Stem van God krachtig in je hart

Redactie Refoweb / 48 reacties

Vraag

De dominee van mijn moeder heeft een beroep aangenomen naar een andere gemeente. Hij vertelde in de gemeente dat de stem van God krachtig in zijn hart kwam dat hij moest optrekken en dat hij die stem herkent uit duizenden. Mijn moeder heeft altijd de zeer sterke mening dat alleen als je dit kent, je echt bekeerd bent. Je moet dit ook kunnen vertellen. Ik ken dit niet op deze manier en gooi dan alles weg. Hoe moet ik hier nu naar mezelf toe mee omgaan? De mening van mijn moeder heeft zo enorme impact.

Antwoord

48 reacties
Johan100
Lecram, er staat in de Bijbel in 2 Timotheus 3:5: '(...) Hebbende een gedaante van godzaligheid, maar die de kracht derzelve verloochend hebben. Heb ook een afkeer van deze'.

Dat betekend dat er in het leven met de Heere (ware godzaligheid) kracht is.
God wil echt krachtig tot ons spreken door Zijn Woord en Geest.

Zie jij daar ook naar uit? God is een levende God.
Johan100
Betekend moet zijn betekent.
Lecram
@Johan100: Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Misschien ook wel, maar dan ga ik gissen. Je vraag impliciert dat je denkt dat ik niet weet wat de kracht van God is. Dat kan je niet weten, want je kent me niet. Het doet er verder ook niet toe. Het gaat er om wat de bijbel zegt.

Lees nog eens goed wat ik hiervoor schreef: waar Paulus in 2 Timoteus 3 spreekt is over mensen die wetteloos leven, met godvruchtige schijn. Volgens mij schreef ik precies hetzelfde. Jezus spreekt daar in Mattheus 7:21 ook over. Van buiten christelijk, maar zonder vruchten. En de vrucht komt van de Heilige Geest, de kracht van God.

Dit gaat helemaal niet over krachtig spreken van God door middel van het geven van een tekst. Mensen, lees de bijbel nu gewoon eens wat er staat. God werkt in ons met kracht om vruchten van geloof en bekering voort te brengen, precies zoals Paulus daarover schrijft in Galaten 5. Zonder Gods kracht lukt dat niet, en vervallen we in wetteloosheid. Deze kracht van God is van invloed op onze wil en vermogen om godvruchtig te leven. Maar dan moeten we er wel actief gebruik van maken. En daar schort het vaak aan. Niet aan de kracht van God.

Het geloof is niet een kwestie van afwachten en achterover leunen om maar iets van God te ervaren. Geloven is een wandelen achter Jezus aan, om de koninklijke wet te volbrengen (Jak. 2:8).
Johan100
Lecram: je schrijft 'Dit gaat helemaal niet over krachtig spreken van God door middel van het geven van een tekst'.

Die discussie maken jullie ervan en refoweb heeft linkjes geplaatst naar 'het krijgen van teksten'.
Vraagsteller(ster) heeft het daar helemaal niet over.

Lees de vraag nu eens goed. Is vraagsteller(ster) geholpen met de discussie die jij voert?
Lecram
Discussie die ík voer? Ik dacht dat jij net zo goed mee doet. Net als verschillende anderen.

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat het krijgen van een stem van God in ons geen voorwaarde is om een volgeling van Jezus te zijn. Dat heeft dus wel degelijk verband met de vraag.
CrA
Beste vraagsteller, je moet onderscheid maken tussen de roeping/zending m.b.t. een ambt en tussen de roepstem van God in het evangelie, die tot alle hoorders komt. Verder is het bijbels dat een dominee door de Geest geleid wordt om naar een andere gemeente te vertrekken (Hand. 8:26,29, 39/ Hand. 10:19/Hand. 16:6,7). Maar een roeping en uitzending om het Woord van God te verkondigen is geen kenmerk dat je de roepstem van God in het evangelie ook gehoorzaam bent of zoals jij het noemt: bekeerd bent. Judas was geroepen (Mark.3:14,19) en uitgezonden(Luk.9:1-2) om te prediken, maar het bleek dat hij de roepstem van Jezus(Matth.4:17/Mark.1:15) niet heeft opgevolgd(Joh.12:6). Het blijkt dus uit je leven of de roepstem van God, die tot je komt in het evangelie, kracht heeft gedaan.
huibertus
Komt hoort toe allen gij die God vreest,en ik zal vertellen wat Hij aan mijn ziel
gedaan heeft ps 66;16 dat is een ervaring.
De zelfde Geest getuigt met onze Geest dat wij kinderen van God zijn Rom 8 ;16 ook dat is een ervaring
Deze doet de deurwachter open,en de schapen horen Zijn stem,en Hij roept
Zijn schapen bij naam. Daar moet ieder kind van God toch iets van weten?
Mijn gedachten zijn, als de moeder, en vraagsteller inplaats van openbaring
het woord ervaring hadden gebruikt,de discussie heel anders was verlopen
huibertus
Het laatste Joh 10;3