Verkering met meisje dat al een kind heeft

Ds. C. Budding / Geen reacties

Vraag

Ik heb  verkering met een meisje van de kerk die al een kind heeft van iemand anders die niet kerkelijk is. Ze komen ook nooit meer bij elkaar. Mag ik met dit meisje trouwen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt een korte vraag die niet zomaar te beantwoorden is. Want je vraag levert veel meer vragen op, waarbij een gesprek absoluut noodzakelijk is. En in dat pastorale gesprek zou een aantal zaken duidelijk moeten worden. Allereerst vraag ik mij af of jouw vriendin getrouwd geweest is. Het lijkt erop van niet, maar ook als dit niet het geval geweest is, dan heeft zij wel met die andere man samengeleefd. Hoe en waarom is deze relatie verbroken? Hoe staat zij daarin?

Ik lees dat ook je vriendin van de kerk is. De meest belangrijke vraag is: Hoe staan jullie hier samen in tegenover de Heere? Heeft zij hierin ook zelf schuld? En zo ja, heeft ze dit beleden voor Gods Aangezicht? Tegelijkertijd heeft zij wel een kind van die andere man, die onkerkelijk is. Welke gevolgen heeft dit straks voor de opvoeding van haar kind dat straks als je zou trouwen ook jouw kind zal zijn.

Hierbij is het ook heel belangrijk om je af te vragen: kan ik dit kind ook liefde geven? Want dat is nodig en dat vraagt soms om zelfopoffering! En hoe verhoudt zich dat tot eventueel andere kinderen die geboren gaan worden? Wat is het belangrijk dat ook dit kind zich onvoorwaardelijk geliefd voelt in het gezin. Wat een enorme pijn en teleurstelling levert dit op als je dat niet op zou kunnen brengen. Tegelijkertijd moeten jullie je samen afvragen of er een totale vrijheid is om ook dit kind in het bijzonder op te voeden zoals de God dit van jullie vraagt.

Het is mijn vaste overtuiging dat de Heere juist ook in onze gebrokenheid en dwars door onze zonden een weg wil geven waarlangs we mogen gaan. Maar dat kan alleen als we alles aan Hem belijden. Er staat niet voor niets geschreven in 1 Johannes 1:9: “Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.”

Daarom raad ik jou samen met je vriendin aan om contact op te nemen met de kerkelijke gemeente waar je aangesloten bent. Ga het gesprek aan samen met de (eventuele) predikant of ouderling en leg er een geopende Bijbel naast. Leg alle dingen open en eerlijk op tafel voor de Heere en laat Gods Woord jullie de weg wijzen waarlangs jullie kunnen gaan.

Veel zegen en wijsheid toegewenst!

Ds. C. Budding,
Goudswaard