Vanuit de hemel kijken naar de aarde

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Suggereert Openbaringen 6: 9-11 en de geschiedenis van Lazarus dat mensen vanuit de hemel (nu) naar de aarde kunnen kijken? Zijn er nog meer bijbelteksten hierover bekent?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je boeiende vraag! Je vraagt je af of in de twee Bijbelgedeelten die je noemt gesuggereerd wordt, dat de gelovigen die in de hemel zijn naar de aarde kunnen kijken. Je zou daaraan toe kunnen voegen: en daardoor weten wat er op aarde gebeurt. Het is mijn stellige overtuiging dat deze twee gedeelten dat niet suggereren. Waarom niet?

1. Bij het eerste Bijbelgedeelte dat je noemt, gaat het om een visioen dat Johannes op Patmos getoond is. Dat moet ons voorzichtig maken in de duiding ervan. Het tweede Bijbelgedeelte dat je noemt, vermeldt niet de geschiedenis van Lazarus, maar een gelijkenis waarin een zekere Lazarus voorkomt. Ook bij een gelijkenis moet je voorzichtig zijn met de duiding ervan. Dat is bij deze gelijkenis wel heel duidelijk. Jezus vertelt daarin over een gesprek van iemand in de hel met iemand in de hemel. Nu, dat is in werkelijkheid volstrekt onmogelijk. Er is geen correspondentie tussen de hemel en de hel! En zo is er m.i. ook geen zicht vanuit de hemel op de aarde.

2. Dat kan ook niet, want de gelovigen die in de Heere gestorven zijn, gaan alleen wat hun ziel betreft naar de hemel (vgl. Pred. 12:7). Hun lichaam wordt begraven en wacht in het graf op de opwekking van de doden bij de wederkomst van Christus. En een ziel heeft geen ogen. Dus als ziel vanuit de hemel naar de aarde kijken, is onmogelijk.

3. Het zou ook veel verdriet met zich meebrengen als vanuit de hemel naar de aarde gekeken zou kunnen worden. Wat zouden Gods kinderen in de hemel dan allemaal niet 'zien'! Er zou verdriet komen in de hemel. En dat kan niet, want de Bijbel zegt juist dat daar geen verdriet meer zal zijn (vgl. Jes. 25:8; Op. 7:17).

4. De zielen (!) van de ware gelovigen in de hemel (Op. 6:9) kijken niet neer op de aarde, maar vragen aan de HEERE of Hij het wil wreken wat hen op aarde is aangedaan (vs. 10). Met geweld zijn zij om het leven gebracht en zo bij de HEERE gekomen. Zij smeken God dat te wreken. Er is geen sprake van dat zij neerzien op de aarde, hun vijanden zien en dan om wraak bidden.

Conclusie: vanuit de hemel kunnen de zielen van de ware gelovigen niet zien en weten wat er op aarde gebeurt. Ze hebben er trouwens ook geen tijd voor. Dag en nacht zijn ze bezig om God groot te maken (Op. 7:15). Zul jij dat ook eens doen?

Met hartelijke groeten!
Ds. C. J. Droger

Ds. C.J. Droger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Vlaardingen
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

dood