Ontevreden met mezelf

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Ik ben zo ontevreden met mezelf, ik kan niet in de spiegel kijken zonder afschuw te voelen. Ik weet dat het niet goed is, maar het is wel iets wat steeds meer tussen God en mij in zit. Alsof die boosheid op mezelf overslaat naar boosheid tegenover God. Ik heb het al zo ontzettend vaak in gebed gebracht of ik vrede kon krijgen met mezelf en bovenal met God. Maar het lijkt alsof het zo moet zijn, maar ik kan er niet mee omgaan. Wat moet ik hiermee?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag. Bijzonder dat je je zo kwetsbaar durft op te stellen en dit naar buiten brengt. Je bericht is een noodkreet uit een aangevochten en boos hart. Wat moet het naar en zwaar voor je zijn om zó door het leven te moeten gaan...

Ik denk dat je het meest baat zult hebben bij een aantal gesprekken met je dominee en met een psycholoog. Ik denk dat er psychisch iets uit balans is bij je en dat dat zijn weerslag heeft op je verhouding tot God. Ik denk dat als je beide sporen gaat volgen, er verbetering mogelijk is. In deze gesprekken kan het o.a. gaan over de vraag wat de achtergrond van dit gevoel zou kunnen zijn. Ik denk dat als je je dan ook zo kwetsbaar opstelt als in dit bericht, er een behandeling mogelijk is die je verder helpt en die je psychisch goed zal doen. En dat zal dan weer een positieve weerslag hebben op je geestelijke leven.

Kort en goed: maak snel een afspraak met je dominee en als het kan met een christelijke psycholoog (bijv. bij Eleos).

Sterkte en wijsheid toegewenst voor de komende tijd.

Met een hartelijke groet,
Ds. C. J. Droger