Erg onzeker over mijn uiterlijk

J.F. (John) Tollenaar / 12 reacties

Vraag

Heel lang heb ik getwijfeld of ik deze vraag zou plaatsen, ja of nee. Ik zit ergens mee waar ik eigenlijk niet over durf te praten. Ik ben erg onzeker over mijn uiterlijk. Zo erg dat ik het verschrikkelijk vind om in de spiegel te kijken. Toen ik klein was waren er mensen die wat zeiden over mijn sproeten, bijv. je hebt je niet gewassen... of zoiets. Als kind vond ik dat verschrikkelijk en ik vond het totaal niet leuk dat ik sproeten had/heb. Toen ik op de middelbare school kwam ging ik het meer merken... andere meiden kregen aandacht van jongens, ik niet. Ik voelde me lelijk. Ben ook nog lang, ook daar ben ik erg onzeker over.

Later zei iemand: jij kan wel fotomodel worden met je lengte. Mijn (notabene beste) vriendin zei: “Ja met haar lengte wel, verder niet want dan moet je knap zijn.” Dat deed me erg zeer. Ik ging vaak met mijn nicht om, jongens keken naar haar, niet naar mij. Ik kwam bij schoonfamilie thuis, mijn schoonzus vond dat ik rare ogen had. Op mijn werk werd er door klanten gezegd: “Ik zoek diegene met een beetje een raar hoofd.” En er zijn nog meer dingen die ik allemaal niet kan noemen.

Wat ga je dan doen? Make-up opdoen om die sproeten te verbergen, mascara, oogpotlood om die 'rare' ogen te 'verbeteren', haar kleuren enz. Rond mijn 24e ging ik ergens anders werken en daar zei ineens een man: “Aha, daar hebben we het knapste meisje van de zaak!” Ik lachte hem uit en zei: daar klopt niks van! Hij zei dat maak ik zelf wel uit. Nu heb ik inmiddels belijdenis mogen doen, maar ik heb zoveel moeite om die mascara en oogpotlood te laten liggen... Ik durf gewoon de straat niet op zonder. En ik weet dat ik goed ben zoals God mij geschapen heeft, maar ik loop me de hele dag met iedereen te vergelijken en kom altijd tot de conclusie dat ik de lelijkste ben.

Mijn haar kleuren doe ik niet meer, maar ik ben er wel erg onzeker door. Ik loop continu te kijken of mijn haar wel goed zit, enz. Ik kan er niks aan doen, het zit in mijn hoofd. Ik weet dat de Heere tot mij spreekt door Zijn Woord, ik wil graag een kind van God zijn. Maar ik denk dat kan niet als je nog met mascara oploopt. Ik weet dat het antwoord misschien zal zijn dat God dit weg moet nemen, of dat ik ertegen moet strijden, maar dit is zo moeilijk voor me. Ik hoop dat het een beetje een begrijpelijk verhaal is en dat er misschien iemand is die mij advies kan geven wat te doen.

Antwoord

Beste jonge mevrouw,

Wat een verdriet is er tussen de regels door te lezen. Wanneer ik dat laat bezinken dan kan ik niet anders concluderen dan dat er veel pijn in je leven ligt. Waarom doen mensen dit? Waarom zeggen ze zulke gemene dingen? Mensen die dit zeggen beseffen niet welke schade ze aanrichten. Het spijt me het te moeten zeggen, maar het komt harteloos op me over.

Ik heb er over na liggen denken hoe het nu komt dat mensen zulke dingen zeggen. Is het misschien omdat de liefde van velen in het laatste der tijden zal verkouden? Het speelt zeker mee. Maar zelfs in een ver verleden werden er al spotrijmpjes gemaakt om het uiterlijk van mensen. Vaak van dominees en hooggeplaatsten. Soms zelfs karikaturen. En nog. Dus nieuw is het zeker niet.

