Verkering weer bijna uit

J.M. Strijbis / Geen reacties

Vraag

Eerst moet ik even zeggen dat de vragen op Refoweb netjes en zorgvuldig worden beantwoord. Maar nu heb ik zelf een vraag. Ik heb vorig jaar meer dan een jaar verkering gehad. Op een gegeven moment ging het niet goed. Het is toen vier maanden uitgeweest. In die tijd heb ik mogen en kunnen geloven dat ik haar terug zou krijgen. Ik ben hier ook niet verkeerd mee uitgekomen. Ik ben er achter gekomen dat de Heere niet kan liegen. Alles ging goed, tot op een week of anderhalf geleden. Het is net of de duivel er tussen is gekropen. Het is bijna weer uit. Maar God kan toch niet liegen? Heb ik me dan zo enorm vergist? Of heeft God toch iets anders bedoeld dan ik bedacht had? Ik vind het zo moeilijk. We hebben een week van afstand tot elkaar afgesproken. Deze week was ik heel rustig. Ik kon zeggen dat de Heere het goed had gedaan. Van binnen had ik wel de hele tijd de geschiedenis van Abraham in mijn hoofd. Hier wordt op een gegeven moment tegen Abraham gezegd: Ga uit uw land etc. Het was net of ik er voor werd klaar gemaakt, maar nu weet ik het niet meer. Daarnaast hoor ik van buiten en van binnen allemaal zeggen: "Zie je nou wel dat het niks is. Ik had het wel gezegd! Klopt niks van, etc... Ik word hier moedeloos van. Misschien weet iemand hier advies op? Alvast bedankt, een jongeman.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vragensteller,

Ik merk dat je van binnen door elkaar wordt geschud. Dat is een lastige en onrustige tijd, lijkt mij. Je stelt een heleboel vragen. Het komt mij voor dat je erg vanuit je gevoel spreekt. Logisch, want het raakt je. Toch adviseer ik je om te proberen er ook met je verstand naar te kijken. Dat betekent er wat afstand van te nemen (die week zonder kan heel goed zijn) en er van een andere kant naar te kijken.

Waar kwam het geloof vandaan dat zeker wist dat het weer goed zou komen? Het geloof is een vaste grond, etc. Hebr. 11. De bede die over blijft is: Heere, wat wilt Gij dat ik doen zal? Dan is het niet meer wat wij willen, maar wat de Heere wil. Het is niet gemakkelijk, maar de meeste rust geeft de overgave aan de Heere. Dan ben ik uitgewerkt en dan heeft de Heere het voor het zeggen. En die binnenpraters zullen ons altijd dwars blijven zitten. Telkens als je de onrust en moedeloosheid ervaart: lees het Woord van de Heere en vraag of Hij je rust geeft in Hem.

Dat is het beste advies dat ik je kan geven. Ik wens je heel veel rust in God. En natuurlijk sterkte in je persoonlijke situatie.

Groetjes,
J. M. Strijbis

J.M. Strijbis

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Gouda
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Docent(opleider) Driestar Hogeschool

Tags in dit artikel:

geloofsvertrouwenverkering uit