Stem van God krachtig in je hart

Redactie Refoweb / 48 reacties

Vraag

De dominee van mijn moeder heeft een beroep aangenomen naar een andere gemeente. Hij vertelde in de gemeente dat de stem van God krachtig in zijn hart kwam dat hij moest optrekken en dat hij die stem herkent uit duizenden. Mijn moeder heeft altijd de zeer sterke mening dat alleen als je dit kent, je echt bekeerd bent. Je moet dit ook kunnen vertellen. Ik ken dit niet op deze manier en gooi dan alles weg. Hoe moet ik hier nu naar mezelf toe mee omgaan? De mening van mijn moeder heeft zo enorme impact.

Antwoord

48 reacties
Lecram
Theologen die de mensen opleggen dat ze aan voorwaarden moeten voldoen om een kind van God te zijn, die niet in de bijbel staan, moeten ze direct uit hun ambt ontheffen en een stevige cursus bijbelkennis geven. En daarvoor eerst slagen om ooit weer aan de slag te gaan als theoloog.

NERGENS staat er in de bijbel dat je een tekst moet hebben gekregen op een bijzondere wijze. Het is ook nogal onzinnig omdat de bijbel nooit geschreven is met hoofdstukken en teksten.

De meest onzinnige en misbruikte uitdrukking om te 'bewijzen' dat je het van God zelf moet hebben gehoord wordt geciteerd uit Psalm 56. In de berijmde versie staat: "Ik heb het zelf uit zijn mond gehoord". Als je in de onberijmde Psalm 56 kijkt staat dat er geeneens.

Heel veel mensen worden onterecht in twijfel en onzekerheid gehouden omdat er figuren zijn die de mensen lasten opleggen die ze zelf niet eens kunnen dragen. En het wordt nog gepruimd ook.
huibertus
Ik zal horen,wat God ,de Heere ,spreken zal;want Hij zal tot Zijn volk en tot
Zijn gunstgenoten van vrede spreken
Misschien geen voorwaarde,maar wel een glimlach van Zijn genade
huibertus
Ps 85 v.s 9
Lecram
@Huibertus: "Hij zal tot Zijn volk en tot Zijn gunstelingen van vrede spreken"

Dat gaat over Israël, vriend. Niet over ons. God sprak door profeten tot Israël. Nu hebben wij het geschreven Woord. Toen nog zeer beperkt.
Dat bedoel ik met "een stevige cursus bijbelkennis geven". Gewoon lezen wat er staat, en er niet op los fantaseren, alsof Israël de kerk zou betreffen.
RSTHG21
Ik roem in God, ik prijs Zijn onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord.
De 'discipelen' uit Johannes 6 dachten ook dat ze naar de hemel zouden gaan en dachten ook het ware geloof deelachtig te zijn, maar toen de Heere ging spreken, zeiden ze deze rede is hard, wie kan dezelve horen. Alleen het ware discipelen van God die blijft omdat de Heere het in hun hart gesproken had.
Lecram
@RSTHG: "Ik roem in God, ik prijs Zijn onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit Zijnen mond gehoord. "

Toon eens vanuit de bijbel aan waar dat staat? Je zult het niet vinden. Hoe vind je het zelf dat je slechts een berijmde psalm hebt geciteerd om je standpunt te bepalen?
huibertus
Lecram
Ik heb gewoon gelezen wat er staat,en het woord van God geldt ook mij
Het is niet aan u om uit te maken wie de gunstelingen van God zijn.
Lecram
@Huibertus: Het is inderdaad niet aan mij. Maar het is ook niet aan jou om woorden uit de bijbel die bestemd zijn voor een ander op jezelf toe te passen. De hele context toont aan dat het in deze psalm gaat over het volk Israel. Ik ben het dan ook niet die de woorden toepast op Israel, dat is de schrijver van de psalm. Dan is het wel wat hoogmoedig om dat naar je toe te trekken. Jij bent geen Israel.
Roosvan3
Lecram, zijn de tien geboden dan ook niet voor ons bestemd? Die waren toch ook voor het volk van Israël?
Roosvan3
Leid mij door Uw Geest en Woord. Door werking van de Heilige Geest kan het Woord met kracht in onze ziel komen.

Ik geloof niet dat elk kind van God teksten krijgt, maar het is wel een extra persoonlijke bevestiging van Zijn liefde.
Lecram
@Roosvan3: niemand krijgt teksten. Wat ik al schreef: de bijbel is oorspronkelijk niet geschreven met teksten en hoofdstukken, die zijn er veel later aan toegevoegd. Wel vervelend dan voor die mensen die nog in de tijd leefden dat er geen tekst indelingen waren.