Wel is er de laatste decennia een trend ontstaan dat blijkbaar iedereen ‘knap’ moet zijn. Wat er dan ook dan ook onder ‘knap’ verstaan mag worden. Daar is geen definitie van. Stel je voor dat iedereen dezelfde smaak had? Wat we heel vaak zien is dat mensen op iemand willen lijken. Ze gaan dezelfde kleren dragen, de haardracht moet exact hetzelfde zijn als van hun idool en het liefst praten ze zelfs met dezelfde stem en woorden als hun idool.

Je noemt hele erge dingen die als een mes door je ziel gesneden moeten zijn. Ik durf te zeggen dat degenen die je zo beschimpt hebben niets, maar dan ook niets van de ware schoonheid kennen. Laten we samen eens in de Bijbel kijken wat die nu van ware schoonheid zegt.

Ook ik weet dat er in de Schrift voorbeelden staan van knappe mensen. Maar daar is het God Die dat op liet schrijven als trots zijnde op Zijn Eigen schepsels. Toch staat er nergens dat wij ons haar rood moeten verven omdat koning David rood haar had. Er staat ook niet dat we een veelvervige rok aan moeten trekken om op Jozef te lijken...

Weet je wat er wel staat? Dit: “Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen”, Rom. 8:29. Paulus moest daar op schrijven dat we op Christus moeten lijken. Soms snap ik waarom onze vaderen er niet voor waren om Christus af te beelden. Want altijd als Hij afgebeeld wordt dan is het als een zeer knappe man. En dat is niet in overeenstemming met de Schrift. Lees maar in Jes. 53:2-3: “Want Hij is als een rijsje voor Zijn aangezicht opgeschoten, en als een wortel uit een dorre aarde; Hij had geen gedaante noch heerlijkheid; als wij Hem aanzagen, zo was er geen gestalte, dat wij Hem zouden begeerd hebben. Hij was veracht, en de onwaardigste onder de mensen, een Man van smarten, en verzocht in krankheid; en een iegelijk was als verbergende het aangezicht voor Hem; Hij was veracht, en wij hebben Hem niet geacht.”

Geen gedaante noch heerlijkheid. Dus het beeld dat ons van Hem in schilderijen geschetst wordt klopt niet. En nu terug naar Rom. 8. Daar staat dat wij op Hem moeten lijken! Dus beste jonge mevrouw, we hoeven uitwendig niet mooi te zijn. Het gaat om inwendige schoonheid! En als je nu inwendig op Hem mag lijken, wat ben je dan onmetelijk rijk!

Ik herinner me een preek van wijlen ds. M. van Beek, destijds predikant bij de Ger. Gem. in Ned. te Opheusden. Hij haalde in die preek de woorden aan uit Psalm 45: “Des Konings Dochter is geheel verheerlijkt inwendig.” En hij zei: “Het staat er zo duidelijk bij: INWENDIG! Begrijp je? Als wij Rom. 3 lezen dan laten we het wel om onszelf nog zo knap te vinden en een ander te vernederen. Misschien heb je weleens een pauw zien staan met z’n prachtige veren uitgespreid. Weet je wanneer hij ze laat zakken? Als hij naar beneden kijkt. Want hij heeft van die gruwelijk lelijke poten. En iedereen die iets van jou zegt in negatieve zin, kon beter eens Rom. 3 lezen en zich daaraan spiegelen. Want met het veroordelen van de ander verheffen we onszelf.

En hoe betrekkelijk is schoonheid... Als begrafenisverzorger heb ik het meegemaakt dat mensen zeiden: “Tsjonge, hij of zij, ligt er keurig bij.” En dan dacht ik soms: “Maar dat keurig opgebaarde lichaam, die man of vrouw met dat keurige kapsel of in onze ogen knappe gezicht heeft wel het aardse achter zich moeten laten... En stel dat je dan alleen aardse schoonheid bezeten hebt, en nooit het beeld van Christus gelijkvormig bent geworden, hoe vreselijk is dan de eeuwigheid!

