Beroepingswerk | bijbellezen | Melchizedek | Weerklank | oraal | Drie-eenheid

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

1) Hoe weet een predikant wanneer hij een beroep krijgt of hij deze aan moet nemen of moet bedanken? Wat als een predikant bedankt voor het beroep terwijl hij het eigenlijk wel aan had moeten nemen?

2) De laatste tijd voel ik me erg ver van God vandaan en ik mis Hem echt. Ik weet dat ik dicht bij God kan blijven leven door (veel/regelmatig) de Bijbel te lezen. Dit probeer ik ook, alleen ik vind het erg lastig hoe ik dat moet vormgeven. Welk Bijbelboek begin ik (alle ‘bekende’ verhalen, of juist een moeilijk boek), hoe geef ik het vorm (paar verzen lezen en er veel bij halen qua uitleg/verschillende vertalingen/verklaringen, of juist veel lezen, hoofdstukken achter elkaar zeg maar). Ik ben best perfectionistisch en ik weet dat er niet één goede manier is, maar iedere keer als ik ergens in begin, loop ik vast. Ik was begonnen in Jesaja, maar vind dit eigenlijk heel pittig en het blijft best ver weg. Hebt u advies?

3) In Hebr. 7:3 staat dat Melchizedek aan de Zoon van God is gelijkgemaakt. Hij is priester tot in eeuwigheid. Als hij aan de Zoon van God gelijk is gemaakt, wat zegt dat dan over hem?

4) Hoe is het liedboek Weerklank ontstaan?

5) Wij als getrouwd stel hebben een vraag. Er zijn al wel wat dingen over beschreven, maar toch geeft het ons geen duidelijk antwoord. Als getrouwd stel mogen we nu gemeenschap hebben met elkaar. We vinden het belangrijk dat we op dit gebied allebei iets goed vinden. We willen op een liefdevolle manier met elkaar omgaan. Kan orale seks hier aan voldoen? Vrienden van ons praten hier vaak negatief over. Uiteraard bespreken wij niet ons huwelijksleven, maar zij praten daarover alsof orale bevrediging niet is toegestaan. Volgends hen is het niet Gods bedoeling qua seksualiteit. Ook zou dit van de pornowereld vandaan komen. Hoe denkt u hierover? Mogen wij als getrouwd stel dit dus niet doen en zondigen wij dan omdat dit niet Gods bedoeling is van seksualiteit?

6) Ik vraag me af waarom de kerk zonodig de leer van de drie-eenheid in een schema heeft willen vatten. Schema’s die eigenlijk maar slappe weergaven zijn. In de Bijbel vinden we die leer helemaal niet terug. Wellicht enigszins in een paar teksten zoals 1 Joh. 5:7 en Matth 28:19, teksten die mogelijk later toegevoegd zijn. Als deze leer van de kerk nu zo belangrijk is, dan zou God toch hebben kunnen besluiten dit helder in de Bijbel op te nemen? Deze leer maakt het er niet duidelijker op. Het blijft een mysterie, maar ook een twistpunt. Moeten we niet gewoon zeggen: het is een Goddelijke mysterie, we zien iets van de Godheid van Jezus en de Heilige Geest terug in de Bijbel, maar hoe het precies zit, weet alleen God?

Antwoord

De bovenstaande vragen kregen we de afgelopen dagen binnen. De antwoorden zijn vrij eenvoudig te vinden via de zoekfunctie op deze site. Klik ook eens op de tags onder een antwoord om meer relevante artikelen uit het verleden te bekijken. In geval van twijfel mag je altijd mailen naar info@refoweb.nl.

1) www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/beroepingswerk

2) www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/bijbellezen

3)

4) www.refoweb.nl/vragenrubriek/25042/weerklank-in-vergelijking-met-andere-bundels

5) www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/oraal

6) www.refoweb.nl/vragenrubriek/tag/drie-eenheid