God heeft Zijn Woord gegeven, aan iedereen. En daarbij de opdracht om dat te geloven en daarnaar te leven. Niets meer en niets minder. Daar spreekt God door.
Lecram
@Roosvan3: Kijk eens naar de inleiding van de tien woorden (in feite is de inleiding het eerste Woord). Die zijn expliciet gegeven aan Israel.
Pas heel veel later is het Woord ook geopenbaard aan de volken, en mochten de volken ook de Heilige Geest ontvangen. Voor de volken geldt ook de Torah, maar niet alles wat in de Torah staat geldt voor iedereen.
Er is nooit wat aan afgedaan of wat aan toegevoegd. Jezus zegt zelf dat er geen jota of tittel voorbij gaat, totdat Hij terug komt.

Bij alles wat je leest in de bijbel is en blijft het belangrijk te beseffen aan wie het geschreven is, in welke context en in welke vorm (gedicht, profetie, geschiedenis enz.)
Dat wil niet zeggen dat wij niet kunnen leren van wat specifiek tegen bepaalde personen of groepen is gezegd. Wij leren daarin het hart van God kennen.

De Torah is geen wetboek, het betekent in feite 'onderwijzing'/instructie'.
Roosvan3
Je reageert wel fel Lecram. Als jij zelf een woord van God zou krijgen, dan weet ik zeker dat je anders zou gaan spreken. Dat komt met zoveel kracht in je ziel, dat je niet anders kunt dan geloven dat God tot je sprak.
Svw
Lecram,

Je bent uit alle macht bezig argumenten te verzinnen om je eigen geloof maar niet kwijt te raken. Zo ben je onbewust bezig om op je eigen werken te steunen. Als je alles verliest en leert op Christus te steunen, wachten en alles van hem te verwachten. Ook je geloof, je zekerheid niks komt uit jezelf. Dat moet God toepassen. Anders komt het nog uit jezelf uit je eigen beredeneringen. Vaak doet God dit door middel van Zijn woord, door dit krachtig toe te passen. Alsof het lijkt dat hij persoonlijk tot jou spreekt.
Zo krijg je de ware rust omdat je het zelf uit Zijn mond gehoord hebt. Eerder is er geen rust voor een zoekende ziel.
Lecram
@Svw: zozo, jij weet precies in te vullen wat ik denk. Knap hoor. Probeer eerst eens te lezen wat ik schrijf en dan te begrijpen wat ik schrijf. Dat is beter dan aannames doen en daar je oordeel op te baseren.

@Roosvan3: ik ben niet fel, sorry als dat zo over komt. Ik ben wel direct.
henkie
Volgens mij houd je met die denktrant een minuscuul bijbeltje over dat je goed vast moet houden als het waait, Lecram.
Maar verder heeft het weinig te maken met het onderwerp.

Ik sluit zeker niet uit dat God teksten geeft maar we zijn er erg goed in om zaken op ons zelf toe te passen. We zijn op zoek naar een geliefde en de bijbel valt per ongeluk open bij Hooglied, dat werk ;-)
Bovendien ga je vaak later toch twijfelen of je je het niet hebt ingebeeld. Dus al met al geloof ik meer in deuren die open gaan en deuren die zich sluiten. De middelijkerweg zeg maar ;-)
Lecram
Ik val hier soms van de ene verbazing in de andere.

@henkie: "Volgens mij houd je met die denktrant een minuscuul bijbeltje over dat je goed vast moet houden als het waait, Lecram."

Hoe kom je daar nu in vredesnaam bij? Mag ik zeggen dat dit werkelijk nergens op slaat?

Ik verwacht wel enige uitleg na zo'n vreemde beschuldiging
John61
Ik hou van alle reageerders, ook al staan de reacties mij soms tegen qua inhoud en toon.
huibertus
Lecram
Hoe komt u er bij dat een gelovige uit de heidenen geen Israel is
Zij worden zelfs in geschreven als burger in de stad Sion ps 87:6
En nog wat zo als u vaak reageert komt u op mij over als zeer autoritair
Hobbes
Bijzonder oeverloze discussie op dit moment.

Als God iets via jou tot de mensen iets wil vertellen dan is dat een profetie die in de gemeente getoetst moet worden. (1 Kor 14). In tongen spreken is iets van jou en God. Nergens kom ik in het NT dat de Heer ons een bijbeltekst geeft en daardoor bewezen wordt dat je een echte bekeerling bent. Dwaalleer dus.