Geplaagde en getergde jonge mevrouw, eigenlijk heb je meer reden om God te danken dan je zelf beseft! Wat een zegen als de mensen je niet moeten om je uiterlijk. Je zelfs verachten om je uiterlijk. Ik geloof dat de Heere deze dingen gebruikt om je tot Hem uit te drijven. Er zal menige traan om gevloeid zijn. En dan mag je pleiten op de belofte die Hij doet, en troost putten uit hetgeen Hij zegt  in Jesaja 66:2: “Want Mijn hand heeft al deze dingen gemaakt, en al deze dingen zijn geweest, spreekt de HEERE; maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest, en die voor Mijn woord beeft.”

Dat zijn nu de zielen die Hij zoekt! Geen knappe mensen. Aardse schoonheid vergaat. Ga de straat maar op! Ook zonder mascara! Ik heb mensen gekend die naar de mens gesproken een gezicht hadden dat wij ‘mismaakt’ zouden noemen. Tot ze gingen praten. En dan kwam er een schoonheid tevoorschijn die ik bij veel ‘knappe’ (kerk)mensen nooit gezien heb. Begin maar eens met God te danken voor hetgeen Hij je gegeven heeft.

Ik lees bij jou een innerlijke schoonheid die velen tot jaloersheid moet brengen. Nee, ik wil je verdriet niet bagatelliseren! Zeker niet! Ik voel de pijn terwijl ik schrijf. Als er niemand jaloers is op iemands uiterlijk, dan hoop ik dat juist diegenen gaan pronken met het prachtige innerlijk dat God geeft aan Zijn kerk. Wat zullen ze raar opkijken als er straks kreupelen, pokdaligen, lammen, en ‘lelijkerds’ de hemel zullen verwerven. En het zal gebeuren! Hoor maar wat de dichter zingt in Psalm 45: 6 en 7

Dan zal de Vorst van al uw schoon getuigen.
Hij is uw Heer', dies moet g' u voor Hem buigen.
'k Zie Tyrus dan, die rijke wereldstad,
U hulde doen en offren schat op schat.
De Koningstelg, die Hij zijn bruid wil noemen,
Is meest om haar inwendig schoon te roemen.
't Borduursel is, naar vorstelijken staat,
Van louter goud gewerkt in 't praalgewaad.

Straks leidt men haar in statie, uit haar woning,
In kleding, rijk gestikt, tot haren Koning;
Zo treedt zij voort met al den maagdenstoet,
Die haar verzelt, U vrolijk tegemoet.
Zij zullen blij, geleid met lofgezangen,
De vreugde voen, die afstraalt van haar wangen.
Tot zij, waar elk gewaagt van haren lof,
Ter bruiloft treen in 't koninklijke hof.

Van harte hoop ik dat je iets aan dit antwoord hebt. Dat het je troost in je verdriet en dat je hierdoor in gaat zien waar de ware schoonheid bij jou en anderen te vinden is!

Een hartelijke pastorale groet en van harte Gods zegen toegewenst!

John Tollenaar

Lees meer artikelen over:

onzekerheidzelfvertrouwen
12 reacties
hvdijk66
Beste zus,

Je verteld in je verdrietige verhaal dat je God kent als schepper. Je heb belijdenis gedaan en "ja" gezegd tegen zijn liefde. God vindt jou mooi! Laat dat op je inwerken, geniet daarvan. Laat die gedachte een glimlach op je gezicht toveren!

Ik moest nog denken aan het volgende boekje, je zou het eens kunnen lezen:
- Je bent een mooi mens (Jos Douma)

Op de achterkant staat:
Een mooi mens is een mens met een mooi innerlijk, een prachtig karakter. Maar kan dat eigenlijk wel een mooi mens zijn? Ja dat kan! De bijbelse boodschap is dat God bezig is ons zo te vormen dat we zijn beeld weer gaan vertonen, dat we gaan lijken op de mooiste mens die ooit op aarde geleefd heeft: Jezus!

