maar ik vind het bij een bepaalde volwassenheid horen om dit soort gedrag op een ontspannen manier te keren. En daar hoort soms wel eens een kwinkslag en wat humor bij. Daar is niks verkeerd aan!

Mijn ervaring is dat zodra deze situaties worden opgelost via een formele weg, met een beroep op je rechten, (al dan niet ondersteund door een belangbehartiger of jurist) het vrijwel altijd tot een verstoring leidt in de verhoudingen. En dat wilde de vraagsteller nu juist niet, omdat het zijn inkomsten zijn.

Daarom mijn advies: probeer tijdig de natte doek te gebruiken, dan heb je straks niet de brandweer niet nodig....
denkna
Daarom mijn advies: probeer tijdig de natte doek te gebruiken, dan heb je straks de brandweer niet nodig....
89avkr
@CrA, je hebt gelijk, je hoeft niet overal antwoord op te geven, dat doe ik ook niet. Maar omdat je in je eerste reactie afvroeg: heb je ze dat soms vertelt?
Er zijn zaken die niemand wat aangaan, maar ze vragen van alles, dat is wel duidelijk
89avkr
@CrA, je hebt gelijk, je hoeft niet overal antwoord op te geven, dat doe ik ook niet. Maar omdat je in je eerste reactie afvroeg: heb je ze dat soms vertelt?
Er zijn zaken die niemand wat aangaan, maar ze vragen van alles, dat is wel duidelijk
AHHK76
Het moet heel moeilijk zijn om dit zo mee te maken!
Het is zeker goed om de RMU te vragen jou te helpen. Maar ik denk dat je daarbij ook zelf uit moet vinden, wat een goede manier van reageren is... Want op de een of andere manier zorgt jouw manier van reageren er blijkbaar voor dat ze doorgaan met dit pestgedrag!?
Als je volgens hen mee moet stappen, omdat je een nieuwe collega bent, dan kun je misschien zeggen dat dit niet in de arbeidsvoorwaarden staat. Als ze doorgaan, gewoon negeren...
Als ze zeggen dat het op die verjaardag verplicht is om seks te hebben, dan ga je gewoon niet naar die verjaardag.
Maar zulke dingen zijn makkelijker te bedenken vanuit een 'luie stoel' thuis, dan als je er midden in zit! Tenminste ik weet niet hoe ad rem je bent, maar ik weet in onverwachte situaties vaak niet goed wat ik zeggen moet.
Ik hoop dat je ook bidt voor deze situatie en dat je ervaart dat God je wijsheid geeft om goede woorden te spreken en te zwijgen op het juiste moment. Sterkte ermee!
leene
Ik ben zelf ook vrouw en als ik dit zo lees dan denk ik: "wat een ongelofelijke sneue types" Mijn eerste reactie zou zoiets zijn als; 'kom je wat te kort thuis als je alleen maar over seks kunt praten" Of ... " jullie kunnen werkelijk nergens anders over praten he.. jullie hebben de diepte van een surfplank.
Probeer er boven te staan... als ze merken dat je het je erg aantrekt wordt het meer. Als het echt niet anders kan zou ik proberen met hen zelf te praten en anders moet het maar via de formele weg. Maar dan wordt het helemaal een onwerkbare situatie en met zulke types ben ik bang dat ze je helemaal proberen te kraken. Nogmaals zij zijn de sneue zielenpoten... laat ze dat maar voelen dat werkt het beste is mijn ervaring