Ik bid dat je een steeds mooier mens mag worden.
Ellenoor
Je verhaal is voor mij op sommige punten heel herkenbaar. Iemand maakt even een stomme opmerking en jij loopt er jaren mee rond!
Wat mij helpt is om nog eens naar mensen om mij heen te kijken voor wie ik veel respect heb, bijvoorbeeld omdat ze dicht bij de Heere leven of omdat je erg van ze houdt. Bij nader inzien zijn sommigen van hen naar onze maatstaven helemaal niet knap. Maar dat is me dan al heel lang niet meer opgevallen. Bovendien, liefde en blijdschap geeft glans aan elk gezicht. Andersom ook trouwens, zogenaamde modellen zien er soms zwaar ongelukkig uit.
Het lijkt me trouwens erg ver gaan om te denken dat mascara dragen niet samen kan gaan met kind van God zijn. Maar dat is een ander verhaal.
TM
Allereerst dhr. Tollenaar, wil ik u bedanken voor uw antwoord. Ik waardeer het heel erg dat u zo meeleeft en uw woorden doen mij goed. Ik heb een weg te gaan, maar als de Heere met mij gaat dan is het goed. Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Nogmaals dank!

Ook de anderen die reageerden, dank voor het meedenken/leven. Ik ga zeker dat boekje eens lezen!

En wat Ellenoor zegt, is inderdaad zo. Ik heb het nooit zo bekeken.

Nogmaals bedankt! Allen Gods zegen!
Jakoosje
Je hebt een mooi pastoraal antwoord gekregen op je vraag.
Ook ik herken veel van wat je schrijft. En het was niet zomaar iemand, maar mijn moeder die op mijn vijftiende (nadat ik mascara had gekocht) reageerde met : 'kind, je bént al zo lelijk als de nacht. Denk je nou echt jezelf mooi te kunnen maken?'
Het was deze uitspraak die een groot deel van mijn leven heeft bepaald.
Mag ik naast de pastorale bemoediging enkele praktische adviezen toevoegen?
Je zegt dat je lang bent, dus waarschijnlijk heb je ook lange benen. Accentueer die door een kort rokje te dragen en gekleurde panty's.
Loop rechtop, ga naar een goede kapper, laat een kleurenstyliste jou vertellen welke kleuren jou mooi maken.
Een schoonheidsspecialiste is misschien nog erg ver van je bed, maar ook zij kan je goede adviezen geven!
Ga niet bij de pakken neerzitten, maar maak er iets moois van!

(Van iemand die wat leeftijd betreft je moeder zou kunnen zijn)
TM
Jakoosje, dankuwel voor de reactie. Wat u zegt, is nog veel erger...als je eigen moeder het tegen je zegt. Dat lijkt me verschrikkelijk.
Ik ga uw advies zeker ter harte nemen, hartelijk dank daarvoor. Er zijn vaker mensen die zeggen: je moet rechtop lopen! Ik ga proberen hieraan te werken.
U ook heel veel sterkte gewenst!!!
tamara87
Auw, wat een pijnlijk stuk om te lezen (wat jij schrijft)..

Begrijp goed, lelijke mensen bestaan niet!
Iedereen mag zijn of haar mening hebben over wat ze zelf mooi of minder mooi vinden, maar dat is het ook, een mening, meer niet.
Ik vind het heel naar te horen dat er mensen in je omgeving zijn geweest die hun mening op zo'n manier hebben geuit.

Als je om iemand geeft (beste vriendin) zou je het toch nooit in je hoofd halen om zo met de ander om te gaan? Dat zou jij toch ook nooit doen? Je mag verwachten dat iemand dat dan ook niet bij jou zou mogen doen!

Je hebt deze dingen in een moeilijke tijd moeten opvangen, precies in de tijd dat je zelfvertrouwen en eigen waarde wordt gevormd. Wij laten dat in die leeftijdscategorie vaak afhangen van de meningen uit onze omgeving (leeftijdsgenoten). Daar zit nou ook precies een belangrijk punt in, we laten onze waarde afhangen van de mening van MENSEN... terwijl onze waarde zou moeten afhangen van wat GOD van ons vind. Besef dat, herhaal dat in je hoofd. En besef dat deze mensen die je zo hebben behandeld dat NOOIT hadden mogen doen! Je bent goed gemaakt, je bent gewild, je bent van waarde en mooi zoals je bent omdat de Allerhoogste jou heeft uitgekozen om op deze wereld te komen! Niet pietje, niet klaasje maar JIJ!

Je schijft ook dat je nicht veel aandacht kreeg van jongens, dat zou kunnen komen door haar uiterlijk, of door haar gedrag.. Dat weet ik niet maar daaraan heb je niets gemist toch, waarom zou je 'begeert' willen worden door jongens? Nogmaals daar hangt je waarde niet vanaf.

Pas op dat je je gedrag niet aan gaat passen aan -wat je in je hoofd al hebt ingevuld dat mensen van je denken-. NIVEA,--> Niet Invullen Voor Een Ander. Ga jezelf niet zitten vergelijken met anderen om voor jezelf de conclusie te trekken dat jij de lelijkste zou zijn! Je wilt niet dat anderen dat bij jou doen, doe dat ook niet bij anderen, ook niet als het over jezelf gaat!
Je bent daar eenmaal in beschadigd dus accepteer dat je op dit moment geen juist oordeel aan jezelf kunt hangen. Wees mild voor jezelf en spreek woorden van waardering uit over jezelf ookal voel je ze niet zo. Vraag je bij zo'n moeilijk moment of herinnering af wat Jezus zou zeggen als hij naast je zou staan.

Ik hoop dat je vriend/man je wel de waardering geeft die je verdient!

Fijn dat je belijdenis hebt gedaan. Maar sluit het ene het andere uit? Mag je geen make up meer gebruiken? Als je dat nu gebruikt als 'masker' voor je onzekerheid kun je je afvragen of het zijn doel niet voorbij schiet inderdaad.
Gun jezelf steeds een stukje meer genezing, ook daarin, zodat je plezier kunt hebben in jezelf optutten en je daar goed bij voelen. Vrouwen uit de Bijbel verzorgden zich ook hoor, ook met vroege vormen van make up en oorringen, oliën etc.

Als je eens tijd hebt, schrijf op een briefje welke eigenschappen je leuk vind aan andere mensen, je zult zien... alles wat je opschrijft is wat jij eigenlijk bent! Leuk, mooi mens, houd van jezelf!

Sterkte!
hansa
Wat men ‘knap’ noemt is maar heel betrekkelijk. Ik ontmoette eens een jonge vrouw die naar maatschappelijke maatstaven nogal ‘lelijk’ genoemd zou worden. Maar wat een prachtige, kalme uitstraling had zij. Ik kon het niet laten om steeds naar haar te kijken. Wat was zij mooi. Het straalde van binnenuit naar buiten...
Sindsdien heb ik een ander beeld van 'knap' dan op reclamefoto's van perfecte gezichten met ontevreden, sombere ogen of gemaakte lach.
Gelukkig zijn er nog meer mensen die iets verder kijken dan hun neus lang is.
tulp
Als je om je heen kijkt naar al die verschillende mensen, welke mensen blijven dan bij je hangen?
Bij mij de mensen met een prettige uitstraling.
Bovendien: wat is 'mooi'? Dat heeft altijd met persoonlijke smaak te maken en: zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Ik vind mensen aantrekkelijk als ik me bij ze op mijn gemak voel, een ander vindt mensen aantrekkelijk met een bepaalde haarkleur, bepaalde lichaamsverhoudingen. Nogmaals: zoveel hoofden, zoveel zinnen.
Een bepaalde mate van zelfvertrouwen geeft ook, weer een bepaalde uitstraling.
Dus: zoek kleding uit waar je je aantrekkelijk/prettig in voelt, gebruik make up als je je daar mooier mee voelt en probeer het niet te zwaar te maken. Zolang je er niet verschrikkelijk over de top mee gaat, en het je een positief gevoel geeft, maak er gebruik van.
We leven nu eenmaal in een gebroken wereld waarin we allemaal wel eens een steunpuntje nodig hebben.
Omega
Als jouw buitenkant de reflectie is van je innerlijk, dan ben je een van de mooiste mensen die ik online heb ontmoet.
TM
Wat een lieve, fijne reacties, tips en adviezen allemaal. Het geeft me echt steun!
Dan ga ik denken...zou het dan misschien toch meevallen? ;-)

En Omega...pfoe ik wordt er rood van ;-) Dat hoor ik wel vaak inderdaad dat ik lief, flexibel, aardig ben enz.
Mijn oude baas zei altijd: ze doet alles voor je, wat je ook maar vraagt. En daar had hij gelijk in. Maar door de tijd heen heb ik steeds meer het gevoel dat als mensen weten dat je zo bent, dat ze misbruik van je maken. Dat ondervond ik al veel keer. Dus ik vertrouw niet zo snel iemand, denk altijd dat er wat achter zit. Maar ja, eigen schuld, vroeger deed ik alles wat mensen vroegen, dus dan zijn ze het gewend dat je nooit nee zegt.
Schans
Weet je dat veel vrouwen onzeker zijn... Ja ook diegene die jij knap vind.

Ik heb eens een documantere gezien over wat een schoonheid is voor welk land. Weet je dat dit heeeel verschillend is per land of wereld deel.

Foto's voor tijdschriften en reklames worden bewerkt. De ogen net wat anders en de sproetjes weg. Je hoort soms ik wil geen sproetjes en een ander zegt ooh had ik ze maar.

Met make up kan je jou gezicht contouren en vb je ogen groter of kleiner laten lijken. Daar is vind ik niks mis mee. Maar dit moet niet onderdeel van je zelfrespect zijn. Je bent mooi zou als je bent van binnen en van buiten. Wat straal je uit. Heb je pretlichtjes in je ogen? Een lieve glimlach voor de mensen om je heen? Je mag liefde uitstralen... toch veel mooier en belangrijker dan door andere knap gevonden te worden..

Maar meid.. phoe wij zullen altijd iets willen veranderen aan ons uiterlijk waar iemand anders jaloers naar kijkt. Jij heb lange benen. Nou die zou ik wel willen hihi.

Weet je dat topmodelen juist topmodelen zijn omdat ze er niet standaard er uit zien. Vb flaporen, grappig neusje enzv.

Er staan andere goede adviezen.

Je ogen toegewenst om naar jezelf te kijken zoals God jou ziet..
Schans
Oeps wat taalfouten...

Goed dat je voor jezelf op merk dat je het vertrouwen lastig vind. Dan kan je daar aan werken. Deed je snel iets door je onzekerheid? Of ben je iemand die een ander wilt helpen?
Op deze wereld zullen wij mensen op negatieve manier gebruik maken van mensen. Je kan hulp vragen in het leren je grenzen aan te geven. Het leren nee zeggen. Het leren wie gebreukt mij nu of meent het?

Je mag je grenzen leren aan te geven. Voor jezelf om te stoppen negatief over jezelf te denken. Leren nee te zeggen tegen negatieve gedachten. Gedachten en woorden als waarheid bevatten. Maar klopt dat wel? Je grens aangeven aan de ander in de hulp die je geeft.

Misschien goed als je hulp zoek dat iemand anders jou laat zien dat je niet negatief over jezelf hoef te denken. Zelf heeft me dit erg geholpen omdat ik zelf zo vast zat in mijn negatieve gedachten.

Ik bid voor je dat je rust mag krijgen in wie jij bent..